Opstart af 230L akvarie
Fra : Silverflame

Dato : 05-01-01 20:48

Hej NG

Som nybegynder indenfor akvariehobbyen vil jeg gerne dele
opstartsoplevelsen med d'herrer og -damer og måske få et par reaktioner med
gode råd, kritik eller lign. Nå, men...
Mine julegavepenge blev investeret i et 230L limet akvarie, som jeg har
indrettet med groft rød-brunligt grus, en stor trærod der danner en naturlig
hule, 3 flade røde sten lagt oven på hinanden så de danner et plateau, 4
'græstotter' fordelt omkring roden og plateauet samt 2 store amazoner med
stiklinger og en mindre storbladet plante, jeg ikke ved hvad hedder.
Temperaturen bliver holdt på 24 C. med et Jæger 150W varmelegeme.
Cirkulation og rensning af vandet drives af en Sicce Shark 3 pumpe. Min
hjemmebyggede lyskasse er monteret med to 15W lavenergipærer (svarer til 60W
glødepærer). PH og hårdhed er pt. ukendt. Vandet er under modningen tilsat
Aquaferrum plantegødning samt Aquasani klargøringsmiddel.
Efter 5 dage rakte tålmodigheden ikke længere og der måtte fisk i baljen.
Jeg har læst lidt om guramier og er fascineret af deres redebygger tendens,
så dem måtte jeg have nogen af. Det blev til 2 Blå gurami, 2 Gul gurami, 2
Perlegurami, 2 Honning gurami, 10 Glødelystetra, 3 alm. sugemalle og 1
Leopardplettet sugemalle. Senere skal der nok en portion mere i, men nok
ikke flere guramier... det kan jo også blive for meget af det gode . Jeg
fik at vide, at man beregner 1 fisk per 2 liter vand, når man blander store
og små. Det bliver 115 fisk! Så mange agter jeg nu ikke at sætte i, meeen
lidt flere ville nu være rart.
De Blå og Gule gurami er lidt slemme til at jagte rundt efter hinanden og
de andre. Måske har jeg fået lidt for mange hanner i forhold til hunner...?
Nå, måske skal de bare have tid til at tilpasse sig hinanden.
Perleguramierne er dejligt fredelige (når de altså ikke bliver jagtet af de
blå) og jeg glæder mig meget til de bliver 'store'. Så skulle de efter
sigendet blive endnu smukkere i farverne.
Honningguramierne har udvalgt sig hver sin ende af akvariet, hvor de
svømmer forsigtigt rundt mellem planterne og ser sky ud. Men det skulle vist
være deres natur. Jeg var begyndt at tro at også de måtte være to af samme
køn (pga. hver deres territorium) men så idag skete der det mærkeligste! På
under en time fik de hver en bred sort stribe, der strakte sig fra under
øjet hele vejen langs bugen og til enden af bugfinnen. Da jeg opdagede det,
svømmede de rundt op ad hinanden mens de sitrede. Dette fik mig til at tro
at de legede og at den sorte stribe måske er deres legedragt? Jeg forlod
akvariet en halv time og da jeg kom tilbage var de igen på hver deres
territorium og farven forsvandt langsomt igen... Meget mystiskt!
De øvrige fisk er der ikke så meget at sige til. Glødelysene er blevet lidt
modigere og svømmer nu højere over bunden og meget mere spredt end da de
lige var blevet sat i. Mallerne gør det, de nu gør. Det gjorde de nu i samme
øjeblik de forlod posen. Ikke så meget fikumdik med sådan nogen.
Jeg kommer til at tænke på, om det overhovedet er praktisk ladesiggøreligt
at have ynglende fisk i et selskabsakvarie? Er der nogen, der har erfaringer
med ynglende guramier og hvordan man griber sagen an, så æggene/ynglen ikke
falder i de forkerte hænder, eller måske nærmere, munde?
Nå, jeg håber nogen har haft glæde af at læse dette og der måske kommer
hjælpsomme kommentarer, råd eller konstruktiv kritik ud af det. Jeg har i
hvert fald haft stor glæde af at starte mit akvarium.
Med venlig hilsen SF

Fra : Carsten Straaberg

Dato : 05-01-01 21:21

hej Silver
Tak for historien, jeg har et par kommentarer nede i teksten.

