Vildfanget Malawi
Fra : Frank

Dato : 27-12-00 10:02

Hej og (gl)ædelig jul,

Jeg skal lige have "jeres" syn på sagen om vildtfanget fisk fra Malawi.

Jeg har kun haft akvarie i 1,5 år og det sidste år kun Cichlider. Nu er det
så at jeg brænder efter at prøve noget vildtfanget, men flere bekendte
fraråder mig at starte op med vildtfanget allerede.

Argumenterne er at de er meget sværere at holde end opdrættet. Der tænkes
på foder, sygdom og lign.

Det er klart at hvis jeg spørger forhandleren, så er der overhovedet ingen
problemer.

Hvis man ser bort fra økonomien og chancen for at spilde nogle kroner i
lærepenge er der så holdbare argumenter for ikke at starte vildtfanget op ?

Hvis jeg vælger at gøre det - Er det så klogest at holde vildtfanget og
opdrættet hver for sig ?

Det er vildfanget som kun lige er kommet til landet (14 dage) er der nogen
man så skal kigge efter eller være opmærksom på ?

Mvh

/Frank

Fra : Martin Heller

Dato : 27-12-00 17:23

Frank <wod@sonofon.dk> skrev i en news:01c06fe3$abdf95b0$297510ac@pc3848...

> [...]
> så at jeg brænder efter at prøve noget vildtfanget, men flere bekendte
> fraråder mig at starte op med vildtfanget allerede.

Hvorfor vil du meget gerne holde vildtfangede fisk? Med mindre du vil prøve
at opdrætte i stor stil, og derfor vil sikre dig imod indavl, eller du vil
forsøge
dig med fisk, som ikke findes i handlen i opdrættet form, er det efter min
mening
ikke de ekstra penge værd at købe vildtfangede fisk.

> Argumenterne er at de er meget sværere at holde end opdrættet. Der tænkes
> på foder, sygdom og lign.

Vildtfangede fisk kan godt være lidt kræsne i starten, men hvis du fodre
godt
og varieret, og eventuelt supplerer med levende foder i starten, så burde
det
ikke volde alt for store problemer med fodret.
Mht sygdom er det altid et problem med vildtfangede fisk, at man ikke ved
så meget om dem i forvejen. Du kan derfor godt risikere, at de har en eller
anden form for sygdom eller snyltere, som man ikke umiddelbart kan se på
forhånd, men som senere bryder ud. Det er derfor meget vigtigt, at du sørger
for, at holde dem i karantæne i lang tid, før du sætter dem sammen med
dine øvrige fisk.

> Det er klart at hvis jeg spørger forhandleren, så er der overhovedet ingen
> problemer.

Sådan er det desværre ofte med forhandlere. Hvis du bor i Kbh-området
vil jeg anbefale dig at handle i Flyvefisken eller i Cichlidecentret - der
har
jeg altid fået gode råd og kompetent vejliedning.

> [...]
?

> Hvis jeg vælger at gøre det - Er det så klogest at holde vildtfanget og

Det er ihvertfald, som nævnt, en god ide, at holde de vildtfangede i en
ekstra
lang karantæne først.

> Det er vildfanget som kun lige er kommet til landet (14 dage) er der nogen
> man så skal kigge efter eller være opmærksom på ?

At de tager føde til sig, og generelt, at de ser sunde og raske ud.

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 27-12-00 18:34

Hej Frank!

