Hvid Tråd??
Fra : Henrik Schwarz

Dato : 12-09-01 06:40

Min Black molly har en hvid tråd hængene i buen hvad er det??

Fra : Jacob Schütz

Dato : 12-09-01 13:31

Det kan meget vel være flagellater...

taget fra www.cichliden.dk:

Hvordan får fisken flagellat?
Sygdommen kommer af stress; ligesom mennesket, kan en fisk få maveproblemer
af stress. Stressen kan opstå på mange forskellige måder, bl.a. hvis man
introducerer en ny fisk til en veletableret gruppe. Eller hvis man har
flyttet en flok fra et akvarie til et andet. Stress kan faktisk opstå af
mange oversager.

Symptomer
Nogle af de første symptomer fisken får, er at de begynder at bevæge sig
mærkeligt fra side til side (vrider kroppen). De kan også finde på at gnubbe
sig på sten og bundlag, og ikke kun en gang imellem. Andre symptomer kan
være at fisken ikke spiser eller spytter maden ud igen (vær sikker på det
ikke er en hun med æg!), eller dens afføring er tynd og hvidlig (som en hvid
sytråd).
Når fisken har haft "sytråden" i nogle dage, begynder maven at svulme op, og
fisken dør én til to dage efter. Har fisken først en opsvulmet mave, er der
intet at stille op end at aflive den.

Smittefarer
Det siges at flagellat ikke er særligt smitsomt, men én måde det kan smitte
på er ved at en sund Tropheus "græsser" (roder i bundlaget) og bliver
smittet på denne måde. Så ser du nogle af "sytrådene" ligge på bunden, så få
dem suget op så hurtigt som muligt. Det skal lige siges at Tropheus unger
(helt små) ikke er udsat for sygdommen.

Behandling
Noget af det bedste medicin du kan give fisk med flagellat er BioPlast®.
Pakken består af 4 breve, hvor 1 brev svarer til ca. 500L. Når du skal købe
BioPlast® skal du kigge på dato mærkningen bag på brevene. De pakker de har
i akvariebutikkerne er næsten altid for gamle, prøv at få den nyeste pakke.
Hvis indholdet er for gammelt har det en ringe effekt.

-Jacob

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-09-01 16:43

"Henrik Schwarz" <henseman@hotmail.com> wrote in message news:9nmsio$473$1@news.cybercity.dk...
> Min Black molly har en hvid tråd hængene i buen hvad er det??

L..t!
Jeg tror ikke på at mollyer får bloat eller hvad det nu er malawisygen hedder.

mvh
Jan

Fra : Henrik Schwarz

Dato : 12-09-01 18:03