Silverflame wrote:

> [...]
> glødepærer). PH og hårdhed er pt. ukendt. Vandet er under modningen tilsat
> Aquaferrum plantegødning samt Aquasani klargøringsmiddel.

Jeg tror, at lysmængden er i undekanten til 230 l vand. Du kan få
problemer
med plantevæksten. Skru en tilsvarende lampe mere i.
Plantegødningen bør du nok ikke bruge så tidligt, og vandklaringsmidlet
er -
efter min mening - helt overflødigt.
Sørg for lys i max. 12 timer.

> [...]
> og små. Det bliver 115 fisk! Så mange agter jeg nu ikke at sætte i, meeen

STOP! Misforståelse! Man siger 1 cm (!) fisk i 2 liter vand. Fiskenes
samlede
størrelse, som voksne, må altså ikke være over 115 cm.
Og da du er ret tidligt ude med fiskebesætningen skal du nok vente
mindst
et par måneder inden du sætter flere i.

> De Blå og Gule gurami er lidt slemme til at jagte rundt efter hinanden og
> de andre. Måske har jeg fået lidt for mange hanner i forhold til hunner...?
> Nå, måske skal de bare have tid til at tilpasse sig hinanden.

Du kan prøve at dele akvariet lidt op i nogle naturlige territorier med
høje planter eller trærødder. Fiskene jagter sikkert hinanden fordi de
ikke
rigtigt kan finde ud af deres grænser.

> [...]
> lige var blevet sat i. Mallerne gør det, de nu gør. Det gjorde de nu i samme
> øjeblik de forlod posen. Ikke så meget fikumdik med sådan nogen.

Maller er generelt nogle nemme fisk. De passer stort set sig selv.

Fra : Laura

Dato : 05-01-01 21:51

> STOP! Misforståelse! Man siger 1 cm (!) fisk i 2 liter vand. Fiskenes
> samlede
> størrelse, som voksne, må altså ikke være over 115 cm.

- ja i flere ( ihvert fald i 2) af de bøger jeg har læst, står der 2 cm fisk pr.
liter vand!

Men jeg syntes det er lidt mere fredeligt at holde akvarie hvis der ikke er for
mange fisk.
tilykke med akvariet
fra LAura

Fra : Dennis Lerche

Dato : 05-01-01 22:25

Tillykke med akvariet

> [...]
ikke
> falder i de forkerte hænder, eller måske nærmere, munde?

Jeg har prøvet mig med de blå gouramier for nogle år siden, de ynglede
gladeligt. Hannen byggede en skumrede i overfladen, og passede godt på
denne, han kan være rimelig aggresiv/territorial når han har "fået" hvad han
skal have fra hunnen

Dennis

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 08-01-01 08:42

> [...]
60W
> glødepærer). PH og hårdhed er pt. ukendt. Vandet er under modningen tilsat

Jeg har lidt lys i mit 250 liters akvarie nemlig 60 watt med Trition
lysstofrør, men du underbyder mig godt nok på det kraftigste.

i et akvarie af den størrelse som du har er 60 watt med lysstofrør et
minimum, hvis du skal have plante vækst. Med den lysmængde du har kan du
måske holde liv i en anubias men ikke meget andet.

> [...]
store
> og små. Det bliver 115 fisk! Så mange agter jeg nu ikke at sætte i, meeen

Det er 1 cm. fisk per 2 liter vand !!

Og med de fisk du har i, er der godt fyldt allerede.

Ellers må du have held og lykke med dit akvarie.

p.s. Dine gouramier vil være glade hvis du havde nogle planter der nåede op
til overfladen, så deres rede har noget at hænge fast i.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : N/A

Dato : 09-01-01 18:38

Fra : Silverflame

Dato : 09-01-01 18:38

Hej Jørgen og alle I andre!

