centrifugalpumpe?
Fra : nevermind

Dato : 31-12-00 12:12

Jeg har i et sykke tid gået og ruget med tanken om et
strømvandsakvarie; mit store problem er dog at jeg ikk

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 31-12-00 13:07

Hmmmmmm?

nevermind <ifafullscalewarwasatyourdoorwouldyouopen?@bugoff.net> wrote in
message news:ds4u4tondn59o0jgee0ba41c2s0q3l1pql@4ax.com...

Fra : nevermind

Dato : 31-12-00 14:04

On Sun, 31 Dec 2000 13:07:08 +0100, "Morten Loui Tejlgaard Hansen"
<loui@it.dk> wrote:

>Hmmmmmm?

ja?

Fra : nevermind

Dato : 31-12-00 14:18

On Sun, 31 Dec 2000 12:12:17 +0100, nevermind
<ifafullscalewarwasatyourdoorwouldyouopen?@bugoff.net> wrote:

well jeg tænkte bare at der måske var nogen derude der havde prøvet at
lave et strømakvarie og i den forbindelse havde prøvet at sætte for
eksempel en grundfos cirkulationspumpe op.

De der eheim tingester gider jeg ikke rigtig betale for, de er sgu for
lousy i tilvirkning specielt i forhold til prisen.

Fra : N/A

Dato : 03-01-01 14:30

Fra : nevermind

Dato : 03-01-01 14:30

On Sun, 31 Dec 2000 19:39:39 +0100, "Gert" <gln@akvanet.dk> wrote:

>Prøv en Aquabee. De kan fåes hos www.Akvanet.dk. Du kan læse om dem på deres
>hjemmeside.

ja tak men har du prøvet dem?
-og max 3000 liter i timen er nok næppe nok til et strømakvarie hvad?

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-01-01 17:54

"nevermind" <ifafullscalewarwasatyourdoorwouldyouopen?@bugoff.net> wrote in
message news:v2a65tkmafqs8s2l4h6fqletai8g4p1plb@4ax.com...

> ja tak men har du prøvet dem?

Det må man da håbe - afsenderadressen taget i betragtning ser det ud som om
manden er ansat i pågældende firma (Akvanet) - hvilket da er helt OK, meeeen
han burde nok lade det fremgå.

> -og max 3000 liter i timen er nok næppe nok til et strømakvarie hvad?

Det afhænger af størrelsen.

mvh
Jan

Fra : nevermind

Dato : 03-01-01 19:18

On Wed, 3 Jan 2001 17:54:26 +0100, "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net>
wrote:

>Det må man da håbe - afsenderadressen taget i betragtning ser det ud som om
>manden er ansat i pågældende firma (Akvanet) - hvilket da er helt OK, meeeen
>han burde nok lade det fremgå.

ja det har du godt nok ret i, underligt at han ikke uddyber hvad
produktet kan, man måtte formode han viste noget om det :)

>Det afhænger af størrelsen.

Når man gerne vil have en strøm der kun går i en retning og akvariet
er på omtrent 200 liter?

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-01-01 20:20

"nevermind" <ifafullscalewarwasatyourdoorwouldyouopen?@bugoff.net> wrote in
message news:03r65tk4nt0fqdnbsa89hlsb8ef2p12ot8@4ax.com...

> Når man gerne vil have en strøm der kun går i en retning og akvariet
> er på omtrent 200 liter?

Det afhænger nok mere af højde og bredde end af rumindholdet. Skulle jeg
selv lave et akvarium med strømmende vand ville jeg nok lave det ca 40 cm.
højt, 30 cm bredt og så langt som overhovedet muligt. Det foreslåede tværmål
giver, når grus, sten m.v. er trukket fra et tværsnit på i omegnen af 10 l.
Da den nævnte pumpe giver en ydelse på 50 l/min, ville hele vandsøjlen altså
bevæge sig i omegnen af 1/2 m i minuttet - og det må da vist nærmest kaldes
for en meget doven bæk (Stille flyder Don.....!).
Nu bevæger vandet sig ikke som en søjle, og du kan v.h.a. sten skabe
indsnævringer, hvor vande bevæger sig meget hurtigere, noget som dine fisk
også vil sætte pris på, så umiddelbart ville jeg sige at det skulle være
muligt at få en acceptabel effekt.
Endnu bedre ville jeg tro, det ville være at sætte en glas- eller stenplade
ned på langs i akvariet (en ca 20 cm kortere end akvariet), således at
vandet nærmest løber rundt i en ring. Herved kommer din pumpe til at virke
som en form for "motor", der kan holde en større vandmængde i gang, end den
egentligt selv er i stand til at pumpe. Men om det vil kunne lade sig gøre
at få dette til at se ordentligt ud, ved jeg ikke.
Men bare klø på - det ville da være et af de mere spændende biotopakvarier.

mvh
Jan

Fra : N/A

Dato : 04-01-01 19:44

Fra : N/A

Dato : 04-01-01 19:44

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-01-01 19:44

"J. K. Jørgensen" <jjgas@get2net.dk> wrote in message

> Tag mindst 2 dybe indåndinger, og fortæl os så hvad det er du mener.

