Skæv aquastabil bord???
Fra : Terrarieforeningen A~

Dato : 01-01-01 20:11

Jeg opsatte for et par år siden et 540 liters akvastabil akvarie i stuen.
Til akvariet medfulgte et originalt træbord (spåntræ med melamin. Kant afa
bøg - ser det ud til).
Ved opsætningen satte jeg mig op på bordet for at give det en anelse
realistisk tyngde, således at den lidt tidskrævende nivellering kunne foregå
en smule mere naturtro end uden belastning. Bordet står på et gulvtæppe.
Mellem bord og akvarie er lagt en 12 mm flamingo plade.

Jeg ser nu til min skræk at især forkanten bugter sig ganske gevaldig.
Muligvis er det synsbedrag, men det ser også ud til at alu-kanten på
akvariet har givet sig noget i det ene hjørne (man skulle vel tro at glasset
var gået, hvis dette skulle være korrekt). Desuden er der en smule
revnedannelse i malingen/melaminen på undersiden af øverste plade (den
akvariet står på).

Jeg kan ikke se at der skulle være utætheder på akvariet, som jo kan få
træet til at svulme op!

Er der nogen i gruppen der kender til disse træborde? Er de sædvanligvis
stabile nok eller er det velkendt af nogen, at træet "slår sig"??????

Fra : N/A

Dato : 01-01-01 23:48

Fra : Dennis Lerche

Dato : 01-01-01 23:48

> Så vidt jeg husker var det også nævnt, (i garantibevis/vejledning fra
> akvastabil) at akvariet skal stilles direkte på bordet.

Nu er der jo bare den ulempe ved spånplade, at det udvider sig hvis det
bliver fugtigt. Nu står der jo godt nok ca. 700 kg. oven på, men det skulle
ikke hindre spånpladen i at udvide sig, og her gør flamingoet jo sit
arbejde, det bliver komprimeret, hvor træet udvider sig.

Ang. flamingo under akvarier, der står i flere bøger at det er en god ide,
og jeg ved godt at man ikke altid skal tro på bøgerne
Men fordelen er jo at flamingoen tager evt. spændinger/"vrid" på bordet.

Det var bare min mening

Dennis

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-01-01 10:10

"J. K. Jørgensen" <jjgas@get2net.dk> wrote in message

> Det er en generel fejl, at du har lagt "noget" imellem bordet og akvariet.

Limede glasakvarier uden ramme kan komme i farezonen, hvis der ligger blot
et enkelt sandkorn under bunden - hvilket jo selvfølgeligt ikke gælder, hvis
det står på en ramme. Denne fare undgås med f.eks. en 10 mm flamingoplade.

> At det så er flamingo er jo helt tosset, da det jo ikke er formfast.

Nåeh - helt så tosset er det nu ikke. Netop Flamingoens evne til at opfange
små ujævnheder gør, at selvom det underlag, akvariet sættes på skulle vride
sig et par mm, kompenseres dette netop af flamingopladen, der heldigvis
netop ikke er formfast.
At flamingo så yderligere er et glimrende isoleringsmaterale er yderligere
en fordel.

mvh
Jan

Fra : Madsen

Dato : 02-01-01 14:29

"Terrarieforeningen AHS - <ahs.krybdyr@get2net.dk> skrev:

> [...]
> en smule mere naturtro end uden belastning. Bordet står på et gulvtæppe.
> Mellem bord og akvarie er lagt en 12 mm flamingo plade.

Har nøjagtig samme akvarie og samme bord. Der er ingen problemer
her, selvom akvariet sprang læk sidste år, med 150 ltr. vand ud på
bord og gulvtæppe. Det var ikke bordets skyld at det sprang læk, men
simpelthen fordi akvariet var dårligt limet fra fabrikken af.
Jeg har akvariet stående direkte på bordpladen. I starten havde jeg
akvariet stående på noget blødt filt, men det fik bordpladen til at bule
nedad på midten med tiden. Efter jeg havde fjernet filten, blev det
rettet ud igen.
Jeg kunne forestille mig, at et hul i melaminen på bordet kunne være
skyld i vandindtrængen til spånpladen så den udvider sig, men jeg
har somsagt ikke oplevet problemet med mig bord, som snart runder
de 6 år vil jeg tro.