Jeg takker for de mange gode råd, specielt ang. lyskassen. Som en
konsekvens/ sammenfatning af dem har jeg nu besluttet at montere et armatur
til lysstofrør og sætte et Gro-Lux rør op som et tillæg til
lavenergipærerne. Det skulle vel kunne give planterne den gro-belysning de
har brug for. Desuden vil jeg montere et par extra fatninger og
experimentere lidt med punktbelysninger i forsk. styrke og farvetone.
(SNIP)
> Ang. dine Guramier.
> Hvis dine planter ikke når op til overfladen, kan du jo bruge lidt
> flydeplanter, f.eks. pistia som er meget elsket af Guramier til bygning af
> skumreder. Hvis ellers skumreden bliver bygget vellykket - ja så går
resten
> faktisk af sig selv.
(SNIP)
Jeg har pt. kun en plante der når overfladen (Valisneria Spiralis "Tiger"),
men den står lige foran cirkulationspumpen. Vandoverfladen er altså ret
urolig omkring den. Min Ludwigia Repens skulle dog også sagtens (og hurtigt)
kunne nå overfladen, og den står i et lidt roligere hjørne. Har dog ledt
efter flydeplanter uden held, men de kan vel bestilles... Men hvad med
strømmen i vandoverfladen? Kan flydeplanter fixeres på et sted eller skal de
bare sejle rundt?
Er det i det hele taget realistisk at nogle af guramierne vil yngle, når der
nu er en del andre fisk i akvariet? Ynglen bliver vel bare ædt? Iøvrigt er
jeg mere end usikker på kønnene. Hvordan kender man forskel på hanner og
hunner? (Min akvarieforhandler kunne ikke...)
(SNIP)
> Har du akvariet overdækket med glas, eller er det lyskassen, der dækker?
(SNIP)
Akvariet er med dækglas. Lyskassen er bygget i samme form som dem, man
finder i handlen. Altså med en skrå front. Kassen dækker halvdelen af
akvariets bredde (25cm) og hele længden (98cm).
Ang. watt-styrke; da jeg ikke synes at have fået en entydig løsning, har
jeg valgt at beholde de 15W pærer jeg har sat i. Udfra synsskøn ser de
nemlig ud til at give et fornuftigt lys. Alle områder i akvariet er belyst
og med rimelig styrke. Der virker ikke dunkelt nogen steder, så mon ikke
mine planter klarer sig når jeg lige får mit Gro-Lux rør monteret...
Endnu engang tak, allesammen!
MVH SF.

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 09-01-01 20:08

Hejsa.

> [...]
> har brug for. Desuden vil jeg montere et par extra fatninger og
> experimentere lidt med punktbelysninger i forsk. styrke og farvetone.

Det er afgjort en god idé med noget mere lys - men du skulle nu hellere
vælge et andet rør end lige netop Gro-Lux, som ikke er egnet til brug i
akvarier. Vælg i stedet et dagslysrør med en farve i 90'erne, eller evt. et
"bredspektret" rør som Triton - det giver meget mere lys både til planterne
og dig selv.

Gro-Lux røret er udviklet og beregnet til planteavl i gartnerier mv. I
akvarielitteratur fra 1980'erne, og stadig hos mindre ajourførte
dyrehandlere, mente man at det også var godt til akvarier. I dag er der
generel enighed om at det ikke gavner andet end algevæksten. Dette er også
min egen erfaring.

Udover dette lyder dit projekt spændende, men du bør huske én vigtig ting,
når du eksperimenterer med belysningen: Planter er meget længe om at
tilvænne sig forandringer.
Selv ved en så relativt lille ændring som udskiftning af ét enkelt rør ud af
tre har jeg oplevet ustabilitet i plantevæksten og opblomstring af alger i
perioder på adskillige uger.
Mit lille råd til dig i den anledning er derfor at du efter hver ændring i
belysningen venter helt op til en måned (uden yderligere lysforandringer)
med at vurdere resultatet, ellers får du ikke nogen realistisk mulighed for
at vide hvad den enkelte forandring betød for dine planters vækst.
Det er med andre ord ikke kun et spændende, men også et meget langstrakt,
projekt du har kastet dig over. En anden en har allerede mindet dig om de 3
gyldne regler for akvariehold. De gælder i høj grad også på dette punkt!

