Bliver zebramaller fredet ?
Fra : Niels Thrane

Dato : 11-09-01 20:52

Hej NG

Jeg har ladet mig fortælle at zebramallen (Hypancistrus zebra - L46) bliver
fredet i den nærmeste fremtid.

Er der nogen der kan af-/bekræfte dette ?

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Claus

Dato : 11-09-01 22:37

On Tue, 11 Sep 2001 21:52:22 +0200, "Niels Thrane" <niels@freeway.dk>
wrote:

Jeg har hørt noget ligende, men de voldsomme prisstigninger kunne
desværre tyde på det. I "aqualog special" påstår de at det er nonsens
at fangst af maller kan true bestanden og at udvinding af guld og
anden habitatødelæggelse udgør en større fare. Det kan der nok være
noget om, men på den anden side har aqualog jo store økonomiske
interesseer i salg af maller så deres påstand skal man nok tage med
samme forbehold som når den lokale akvariebutik påstår det samme.
Spørgsmålet er vel også hvordan mallerne fanges med net, el, eller
kemikalier?
Efter min mening bør man holde sig fra at købe disse fisk så længe der
er den mindste tvivl.
I det hele taget kunne man godt savne at akvarister var mere
opmærksomme på at deres hobby kan være med til at true dyrearter (hvad
der jo er eksempler på i forhold til koralrevsfisk).

mvh Klaus

Fra : Simon.......

Dato : 12-09-01 09:04

> I det hele taget kunne man godt savne at akvarister var mere
> opmærksomme på at deres hobby kan være med til at true dyrearter (hvad
> der jo er eksempler på i forhold til koralrevsfisk).
hmm har det ikke været diskuteret engang før... mener man nåede frem til at
akvaristerne havde en _meget:_ lille del af skylden for at fiskene på
korallerne var troede...
mvh.Simon

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-09-01 10:57

Simon....... <guden@iname.com> skrev i en

> hmm har det ikke været diskuteret engang før... mener man nåede frem til
at
> akvaristerne havde en _meget:_ lille del af skylden for at fiskene på
> korallerne var troede...

Normalt bliver maller fanget enten i fælder eller med net i naturen.
Under normale omstændigheder er fangsten af akvariefisk ikke nogen
trussel mod bestanden i naturen,
helt lokalt kan det have en effekt, men hvis man stopper med at fange i
et område, trækker der hurtigt
nye fisk ind i området, samtidig skal man også være opmærksom på at i en
udtyndet population, vil overlevelses
raten være større for små fisk en den ellers ville være.

Det der kan være den helt store katastrofe for en fiske population er
netop guldgraverne, de bruger enorme mængder af vand, og skylder lige så
store mængder af jord ud i floderne, og hvis det så kun var jord, men de
bruger og store mængder at kvikølv, til at fange guldstøvet med.

Den med at akvarister har været med til at true koralrevene, er både rigtig
og forkert.
Tidligere var det egentlig ikke akvaristerne, men fangerne der var de
slemme drenge, de brugte både cyanid og
sprængstoffer til at fange fiskene med.
Idag har man et andet mere nuanceret syn på sagen, og fiskerne er blevet
klar over at akvaristerne ikke vil betale
penge for fisk der sandsynligvis dør inden for en kort tidsperiode.
De har derfor de fleste steder ændret fangstmetoder, så de nu fanger dem
med net, det gør også at de fisk som der ikke er efterspørgsel på lige nu,
ikke bliver taget med, de er altså blvet meget mere selektive i deres
fangst.

Man mente også tidligere at akvaristerne var skyld i koralrevenes tilbage
gang og man mente at koraller voksede uhyre langsomt. Det gør de nok
stadigvæk efter Greenpeace mening, men udersøgelser har vist at de vokser
meget hurtigt.
Et rev som blever ødelagt af f.eks en orkan, og får lov at ligge hen, vil
efter kun 5 år have genvundet sin størrelse og pragt.
At korallerne vokser hurtigt ved alle der har saltvandsakvarier. Det er jo
idag oftere korallerne man holder frem for fiskene.

Det der er den største trussel for et koralrev er at de lokale bruger
korallerne som opfyld til alle mulige formål, veje
fundamenter, startbaner og havne.

Carsten