Syg diskos?
Fra : Ann & Helge

Dato : 29-12-00 22:22

Hej NG

Vi har en balje med 6 rød/turkise diskos. Heraf er en af dem blevet meget
mørk og trist og holder sig helt for sig selv, og indtager hverken colorbits
eller andre foderemner. Vi tænker at det muligvis er fordi den er blevet
mobbet af de andre 5, men....i forgårs aftes opdagede vi en stor, aflang
lyserød/hvid afføring der lå i akvariet og svømmede rundt, vi tænkte ikke
noget nærmere over det, udover at det måtte være en diskos der havde haft
lidt dårlig mave. I dag opdager vi så omkring kl. 11 i formiddags, at den
mørke/triste diskos har en tyk, hvid/gullig afføring hængende ud, og her kl.
22.00 er den blot blevet 3-4 cm længere og er tilsyneladende endnu ikke
færdig.

Kan dette være en form for indvoldsorm, eller lignende som kun denne fisk
lider af, og er det noget nogen her i gruppen har kendskab til?

Vi er parate til at isolere den så godt vi kan komme afsted med det, og
starte behandling omgående, men vi vil bare gerne vide hvad vi bedst kan
gøre

Bedste hilsener og godt nytår til hele NG, tak for et godt og meget
konstruktivt år!

Ann & Helge

Fra : Søren Steffensen

Dato : 29-12-00 23:53

har læst et sted at den afførring ikke er et godt tegn ! Kan ikke huske hvor
og hvorfor men tag den hellere over i et andet akvarie hvis i kan....
Der er andre her der ved meget mere om det end mig ! Men det kan være for
sent når de ser og svarer på dette indlæg og det ville være ærgerligt at
miste flere fisk pga af denne sygdom....

--
SOS - www.overclocking.dk/uk
icq: 102169245

Fra : Madsen

Dato : 30-12-00 00:33

"Ann & Helge" <Ann_Helge@Tengstedt.dk> skrev:

> [...]
> 22.00 er den blot blevet 3-4 cm længere og er tilsyneladende endnu ikke

Nu er jeg ikke så erfaren med Diskus, men jeg ved at et middel
der hedder VitaFuran eller AquaFuran er ret virksomt mod
mavekneb på fisk. Det virker fint til Tropheus og andre
cichlider, så mon ikke det også ville virke mod Diskus?

Jeg har et par Neolamprologus Pulcher som havde samme
symptomer. Dagen efter behandling med AquaFuran var de
friskere og tog føde til sig igen. To dage efter var afføringen
også ok, så det kan jeg stærkt anbefale. :)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 30-12-00 00:59

Hej Ann og Helge!

Her er lidt information fra en af mine utallige bøger.
Efter i har læst det så gå til forhandleren og få et præparat mod Hulsyge
(Hexamita), det skulle hjælpe hvis den ikke er alt for inficeret. Desuden
skal i kigge lidt på jeres akvarieforhold. Hvis det er for lyst med for få
mørke skjulesteder (næsten et til hver, eller et for lille akvarie osv, for
mange røde myggelarver. Det er mange gange grunden til at disse parasitter
for fat. Ok her kommer et citat fra en bog:

Hexamita er en lille flagellat . Det ser ud som om den svajer, når den
bevæger sig med de seks forreste og to bagerste svingtråde. Hexamita lever i
fiskenes galdeblære og til tider i tarmen. Hårdt angrebne dyr kan få
forstørret galdeblære.

Spironucleus blev tidliger klassificeret sammen med Hexamita. I større
cichliders tarmkanal optræder en flagellat med en længde på 8-13 my ofte i
store mængder. Som regel forvolder denne snylter ikke alvorlig skade i
fiskens tarm, men den kan fra tarmen trænge ind i andre organer, hvilket
ofte resulterer i det inficerede dyrs død.
Sygdomsbillede og diganose: Inficerede fisk udskiller tit hvide, trådligende
ekskrementer, der bliver hængende i gattet i temmelig lang tid.
Forkomst og prognose: Infektioner er almindelige hos scalare , men synes
ikke at genere disse fisk videre. Anderledes forholder det sig med cichlider
som diskosfisk, der hyppigt dør. Man har ved diskos med hulsyge fundet denne
flagellat i hullerne i hovedregionen. Det er forholdsvis let at holde angreb
nede, men det er for sent at iværksætte noget når indre organer, f.eks.
nyrerne allerede ar beskadiget. fisk med Hexamita angreb viser tit delvis
mørk- til sortfarvning.
Her er så problemet Ann og Helge, behandlingen for de to typer sygdomme (som
må betragtes som én) er den samme. Jeg kan give jer navnet på det rigtige
medicin, men det nytter ikke da i ikke vil kunne få recept på det, medmindre
i har et landbrug. Dyrelæger skal indberette ALT medicin de bruger til hvad
og hvorfor osv. Her er så Jeres mulighed gå til den lokale dyrehandler og be
ham om noget "medicin" (det er kun disenficerende ligesom sæbe) Behandle
fisken seperat nøjagtig efter brugsanvisningen. Så skulle der værre en
chance, men kun måske. Med mindre i har fået dem for en uge siden, gør i
næsten helt sikkert et eller andet galt, hvad ved jeg ikke. Men jeg vil råde
jer til lige at kigge lidt på jeres akvarie igen, Temperatur, størrelse,
vandet, planter, andre fisk, foder, stress (det står et befærdet sted),
skjulesteder, belysning (skal være dæmpet, så har de det bedst) osv.