Jeg ønsker dig fortsat held og fornøjelse med det, og håber at du undervejs
fortæller os andre lidt om hvordan det går

> [...]
> jeg mere end usikker på kønnene. Hvordan kender man forskel på hanner og
> hunner? (Min akvarieforhandler kunne ikke...)

Det meste af ynglen vil altid blive til foder i et selskabsakvarium, men er
der skjulesteder nok, særligt øverst i akvariet når vi snakker om guramier,
er der chancer for at nogle få vil klare det.
Hos guramier gælder det generelt, at hannerne har mere langstrakte og
spidsede ryg- og gatfinner. Hvis du har fået fat i et par af samme køn kan
det være vanskeligt at bestemme deres køn, især hos ungfisk. Det med
kønsbestemmelse er for mange arters vedkommende sådan lidt en fornemmelse
man udvikler med erfaringen...

> Akvariet er med dækglas. Lyskassen er bygget i samme form som dem, man
> finder i handlen. Altså med en skrå front. Kassen dækker halvdelen af
> akvariets bredde (25cm) og hele længden (98cm).

Det er jo (måske?) for sent at fortælle dig det nu, men efter min mening har
du fået lavet kassen lidt vel lille. Til et 100 x 50 akvarium ville jeg
montere minimum 3 stk. 30W rør, og gerne 4. Jeg tror du får svært ved, rent
fysisk, at få plads nok i kassen. Men det afhænger selvfølgelig af hvad du
vil (hvilke planter du ønsker at dyrke).

> [...]
> og med rimelig styrke. Der virker ikke dunkelt nogen steder, så mon ikke
> mine planter klarer sig når jeg lige får mit Gro-Lux rør monteret...

Der findes efter min mening ikke noget entydigt svar på hvor meget lys man
behøver. "Lys nok" er nok nærmest et abstrakt begreb. Vi kommer alligevel
aldrig nogensinde i nærheden af

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 10-01-01 09:38

> [...]
> fysisk, at få plads nok i kassen. Men det afhænger selvfølgelig af hvad du
> vil (hvilke planter du ønsker at dyrke).

Det er slet ikke nødvendigt med alt det lys, hvis man sætter nogle gode rør
i en standard akvastabil kasse, kan man sagtens gro mange endda lidt
lyskrævende planter med 60 watt lys.
Se evt. min hjemmeside for at checke min udtalelse :)

Men som du skriver, det er vigtigt at vælge planter med omhu !!

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 10-01-01 18:46

Hej Søren

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lyskrævende planter med 60 watt lys.
> Se evt. min hjemmeside for at checke min udtalelse :)

Nu kunne jeg godt lide at vide hvad du mener med det, så jeg har kigget på
din hjemmeside i ca. 5 minutter og ledt efter en "udtalelse", der handler om
"gode rør". Den kunne jeg ikke finde. Gider du at skrive det her, eller
skrive et link til det du snakker om?

Jeg mener at kunne erindre at du sværger til Triton-rør. Det gør jeg også.
Er det dem, du refererer til når du skriver "gode rør"?

> Men som du skriver, det er vigtigt at vælge planter med omhu !!

Tjah
Jeg har nok en "dyr" smag, for de planter jeg vil have og synes er pæne
kræver for størstepartens vedkommende meget lys.

Jeg mener at det er det nede i vandet, der skal bestemme "teknikken", altså:
" - Jeg vil have disse sære, svære og interessante fisk og disse lyskrævende
planter, så jeg er nødt til at justere vandets kemi, have et ordentligt
filter og en relativt høj temperatur samt brænde flere hundrede Watt af til
belysning."

- ikke omvendt, hvilket for mig altid vil være et kompromis:
" - Jeg har sådan noget hårdt, alkalisk vand i hanen, kun dette lille
møgfilter og bare 2 små rør i armaturet, så jeg er nødt til at nøjes med
guppier og vandpest." (Ikke at der er noget galt i dét - min søn er glad for
sit akvarium med bl.a. dette indhold!)

Jeg håber at du nu lidt bedre forstår hvad jeg mener

Se iøvrigt mit svar til Carsten.

