Ancistrus på speed
Fra : Davidsen

Dato : 03-01-01 16:08

Godt nytår til alle

Kort før nytårsaften indrettede jeg min nyanskaffede 250-liters balje, til
dels vha. indholdet af et 54 liters, dvs. grus, slam osv. Efter nogle timer
flyttede jeg så fiskene (citrontetra, kilepletter og 2 ancistrus- (tror jeg)
maller).
Alt gik godt; klart vand, fiskene har det fint, flotte i farverne, spiser
godt og de nyder så vidt jeg kan se de bedre pladsforhold. Selv min Project
spandpumpe virker, hvilket så vidt jeg har forstået er et sandt under.
Men: Den ene af mallerne er gået amok. Den har tilsyneladende indrettet sin
private udgave af Silverstone-banen ca. halvvejs oppe på glasset, hvor den
fræser rundt stort set hele tiden, ca. 1000 omgange i timen - nu på 4. døgn.
Kender nogen til en evt. årsag og løsning på dette fænomen ? Stress pga.
ændret vandkvalitet og flytning måske ?

Alle bud modtages med tak.

Med venlig hilsen
____________________
Thomas Davidsen
Skibsingeniør
Naval Architect, B.Sc.
Davidsen@worldonline.dk

Fra : N/A

Dato : 03-01-01 17:02

Fra : Davidsen

Dato : 03-01-01 17:02

Jep, der skulle være rigeligt med rødder, sten og planter til at et par små
maller kan få lidt privatliv
Den bli'r vel træt før eller siden...

____________________
Thomas Davidsen
Skibsingeniør
Naval Architect, B.Sc.
Davidsen@worldonline.dk

Fra : Madsen

Dato : 04-01-01 01:10

"Davidsen" <Davidsen@worldonline.dk> skrev:

> Jep, der skulle være rigeligt med rødder, sten og planter til at et par små
> maller kan få lidt privatliv
> Den bli'r vel træt før eller siden...

Tja speed har det vel med at fordampe på et tidspunkt. Håber
ikke den bliver hooked på det inden da. ;)

Jeg har også tit oplevet dette fænomen ved specielt sugemaller
lige efter en ommøblering af min balje. Første gang fik jeg et
chok, men de plejer altså at falde til ro efter et par dage.
Giv den et par dage mere og lad den ellers være i fred. Når
fisk opfører sig sådan er de somregel stressede, men når
du nu siger at du har rigelig med rødder og gemmesteder til
den, så skal den nok falde til ro, tror jeg.

Det kan også være et tegn på sult hvis den fiser meget hurtigt
rundt og sutter på alt muligt, men siden din den bare fiser rundt
på midten af glasset, så tror jeg det er stress over omflytningen.
Derfor er mit råd, at du giver den tid og så lidt forstyrren som
muligt. Lad være med at rode for meget i baljen.

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Davidsen

Dato : 04-01-01 21:23

Jeg takker for hjælpen, og ser tiden an. Der skulle jo gerne være ro i
karret når besætningen øges med diverse dværgcichlider.

Thomas Davidsen
Skibsingeniør
Naval Architect, B.Sc.
Davidsen@worldonline.dk