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Terrarieforeningen A~

Dato : 02-01-01 18:04

Tak for alle svar såvel i NG´en som direkte.

Spørgsmålet er så hvad jeg i givet fald skal gøre ved problemet, for jeg tør
ganske enkelt lade stå til.

Jeg kan forstå at der er lidt forskellige opfattelser af hvorledes man
"opstabler" et akvarie korrekt.

Min grundtanke med flamingoen har jeg ikke læst nogen steder, men anvendte
det netop p.g.a. sin ikke-formfasthed for at udligne mindre ujævnheder m.v.
som måtte opstå.

Selvom jeg er lidt betænkelig ved udseendet er løsningen måske en ekstra
træplade eller måske en jernramme? jeg er ikke så vild med spåntræ (ja det
skulle da lige være med undtagelse af prisen) men hvad pokker skal man så
anvende uden at skulle koste en halv bondegård på det?

mvh Ivan

Fra : N/A

Dato : 06-01-01 15:55

Fra : N/A

Dato : 06-01-01 15:55

Fra : N/A

Dato : 06-01-01 15:55

Fra : Frede.K

Dato : 06-01-01 15:55

Hvis man sku` bande ku` man så ikke skrive sgu`
Min erfaring med flamingo som underlag er god men samme erfaring har jeg
desværre ikke med spånplader .
Da jeg satte mit 900 liters akvarium op, havde jeg bygget et solidt
fundament
af 22 mm spånplader, den øverste plade var også spånplade.
Desværre var jeg ikke klar over at akvariet tidligere havde haft en skade
som ikke var blevet repareret ordentlig så der var langsomt sivet lidt vand
ud hvilket gør at spånpladen udvider sig (og det bliver den ved med) og det
resulterede så i at trykket på det ene hjørne blev for stort og bagsiden på
akvariet gik i stykker.
Heldigvis nåede kun ca. 20 liter vand at sive ud . Så nu har jeg skiftet den
øverste plade til en vandfast krydsfiner-plade (Douglas).

Frede

Fra : N/A

Dato : 06-01-01 19:10

Fra : Frede.K

Dato : 06-01-01 19:10

"J. K. Jørgensen" <jjgas@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Frede
> Ang. diskussionen om flamingo.
>
> Kan du godt se ligheden imellem problemet med dit hævede hjørne samt det
,at
> flamingoen vil tillade, at et hjørne kan få lov til at sænke sig?
> Det volder mig lidt problemer med at forklare dette for Carsten.
> Kan du hjælpe med et indlæg? - Jeg synes det er synd, hvis der er mange
der
> tror at flamingo bare er sagen.

Jeg tror altså stadig at flamingo er sagen (og det har jeg stadig som
mellemlag) problemet var at spånpladen kunne udvide sig ,og det ville den
gøre hvad enten der var flamingo eller ej.Derfor mener jeg at det vigtigste
er at man har et underlag der er modstandsdygtigt over for vand evt
Douglas-plade

Mvh Frede

Fra : Ann & Helge

Dato : 06-01-01 20:57

Vi har lavet et 250 liter Akvastabil af den gamle model på et "stativ-bord",
og der var vi lidt urolige for at der kun var støtte på selve bundrammen.
Derfor lagde vi en 3cm flamingoplade under, samt en "MDF-plade" af samme
tykkelse underst, oven på bord-rammen. Dette har ihvertfald givet os ro i
sindet, og det "virker" dejligt stabilt.

Egentlig har jeg altid brugt flamingoplader under mine akvarier, store som
små, undtagen på de delta-formede akvarier, hvor glasbunden i akvariet
hviler direkte på den trekantede bordplade.

Har tænkt på at anskaffe et 530 eller 660 liter af den nye akvastabiltype,
og havde egentlig ikke tænkt over flamingoplade - efter at have læst nogle
indlæg her var jeg egentlig mest stemt for det, men har nok ombestemt mig
igen (skal stå på medleveret bord).