> --
> With many Thanks
>
> Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Selv tak,
Jonas

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-01-01 09:27

> [...]
om
> "gode rør". Den kunne jeg ikke finde. Gider du at skrive det her, eller

Jeg skriver 'kan man sagtens gro mange endda lidt lyskrævende planter med 60
watt lys'

Og på min hjemmeside kan du se billeder og læse hvordan akvariet er sat op.
Billederne viser fint at man sagtens kan have endda mange planter i et 250
liters med kun 60 watts lys.
Det var det jeg ville understrege.

> Jeg mener at kunne erindre at du sværger til Triton-rør. Det gør jeg også.
> Er det dem, du refererer til når du skriver "gode rør"?

Bingo,

> Tjah
> Jeg har nok en "dyr" smag, for de planter jeg vil have og synes er pæne
> kræver for størstepartens vedkommende meget lys.

Det har du helt sikkert ret i, jeg kan med sikkerhed ikke holde liv i
glossostigma eleantoides i mit 250 liters.

> [...]
for
> sit akvarium med bl.a. dette indhold!)
>
> Jeg håber at du nu lidt bedre forstår hvad jeg mener

Helt sikkert, hvis man vil have lyskrævende planter, blvier man jo nød til
at have meget lys.
Jeg ville bare også nævne at man sagtens kan have et tæt beplantet akvarie
uden brug af en 'højfjelds sol'

Jeg er selv ved at bygge en lyskasse til et 160 liters akvarie med 120 watts
lys til, netop fordi at nu vil jeg altså have de lyskrævende planter :))

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 11-01-01 16:48

> [...]
op.
> Billederne viser fint at man sagtens kan have endda mange planter i et 250

Nåeh, på den måde - jeg misforstod dig katteme

> Jeg er selv ved at bygge en lyskasse til et 160 liters akvarie med 120
watts
> lys til, netop fordi at nu vil jeg altså have de lyskrævende planter :))

Hehe, der kan du jo bare se

Mvh. Jonas

Fra : N/A

Dato : 10-01-01 09:39

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 10-01-01 09:39

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Jonas Jacobsen <jonas@bgprint.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:93fnk5$1rhc$1@news.cybercity.dk...
> kommer
>
> Den tommelfinger regel, hører mere hjemme under saltvandsakvarier.
> Ville du ikke selv synes at 125 W over et 250 liters er lidt vel meget?

Det afhænger helt af hvilke planter man vil have, hvis du vil lave et Amano
akvarie, skal du nok have mindst 150 watt eller mere.

Men til normale planter er 60-100 watt rigeligt.

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 10-01-01 18:31

Hej Carsten,

Tak for din kommentar. Jeg håber at det er okay, hvis jeg lige krydrer den
lidt.

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jonas Jacobsen <jonas@bgprint.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:93fnk5$1rhc$1@news.cybercity.dk...
> kommer
>
> Den tommelfinger regel, hører mere hjemme under saltvandsakvarier.

Jeg skriver jo netop også at det er en tommelfingerregel, jeg engang har
hørt, og at der er flere ting, der spiller ind end akvariets rumindhold -
vanddybde osv.
Og nej, til saltvand kræves endnu mere, du Det problem løser
saltvandsakvaristerne med metalhalogenlamper (HQI). For ikke så længe siden
så jeg et 720 liters akvarie med 3 x 250 W HQI over. Ejeren påstod at det
faktisk var i underkanten.

> Ville du ikke selv synes at 125 W over et 250 liters er lidt vel meget?

Jo, ca. 5W. 4 x 30W (altså 120W) vil jeg mene er passende. Men det kommer
meget an på hvilke planter man ønsker skal gro i tanken! Det er selvfølgelig
helt hen i hækken, hvis man har søcichlider og plantebestanden består af et
par Vallisneria, eller måske slet intet.

> Jeg kan heller ikke tro atder er nogen fisk der vil føle sig godt
tilpas
> med så meget lys
> på akvariet. Godt nok kommer det ikke i nærheden af hvad der er i
> naturen, men der er også
> mange meget skyggefulde steder, og selv med mange rødder og planter i
> akvariet, bliver der ikke
> nogen real skygge.