Det har jeg så gjort

> 10 dm2, må være det samme som 1 m2 som er et areal.

nixe-bixen, 1 m2 er skam 100 dm2. Simpel matematik: 1 m2 er f.eks. et
kvadrat med sidelængden 1 m, hvilket er det samme som et kvadrat med
sidelængden 10 dm. Side x side = 10 dm x 10 dm = 100 dm2 = 1 m2

> Ja - ok Jan - jeg sidder såmænd bare og prøver at følge jeres tankegang -
> men jeg har lige lidt problemer.

De er så hermed (forhåbentlig) løst.

Når jeg benytter et eksempel på 30 cm x 40 cm, kunne jeg lige så godt have
skrevet 3 dm x 4 dm = 12 dm2. Fratrukket lidt luft foroven og lidt grus/samd
forneden ender jeg på de ca 10 dm2.
Dm (decimetre) er en praktisk målestok i forb. med akvarier, hvor vi jo
altid regner rumfang i l (1 liter = 1 dm3).

mvh
Jan

Fra : nevermind

Dato : 04-01-01 23:07

On Wed, 3 Jan 2001 20:19:52 +0100, "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net>
wrote:

> [...]
>bevæge sig i omegnen af 1/2 m i minuttet - og det må da vist nærmest kaldes
>for en meget doven bæk (Stille flyder Don.....!).

Ja ikke? rimeligt stille og rolig.
Det er derfor jeg spørger efter erfaringer med de lidt tungere pumper.

> [...]
>også vil sætte pris på, så umiddelbart ville jeg sige at det skulle være

Men den skulle gerne være lig med en lille hurtig bæk, ikke med en
bred å.

> [...]
>som en form for "motor", der kan holde en større vandmængde i gang, end den

Er du sikker? hvis pumpen bare blev ved med at acellerere vandet ville
det jo være en evighedsmaskine!

Akvariets modstand i forhold til vandet må da være af en rimelig
størrelse hvis der er sten i osv?

>Men om det vil kunne lade sig gøre
>at få dette til at se ordentligt ud, ved jeg ikke.

Næhh jeg har også tænkt på karrusel akvariet men det tiltaler mig ikke
rigtig.
Hvis jeg dog skulle lave det ville jeg lukke bagsiden af for fisk
sætte pumpe og andet grej der ind og så lave en pæn brink med
udhængende planter osv.

Dog ville der lige pludselig være meget lidt plads i akvariet,
dybdevirkningen som i forvjen er rimeligt latterlig i et akvarie på
40cm's dybde ville gå fløjten totalt, det ville være som at kigge på
glansbilleder.

Tak for responsen ellers, det her er en fin lille ng.

Forøvrigt hvem er det der ikke kan finde ud af at poste i tråd?

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-01-01 17:02

"nevermind" <ifafullscalewarwasatyourdoorwouldyouopen?@bugoff.net> wrote in
message news:p9s95t8do7lpdm8miak7nsmrlp8as21gbo@4ax.com...

> Ja ikke? rimeligt stille og rolig.
> Det er derfor jeg spørger efter erfaringer med de lidt tungere pumper.

Ok - så får du den: Jeg har engang indrettet et strømmende bækakvarium med
brug af 2 vaskemaskinpumper. Og det virkede glimrende - bortset fra den
detalje, at de spiser energi, så det gør noget. Til gengæld er de billige i
indkøb (jeg fik dem gratis hos en elektriker, hvis jeg selv gad at pille dem
ud).

> Men den skulle gerne være lig med en lille hurtig bæk, ikke med en
> bred å.

Jeg vil hævde, at det vigtige er, at du har en to-tre indsnævringer, hvor
vandhastigheden bliver høj, og så i øvrigt lader resten fungere som
"høller". Det er uhyre få fisk, der kan klare ret medet strøm i mere end få
sekunder ad gangen. I naturen står fiskene ikke i bækkenes strømzoner men i
små vige og huller med relativ lav strømhastighed.
Er det ikke Carsten Gall, der har været ude og se på fisk i naturen?
Kommentar?

> Er du sikker? hvis pumpen bare blev ved med at acellerere vandet ville
> det jo være en evighedsmaskine!