Held og Lykke hvis i har noget yderliger så kan i bare skrive det.

Cihlide Power!

-Morten

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 30-12-00 01:27

Hej Madsen!

Jeg har selv lidt tropheus, og har prøvet den tynde mave med dem den er
forårsaget af stress for det meste eller dårlig foder, men det er ikke det
de lider af det er jeg næsten ethundred på. Det hedder Bloat på engelsk. Man
må sige at Bloat er en typisk Tropheus ting. Dog kan den forkomme hos andre
fisk, men har aldrig hørt om den i forbindelse med Diskos. Brugte selv
Aquafuran imod Bloat (tyndskid). Det har den virkning at det går ind og
ødelægger cellevæggen i bakterierne, så disse ikke kan formere sig. Det er
faktisk noget giftigt stads. Det kemiske navn skulle gerne være
Nifurpirinol. Men hvis diskosen tyndskid er forårsaget af flagellater (en
lille parasit), så virker et præparat imod bakterier ikke, medmindre det er
det samme fordi det er dicenfiserende. Jeg ved at både Flagellat og
Bakterier begger er encellede organismer. Mit bedste råd til Ann og Helge
(ikke spørge dyreforhandleren, så slår han koldbøtter), be om en pakke mod
hulsyge og en pakke Aquafuran- eller furapond, og tjeck kemien. Hvis det så
består af de samme så køb den billigste, hvis ikke så er mit råd alt ære og
respekt Madsen, køb det imod hulsyge.

Med Fiskelige Hilsner
-Morten

Fra : Madsen

Dato : 30-12-00 02:02

"Morten Loui Tejlgaard Hansen" <loui@it.dk> skrev:

> [...]
> består af de samme så køb den billigste, hvis ikke så er mit råd alt ære og

Hej Morten :)

Jeg skal heller ikke sige at jeg er 100% sikker på at AquaFuran/VitaFuran
er løsningen til Diskus, men jeg har bare ret gode erfaringer med det til
andre cichlider.
En bekendt jeg har, har også nogle problemer lige pt. med nogle
Tropheus hvor det tilsyneladende ikke virker, men hos mig gjorde det.
Efter min mening har netop denne medicin en ret bred effekt mod
forskellige sygdomme, men jeg har somsagt ikke den store erfaring
med Diskus og hvilke sygdomme de kan have.
Jeg er klar over at der findes den her sygdom hos Tropheus som kaldes
Bloat på engelsk. Om det er det samme som bugvattersot ved jeg ikke,
men jeg har engang mistet en Tropheus til noget der lignede dette.
Dengang kendte jeg desværre ikke til AquaFuran/VitaFuran, men der
var heldigvis også kun én fisk der døde ud af en flok på 11.

Hos ham kammeraten som har svært syge indvider at Tropheus lige pt.
- har vi lige behandlet med et meget stærkt stof som netop stammer
fra landbruget. Der er blevet snakket om det før i denne gruppe.
Såvidt jeg husker blev/bliver det brugt til griseproduktion i MEGET små
mængder i foderet.
Det skulle også være noget lægerne ordinerer til underlivsbetændelse
hos kvinder. Kan det være det du snakker om til behandling af hulsyge
hos Diskus også? Hvis det er, hvad hedder så det aktive stof og tror
du det ville kunne hjælpe på andre fisk som tilsyneladende har en slags
flagelater af en art.?

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Madsen

Dato : 30-12-00 02:25

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev:

> [...]
> hos kvinder. Kan det være det du snakker om til behandling af hulsyge
> hos Diskus også? Hvis det er, hvad hedder så det aktive stof...

Nå, jeg fandt lige noget på svensk som kaster lidt lys over det
aktive stof. Mon ikke det er dette vi snakker om: ?
"Den effektivaste medicinen är Emtrylvet (40%), med metronidazole
som verksam ingrediens."

Teksten stammer fra adressen:

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-12-00 10:52

"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message

> [...]
> hos Diskus også? Hvis det er, hvad hedder så det aktive stof og tror
> du det ville kunne hjælpe på andre fisk som tilsyneladende har en slags

Medicinen hedder Flagyl og det aktive stof er Metronidazol.

mvh
Jan

Fra : Madsen

Dato : 31-12-00 12:54

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev:

> Medicinen hedder Flagyl og det aktive stof er Metronidazol.

Ja, jeg stødte på det samme på en svensk hjemmeside, men
tak alligevel Jan og godt nytår :)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : ole larsen

Dato : 30-12-00 09:44

Ann & Helge skrev i meddelelsen ...
> [...]
>færdig.
>
>Bedste hilsener og godt nytår til hele NG, tak for et godt og meget

Jeg ville straks isolere og behandle som om det er indvoldsorm. I har vel
ikke et legetøjsmikroskop (godt 100 Kr) ( Bilka har dem tit op til jul)

Tak og i lige måde
Ole