Jeg er ikke enig. Jeg har selv et 530 liters akvarie, med et så tykt bundlag
og så mange sten mv, at der kun er lidt over 400 liter vand i det.
Akvastabil havde udstyret lampen med 2 x 58W. Det var ikke nær nok, så jeg
har monteret et ekstra rør (i alt 174W). Det er absolut ikke for meget lys,
der er masser af skyggesteder, og mine fisk beklager sig ikke - tværtimod

Faktisk er jeg stadig ikke helt tilfreds, og ville helst have endnu et rør
i - men så skal jeg tage lampen af hver gang jeg skal foretage det mindste
nede i baljen.

> Med hensyn til Grolux rørene er vi ganske enige.
>
> Carsten.
>
> PS: Nu med mængden af lys over akvarier. Jeg har omkring 5000 l tænk
hvis
> jeg skulle bruge 2500W bare i lys!

Ja, hvis du ville have de samme planter som jeg ville det efter min mening
være nødvendigt. Men det vil du jo nok næppe - jeg går ikke ud fra at alle
5000 liter er selskabsakvarier, der skal se yndige ud i dagligstuen.
At vi to ikke er enige skyldes jo sikkert, at vi ikke holder akvarie/r på
samme måde. Det er der vel ikke noget i vejen med.

> Jeg havde selvfølgelig så ingen grund til at have varme i rummet, men
> alligevel.
> Det ville med en belysningstid på 12 timer dagligt blive 30kwt, og med
en
> pris pr. kw. ca 1.25 kr. ville det blive 13700
> om året, plus det som pumperne bruger som løber op i ca 2600kwt om året
> som svarer til 3285 kr.
> Jeg skal godt nok producere nogle fisk om året for at få betalt
> elregningen på 17000!

Jeg har beregnet mit 530 liters elforbrug til ca. 3.500 kroner om året
ekskl. det effekttab der er i drosselspolerne (et 58W rør forbruger faktisk
ca. 70-75W), fordi jeg påregner snarligt at udskifte dem med elektroniske
"spoler" i stedet, da disse sparer en del strøm.
Jeg har aldrig solgt én eneste fisk, og jeg har ikke akvarie for at tjene
penge på det, men blot som en hobby. Der er vi så forskellige igen...

Der er mange måder, og mine meninger er naturligvis præget af min måde, og
de ting jeg holder i mit akvarie. Dermed behøver det ikke at være rigtigt
for dig eller andre, men i en gruppe som denne er det vel meningen at man
skal inspirere og hjælpe hinand

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-01-01 19:01

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> wrote in message

> [...]
siden
> så jeg et 720 liters akvarie med 3 x 250 W HQI over. Ejeren påstod at det

Når vi nu er ved at korrigere diverse udtalelser kan jeg ikke lade være med
at påpege at ovenstående ikke er rigtigt - med mindre man vil dyrke koraller
(og det gælder endda ikke alle koraller). Jeg har haft saltvandsakvarier
kørende i årevis med et enkelt lysstofrør over (36 watt over 250 l).

> Jeg har aldrig solgt én eneste fisk, og jeg har ikke akvarie for at tjene
> penge på det, men blot som en hobby. Der er vi så forskellige igen...

....men selvom man er hobbyakvarist (hvilket jeg faktisk også gætter på at
Carsten Gall er) er det vel legalt at forsøge at minimere udgifterne ?
I en tid, hvor Auken truer med bål og brand fordi befolkningen bruger for
meget strøm, er der vel en rimelig fornuft i at forsøge at begrænse
strømforbruget.
For selv om vi er glade for vores akvarier er det vel ikke ligefrem det
"nyttigste" strømforbrug man kan tænke sig.

mvh
Jan

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 10-01-01 21:26

Hej Jan,

Tak for korrektionen. Som altid forstår du jo at gøre det på en pæn måde

Selv ved jeg cirka minus om saltvand. Det 720L akvarie, jeg omtalte var
netop noget med koraller, hvirvelløse dyr, levende sten, o.m.a. som jeg ikke
forstod særligt meget af.

Jeg må indrømme at jeg heller ikke rigtigt fattede at der skulle være behov
for så ekstreme lysmængder, for hvad pokker gjorde saltvandsakvarister så
for bare 10-15 år siden? Nå, men den sag til side...

