CSS og hover color??
Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 12-09-01 15:00

Jeg har den lille finurlige ting i mit hovede, at jeg vil have en anden
baggrundsfarve på links når cursoren er over (Hover eller Active). Så langt,
så nemt. MEN når man nu har flere sider, hvor der skal være forskellige
farver på de enkelte hovedlinks på samme side, er der så nogen mulighed for
at definere det i et eksternt style sheet. Det skal fungere lidt á la
http://www.computerarts.co.uk/. De benytter DHTML, som jo hovedsageligt er
for IE. I øjeblikket benytter jeg den simple med en standardhoverfarve for
alle hovedlinks (home1.stofanet.dk/tony)

Tony Reinkvist

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-09-01 16:35

Wed, 12 Sep 2001 15:59:49 +0200, skrev "Tony H. Reinkvist"
<tony@stofanet.dk>:

> [...]
>farver på de enkelte hovedlinks på samme side, er der så nogen mulighed for
>at definere det i et eksternt style sheet.

brug class.

I stylesheet:
a.red:hover   {color: black; background-color: red}
a:yellow:hover   {color: black; background-color: yellow}

og ved links:
<a class="red" href="link.htm">Linktekst</a>
<a class="yellow" href="link.htm">Linktekst</a>
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 12-09-01 18:56

Den prøver jeg. Foreløbig takker

Tony Reinkvist

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 13-09-01 08:32

Jeg fandt ud af, at den kendte jeg egentlig. Problemet var mere at feltet i
tabellen skulle udfyldes også. Jeg fandt ud af, at det var blot at smide
noget "height" og noget "width" på, så class'en blev som nedenstående

A.MenuBlue:Hover {
background-color: #657CB1;
color : White;
text-decoration: none;
height : 15px;
width :100px;
}

Tony Reinkvist

* CSS-problemer? Prøv TopStyle Pro fra www.bradsoft.com *

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-09-01 15:53

Thu, 13 Sep 2001 09:32:11 +0200, skrev "Tony H. Reinkvist"
<tony@stofanet.dk>:

>Jeg fandt ud af, at det var blot at smide
>noget "height" og noget "width" på, så class'en blev som nedenstående

Det er ikke den rigtige måde, at gøre det på, det giver højst
uforudsige resultater i andre browsere end IE, fordi det ikke følger
standarden.

Brug i stedet for:
onMouseOver = "this.style.backgroundColor='red';"
onMouseOut = "this.style.backgroundColor='green';">

Og havde du fortalt, at det var en tabelcellebaggrund, du ville have
ændret, så havde du fået det svar med det samme...

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 13-09-01 19:13

Øhm, det er fint med baggrunden, men det var egentlig meningen at linket
skulle ændre farve også. Det er måske bøvlet, men jeg ville lave en løsning
med menu-links uden at skulle lave gif-billeder til hvert menupunkt. Hvis du
kigger på http://www.computerarts.co.uk/ vil du se hvad jeg mener. Det er
egentlig den løsning jeg kunne tænke mig i style sheet...

Tony Reinkvist

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-09-01 20:29

Thu, 13 Sep 2001 20:13:28 +0200, skrev "Tony H. Reinkvist"
<tony@stofanet.dk>:

> [...]
>kigger på http://www.computerarts.co.uk/ vil du se hvad jeg mener. Det er
>egentlig den løsning jeg kunne tænke mig i style sheet...

Jeg kan ikke lige se, hvad det er du mener på computerarts.

Men er det ikke bare, at lave en a med en color på links og så have en
anden color i hover?

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 14-09-01 07:17

Hvis jeg laver den TD løsning du foreslår, så skifter feltet farve, men ikke
linket. Det sker først når man kommer over linket. JEg ville gerne have en
højde på ca. 25px på felterne i menuen. Løsningen med TD synes jeg ikke er
så smart...

Men jeg kan da se på den hjælp jeg har fået her fra NG og fra
http://www.eksperten.dk, at det åbenbart ikke ligger lige for med en
løsning. Jeg synes at folk går ovber i DHTML hele tiden og så ryger min ide
med CSS.

Tony Reinkvist