/Helge

Fra : Akvarie

Dato : 06-01-01 14:58

Hej

For ca. 2 år siden købte jeg et 540 liters akvastabil, men uden bord da
dette ikke passede ind ned resten af vores møbler.
Så jeg lavede en tegning som mit bord skulle se ud med mål af plader, hylder
og låger. I Silvan bygge marked købte jeg østenfiner plade (rødbrun
krydsfiner som kan tåle ret meget vand). De skar de forskellige plader efter
målene.
Efter disse var samlet blev de bejdset og lakeret. Pris ca. 700:- (og meget
flottere end de originale borde).
Jeg var selvfølgelig nervøs om det nu har helt lige og uden ujævnheder så
derfor lagde jeg en 8 mm flamingoplade mellem bordet og akvariet. DET skulle
jeg ALDRIG have gjort. Pladen bøjede, mellem de 5 lodrette plader/ben så
meget nedad at man blev helt søsyg af bare at se på det. Og lågen som pumpen
stod bag kunne ikke åbnes...ø@ö?%&...
Så om igen, men denne gang UDEN flamingo plade.
Akvariet har nu stået i ca. 2 år på dette bord, uden nogen som helst
problemer.
Så har du Akvastabil så DROP flamingo pladen. Det virker meget bedre uden.

Med venlig hilsen
Thomas.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 08-01-01 08:45

> Så har du Akvastabil så DROP flamingo pladen. Det virker meget bedre uden.

Ja måske hvis du bruger et standard akvastabil aluminiums bor, men har man
det stående på et skab ville jeg helt klart have en plade indenunder.

Og står det på stativ, skær en plade ud som man sætter op under bunden, for
at isolere.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Terrarieforeningen A~

Dato : 08-01-01 23:59

Hej igen allesammen
Det var ski´ da helt utroligt hvad der kan komme ud af sådan et
spørgsmål....

Indtil videre er jeg endnu ikke blevet overbevist om at det med spånpladen
er forkert, men jeg har da på ingen måde forkastet de andre idéer der er
blevet forelagt. Jeg savner blot nogle gode tydelige og gerne evt.
beregningsmæssigt holdbare argumenter for at følge disse råd. -Og for ikke
at nogen skal misforstå mig er dette på ingen måde en underkendelse af
andres observationer/erfaringer!!

mvh Ivan

Fra : Tina

Dato : 09-01-01 21:54

Det er vel ikke så kompliceret: Hvis akvariet står på et vandret underlag,
hvor det understøttes på alle kanter, som f.eks. en stabil alu-ramme, så er
der ikke behøv for en flamingoplade (bortset fra isolering naturligvis).

Hvis akvariet står på en ujævn flade vil flamingopladen derimod kunne
udjævne disse ujævnheder. "Vridninger" er ikke et problem her. Det svarer
blot til at akvariet står med en hældning på nogle få grader og det burde
vel ikke være noget problem. Derimod er det et problem, hvis en del af
akvariet "svæver frit i luften" p.gr.a. manglende understøtning forårsaget
af et ujævnt underlag.

Vores nyeste akvarie er opstillet på toppen af en (ubenyttet) kakkelbelagt
pejs. Her ville vi aldrig drømme om at udelade en flamingoplade, da akvariet
i værste tilfælde ville hvile på et ganske smalt areal - nærmest som en tung
kasse på en bjergkam!

mvh
Jesper & Tina

Fra : Terrarieforeningen A~

Dato : 11-01-01 11:08

Jeg kan sagtens følge dig. -Og i nogle tilfælde ville løsningen være
indlysende. f.eks. HVIS jeg havde opsat bordet direkte på et betongulv. -Men
jeg har ubevidst udeladt en ret vigtig detalje.
Mit bord er opsat i en stue og dermed ovenpå et tykt gulvtæppe. Ved
opsætning forsøgte jeg netop af følgende grund at undgå sætning med
efterflg. vridning ved selv at være på bordet under nivelleringen (vel
vidende at jeg naturligvis ikke selv kunne påtrykke en kraft svarende til
det ca. halve ton akvariet vejer).

En opsætning på et blødt underlag giver jo netop muligheden for vridning
efter kortere eller lægere tid. -Godt nok i mindre grad men det ville også
være en potentiel mulighed selvom jeg havde placeret en træplade på
guldtæppet først og bordet ovenpå denne plade. Jeg kan dog se i dag at jeg
sikkert burde have gjort dette alligevel, men der er jo visse æstetiske
grænser (ihvertfald i min stue), men det må jeg sikkert give køb på.

Det ville dog være rart med en hurtig og "nem" løsning på problemet, da jeg
næsten ikke orker at tømme akvariet med alle de opsætninger der er heri m.v.

mvh Ivan