Ang. Auken & Co, strømforbrug mv. er jeg nu af den opfattelse at den "smule"
ekstra udgifter der ligger i at have f.eks. 232W i stedet for f.eks. 116W er
forholdsvis betydningsløs i sammenhæng med hvad det iøvrigt koster at holde
akvarium.
Løseligt udregnet giver ovenstående eksempel en merudgift på elregningen ca.
600 kr. om året. Det må jo nærmest betegnes som pebernødder sammenlignet med
det øvrige elforbrug til filter, varme osv. samt indkøb af planter, fisk,
foder, testvæsker, filtermateriale, kemikalier, Co2, "forrentning af
investeringen" og jeg-skal-komme-efter-dig...

Dybest set er det nok et spørgsmål om forskellige indgangsvinkler til
tingene.
Selvom jeg (naturligvis!) nyder det når mine fisk får yngel, har jeg nu en
gang anlagt den holdning at jeg ikke tror på at jeg kan få tilstrækkeligt
"udbytte" ved det til at jeg vil bruge tiden på egentlig opdrætsvirksomhed,
eller bare det der ligner.
For mig ville det på den måde hurtigt komme til at minde om arbejde i stedet
for hobby - og ærligt talt tror jeg ikke nok på mine evner som
fiskeproducent til ikke at mene at det vil være væsentligt mere givtigt at
bruge tiden på mit daglige job. Penge skal man jo tjene, især når man har så
dyr en hobby som akvariehold

Mvh. Jonas

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-01-01 12:12

> Tak for korrektionen. Som altid forstår du jo at gøre det på en pæn måde

Jeg kommer ellers tit galt afsted )))

> [...]
> foder, testvæsker, filtermateriale, kemikalier, Co2, "forrentning af
> investeringen" og jeg-skal-komme-efter-dig...

Tjae - jeg synes også godt nok at det er blevet en temmelig udgiftskrævende
hobby. Og et eller andet sted, kan jeg ikke lade være med at synes at dem,
der har haft mest fornøjelse af de sidste 30 års udvikling på området er
producenter af diverse tekniske effekter.
Jeg var i fob. med en tur til storstaden inde i en akvariegeshäft med navnet
"Akvarieselskabet" og fik der at vide at startomkostningerne ved at etablere
et saltvandsakvarium befandt sig i omegnen af 10.000 kr - noget jeg finder
aldeles forrykt. Ikke dermed være sagt at den måde man der driver
saltvandsakvarium på er forkert - men det håbefulde unge menneske, der stod
derinde fik det præsenteret således, at det faktisk ikke _kunne_ lade sig
gøre at drive det for mindre.
Og det er lidt den holdning jeg ind imellem reagerer imod her i gruppen.
Jeg kan skam sagtens selv finde på at fyre en hel del kroner af på hobbyen
(har lige brugt et par tusind på nye Malawi'er) - men rent faktisk er der
vel ikke mere umiddelbar akvaristik i et par vildfangede Copadichromis mloto
chisumulu (de er dælme flotte) end i en ganske alm. Ps. Zebra. Jeg er
selvfølgelig tilfreds med at min økonomi tillader mig at være relativt
ligeglad med at fyre et par tusind af - men jeg ser det som en luksus, og
bestemt ikke en forudsætning for at være akvarist.
Og når det kommer til stykket synes jeg (er det fordi jeg er en fedtet
vendelbo?) at det påkalder mere respekt at man som akvarist kan opnå meget
med små midler. Enhver idiot (det udtryk har jeg fået brok for før, men har
ikke ændret mening) kan få stort set hvad som helst til at lykkes hvis man
bare bruger midler nok - hvorimod det kræver dygtighed at opnå store
resultater med små midler.

> Dybest set er det nok et spørgsmål om forskellige indgangsvinkler til
> tingene.

Enig.