Nejda, pumpen tilfører hele tiden energi - den energi, der går tabt ved
gnidning og turbulens (der vel egentligt også ender som gnidning). Hvis
vandet blev ved med at accelerere vokser gnidningen, så når vandhastigheden
har opnået en størrelse så gnidningen svarer til den gennem pumpen tilførte
energi, vil accelerationen stoppe og vandhastigheden blive jævn.

> Akvariets modstand i forhold til vandet må da være af en rimelig
> størrelse hvis der er sten i osv?

Tjae...

> [...]
> Hvis jeg dog skulle lave det ville jeg lukke bagsiden af for fisk
> sætte pumpe og andet grej der ind og så lave en pæn brink med

Det tror jeg ville fungere fint - spørgsmålet er bare om ikke det er
ligegyldigt om du lukker bagsiden af. Bare hold den helt mørk, så tror jeg
ikke det vil betyde det helt store.

> [...]
> dybdevirkningen som i forvjen er rimeligt latterlig i et akvarie på
> 40cm's dybde ville gå fløjten totalt, det ville være som at kigge på

Så lav det bredere og lavere - det ville jeg gøre i det tilfælde.

> Forøvrigt hvem er det der ikke kan finde ud af at poste i tråd?

???

mvh
Jan

Fra : nevermind

Dato : 05-01-01 20:10

On Fri, 5 Jan 2001 17:02:06 +0100, "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net>
wrote:

> [...]
>indkøb (jeg fik dem gratis hos en elektriker, hvis jeg selv gad at pille dem

Nu snakker du. tusind tak det er sådan noget jeg gerne ville have..

Hvor meget elektrisk strøm taler vi om? og hvor meget vandig strøm?
Og larmer de så meget at de skal installeres per slange fra garagen?
ideelt set ville jeg gerne have fat noget der ikke larmede alverden,
som feks. ville kunne lydisoleres med rockwool og nogle 12mm
krydsfinerplader.

> [...]
>små vige og huller med relativ lav strømhastighed.
>Er det ikke Carsten Gall, der har været ude og se på fisk i naturen?

Well du har fuldstændig ret, my bad. Jeg har bare savnet strøm ret
kraftigt så måske ville jeg nok have overdrevet i forhold til mine
fremtidige fisk.

> [...]
>har opnået en størrelse så gnidningen svarer til den gennem pumpen tilførte
>energi, vil accelerationen stoppe og vandhastigheden blive jævn.

jep nu er jeg med.

>Det tror jeg ville fungere fint - spørgsmålet er bare om ikke det er
>ligegyldigt om du lukker bagsiden af. Bare hold den helt mørk, så tror jeg
>ikke det vil betyde det helt store.

Ligegyldigt for fiskene ja, men meget rart for mig så kan jeg undgå at
slippe dem af syne. forholdsvis forstås. Så kunne jeg også bruge
bagsiden til rodzone anlæg *yayh*

>Så lav det bredere og lavere - det ville jeg gøre i det tilfælde.

>???

Det var en pæn hentydning til Gert om at bruge noget andet end OE
eller ihvertfald at sætte det ordentligt op så han ikke deler trådene
op. jvf. "thread" (jeg bruger iøvrigt agent fra forteinc. og den laver
ikke sådan noget snavs.)

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 05-01-01 22:14

"nevermind" <ifafullscalewarwasatyourdoorwouldyouopen?@bugoff.net> skrev i
en meddelelse news:qc6c5tgsdfob5h3579vm8vtbifl8034a1n@4ax.com...

> [...]
> ideelt set ville jeg gerne have fat noget der ikke larmede alverden,
> som feks. ville kunne lydisoleres med rockwool og nogle 12mm

Jeg har klippet en masse væk her. Men ville da godt give lidt input! Hvad
med at lave vandstrøm med luft jeg ved ikke om det har nogen skadelig
virkning på vandet, men det er faktisk ret nemt at flyttet en masse vand med
luft. Jeg har lavet et lille forsøg i mit eget akvarie og guppyerne er vilde
med at stå i strømmen i perioder. Jeg måtte faktisk sætte en hane på
luftslangen for ellers tror jeg det bliver for meget til mine fisk som er en
pæn blanding af alt muligt og ikke fisk som er vant til strømmenden vand.
Jeg bruger et rør fra et bundfilter som er sat fast med et par sugedimeser
og og næsten nede i bunden er en lille luftsten og jeg har så lavet hullet i
toppen lidt større, luftpumpen er en elite 803 som nok kun giver det halve
af hvad den kan.

Mogens
http://www.svend-bent.dk/