problem med filter
Fra : Martin Mathiesen

Dato : 30-12-00 13:54

Hejsa!

jeg har en eheim 2228 prof. pumpe / filter som jeg har et lille problem med.

Hver gang jeg har renset filteret har jeg problemer når jeg igen skal have
vand i pumpen. Jeg monterer bare slangeholderen og åbner for både til- og
ud-løb, men der bliver kun fyldt ganske lidt vand i pumpen da der bliver
skabt et overtryk inde i pumpen. Jeg kan så prøve at placere kurvene i
pumpen 5-10 gange og så pludselig virker det (ja alle kurvene vender
korrekt). Er der andre der har oplevet denne form for "prop" et eller andet
sted i pumpen som gør at der blot bliver skabt et overtryk så vandet ikke
kan fylde pumpen?

på forhånd tak!

Hilsen
Martin

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 30-12-00 22:15

Hej Martin

"Martin Mathiesen" <martin@chefen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
>
> jeg har en eheim 2228 prof. pumpe / filter som jeg har et lille problem
med.

Sådan én har jeg også. Efter min mening et glimrende apparat.

> [...]
andet
> sted i pumpen som gør at der blot bliver skabt et overtryk så vandet ikke

Jeg oplevede noget lignende en af de første gange, jeg vedligeholdt filtret.
Også jeg tog det hele op og prøvede igen nogle gange - med forskellige
kombinationer af placering af de tre kurve. Samme oplevelse: pludselig
virkede det....
Det var selvfølgelig ikke helt tilfredsstillende, at det tilsyneladende var
"tilfældigt" om skidtet funkede eller ej, så jeg prøvede lidt forskelligt
eksperimenteren.
Jeg mener at jeg fandt frem til at det, som kan give problemet er hvis
samlingerne mellem kurvene og/eller pumpehuset ikke er helt i "indgreb". Det
plasticrør, som sidder i hver kurv er lidt fleksibelt og hvis kurven er lidt
overfyldt risikerer man at røret bliver en anelse skævt, og gummidutten
følgelig ikke kommer ordentligt op i hullet på kurven ovenover eller, for
den øverste kurv, op i pumpehuset.
Til dem som ikke kender Eheim's Pro filtre: Jeg ved godt at denne forklaring
både ligner sort snak, og måske med nogen god vilje kan fejlfortolkes hen i
retning at noget snavs Men jeg tror, at Martin forstår hvad jeg
mener....

> på forhånd tak!

Så lidt, håber jeg ramte.

Mvh. og knaldgodt nytår
Jonas

Fra : Martin Mathiesen

Dato : 31-12-00 14:43

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> wrote in message

> [...]
> overfyldt risikerer man at røret bliver en anelse skævt, og gummidutten
> følgelig ikke kommer ordentligt op i hullet på kurven ovenover eller, for

Hejsa Jonas.. Det var en længere (og som du selv skriver også "snavset")
forklaring om pumpehuse, indgreb, gummidutter osv

Men jeg har fundet ud af at du har ret. Problemet er at den nederste kurv
(med keramikrør) åbentbart er noget skæv. For det plastrør, som skal få
indgreb i den ovenstående kurv er nemlig skævt. Og det er ikke pga. der er
læsset for meget i kurven eller lignende. Nu har jeg tilpasset kurven med
vold, men det er da lidt mystisk at det rør ikke slutter tæt?

Men tak for hjælpen!

Venlig Hilsen & godt nytår
Martin Mathiesen