> [...]
> bruge tiden på mit daglige job. Penge skal man jo tjene, især når man har

Også her er jeg enig - men må samtidigt sige at det at formere fisk for
nogle af os er det ultimative indhold i akvariehobbyen.
Personligt betyder det, at jeg lægger mig i selen for at formere alle de
arter jeg har, hvorimod jeg nok er tilbøjelig til kun at lave et enkelt
kuld, hvorefter jeg sælger forældreparret (der må være nogle, der gør en god
handel - typisk får jeg det halve for et avlspar af det, jeg oprindeligt har
givet for 2 fisk . Så for undertegnede er det en form for "trofæjagt" -
og det er måske når det kommer til stykket temmeligt åndssvagt.
Men hvad der her er interessant er, at jeg har formeret forskellige tetraer,
ungefødende, labyrintfisk samt diskus og mange af de andre sydamerikanske
cichlider, har haft fritsvømmende unger af klovnfisk (noget jeg med
sikkerhed vil tage op igen), formeret en hel stribe af diverse (og
hundedyre) Tanganyika- og Malawicichlider men det er aldrig lykkedes for mig
at formere rød neon (jeg har set dem le

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 11-01-01 16:36

Hej Jan,

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse

[snip et pænt indlæg]

Jeg tror altså at vi i hovedtrækkene er ganske enige om det meste, så jeg
vælger at undlade yderligere kommentarer

> Og sådan er vi jo nok meget forskellige - og vi gør ikke alle altid det,
vi
> selv prædiker

Jeps, nemlig

Mvh. Jonas

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-01-01 09:20

> [...]
> ca. 70-75W), fordi jeg påregner snarligt at udskifte dem med elektroniske
> "spoler" i stedet, da disse sparer en del strøm.

Hvor har du fundet disse elektriske spoler ??

De lokale elektrikere i Sønderborg, tror ikke engang på at sådanne spoler
findes.

Og jeg har desværre kun en jeg fik på danfoss.

har du evt. en adresse på et sted de kan købes, det gør ikke noget hvis det
er en grosist.

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 11-01-01 16:46

> Hvor har du fundet disse elektriske spoler ??

"elektroniske" - ikke elektriske.

RS Components. Grunden til at jeg endnu ikke har foretaget udskiftningen er
at de ikke fører dem store nok. Mener at 18W er den største, de har. Jeg har
så snakket med dem (for et par måneder siden), og de ville fremskaffe nogle,
der kan trække 58W-rør til mig - jeg har bare ikke hørt fra dem (endnu).
Jeg ville gerne give dig mere nøjagtige oplysninger, links osv. Men
www.rs-components.dk virker ikke lige pt. Du kan selv prøve at gå derind og
kigge, og evt. ringe til dem.

> De lokale elektrikere i Sønderborg, tror ikke engang på at sådanne spoler
> findes.

Nej, det kan til gengæld ikke undre nogen. Elektrikere og elektronik ligger
af én eller anden mærkværdig årsag ofte langt fra hinanden.

> Og jeg har desværre kun en jeg fik på danfoss.

Skaf nogle flere samme sted, og få lige fat i en tre stykker til mig

> har du evt. en adresse på et sted de kan købes, det gør ikke noget hvis
det
> er en grosist.

Ikke udover ovennævnte, RS. Jeg skal prøve at huske dig, hvis det lykkes mig
at finde dem andetsteds. Du gør det samme, ikke?

Mvh. Jonas

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 12-01-01 09:33

> "elektroniske" - ikke elektriske.

Okay du for ret

> [...]
> der kan trække 58W-rør til mig - jeg har bare ikke hørt fra dem (endnu).
> Jeg ville gerne give dig mere nøjagtige oplysninger, links osv. Men

DOOOH, hvorfor har jeg ikke selv tænkt på dem ? Har endda handlet elektronik
der mange gange.

> Nej, det kan til gengæld ikke undre nogen. Elektrikere og elektronik
ligger
> af én eller anden mærkværdig årsag ofte langt fra hinanden.

Yep, helt sikkert.

> Skaf nogle flere samme sted, og få lige fat i en tre stykker til mig

Jeg skal gerne prøve.

> det
>
> Ikke udover ovennævnte, RS. Jeg skal prøve at huske dig, hvis det lykkes
mig
> at finde dem andetsteds. Du gør det samme, ikke?

Det er bare en aftale.