Det med vildtfanget er det store spørgsmål iblandt Akvarister, min mening og
mange andres er tildels at det med vildtfanget er en kunstig måde at holde
prisen høj på. Men den anden side af sagen er dog ikke så lige til. Jeg
tænker her på alt det SKIDTfisk folk fremavler hjemme i deres akvarier. Fisk
hvor de efter bare to generationer både har mistet størrelse og Deres
oprindelige farvetegninger (det kan afvige mere eller mindre). Mit råd til
dig er at hvis du vil holde opdrættet fisk så vær seriøs med dit valg. Gå
til en opdrætter, hvor du kan se forældrefiskene og de forehold de er vokset
op under. Og Køb store sunde fisk med RIGTIGE farvetegninger (Kig i bøger og
se hvordan de ser ud i den rigtige natur), seriøse opdrættere slår det andet
ihjel, her tænkes på underudviklede fisk og fisk med forkerte
farvetegninger, og her tænkes på Malawiopdrættere (eller andre seriøse
cichlideopdrættere). Hvis du følger disse råd kan det ikke gå helt galt med
opdrættede fisk. Hvis du vil stole på din forhandler er det ok, men til din
oplysning skal jeg fortælle dig, og det får jeg sikkert tæsk for. De
forhandlere der lever af at sælge Akvariefisk, starter for det meste
seriøst, men som med andre brancher går der kapitalisme i den for de fleste,
og de ender med at prakke folk på (undtagelserne findes, men er sjældne), og
så gælder det om at få penge i kassen frem for at være ærlige. Jeg har selv
prøvet det med en meget seriøs cichlideforretning, jeg købte nogle
Pseudotropheus Msobo spec. som skulle være ungfisk, problemet var at de var
mere eller mindre udfarvet, jeg gav næsten 300 kr. pr. stk og de blev aldrig
større end 8 cm. og de skulle endda være vildtfanget. Ja en smutter vil
nogle kalde det ok, men det er en for meget. Mit råd er Hvis du vil have
vildtfanget så ser jeg intet problem med dem, man plejer at sige 5 uger i
fangeskab, og så er det sku din egen skyld hvis de kradser af. Køb kun fuldt
udvokset fisk med gode farvetegninger, med mindre at det er så tydeligt
(afhænger af art) at det er ungfisk. Jeg købte for 1 år siden 24 Tropheus
Ikola (kejser) vildtfanget (samlet rabat på alle) og udvokset slog 6 ihjel,
pågrund af dårlige tegninger, det kan lyde som spild af penge, men hvad var
mit alternativ, sælge dem til en anden forretning, så en uskyldig kunne købe
det lort jeg ikke gad at rører, eller lade dem blive og avle lortefisk. Nej
fandeme nej, af med hovedet, og det gør jeg stadig med mit avl lortefisk er
til den varme gryde eller foder. Nå nok om det! Mit råd spring ud i det når
de har været her fem uger. Køb de flotte de sundeste og dem der for der til
at smile sageligt når du kigger på dem (for udvælgelse følg mine råd).
Problemerne efter fem uger er vidst en kliche hvis de der ser sunde ud i
butikken brug en halv time eller mere på at studere dem, eller indtil Ejeren
af forretningen er Træt af at holde øje med om du er ved at stjæle hans
akvarie. Og hvad nu hvis de er solgt om 5 uger ja hvad så, hellere det end
at komme hjem med en pose sygdom der kun venter på at brede sig. Mine
problemer med Vildfanget har hverken været større eller mindre end med
opdrættede, hvis du bare sørger for at behandle dem som de fleste bøger
giver viden om (længere historie), så ser jeg INTET problem i at tage
chancen.

Power to tropical fishkeepers World Wide!!!!

Med Venlig Hilsen

-Morten

Fra : N/A

Dato : 28-12-00 18:18

Fra : Brian Christensen

Dato : 28-12-00 18:18

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det kan i et af tilfældene være alder, ingen kan med sikkerhed sige hvor
> gammel en vildfangen fisk er.
>
> Hvis du holder dig til opdrættede fisk, er risikoen for at du løber ind
> de samme problemmer, minimal.
> Samtidig holder du skindet på næsen, for vildfangne fisk kan være en
meget
> dyr investering, som jo helst skal komme
> ind igen.
> Der er heldigvis en hel masse meget seriøse opdrættere her i landet, som
> sørger for at bringe en hel del flotte fisk på
> markedet, til nogle overkommelige priser.

Hej

Jeg har også skrevet et indlæg, det godt nok sendt personligt til frank
....jeg må have trykket på den forkerte knap..nå men, jeg kan i det store hel
tilslutte mig det i siger ...Omkring det med priseren kan jeg dog fortælle
at jeg lige kommer oppe fra Carstens Dyrehandel i ålborg (Nej jeg er hverken
ven eller arbejder for ham) og han har lige fået et stort parti vf malawier
hjem fra Stuart Grant i Malawi, der er utrolig flotte og sælges til
fuldstændige latterlige priser eks...

Ps sp. "Red Cheek" Likoma 185 kr parret
Lab. fuelleborni "red top" Makanalija 248,- parret.
Mel. Auratus 99,-kr parret.

osv.
Altså priser som man dårligt kan købe et opdrættet udvokset par for.. Han
siger at det bliver på den måde fremover da han har fået dem til nogle meget
gode priser pga. at han fast skal aftage en vis mængde...
men ring efter deres stokliste.. der er meget virkelig godt imellem..
Nå så det med priserne det holder nok ikke helt..borste fra at hvis man kan
begynde at købe vf til den pris så må prisen på opdræt jo også falde...

mvh
Brian

Fra : Frank

Dato : 29-12-00 08:40

Ja og tak for mailen Brian

Og så er det iøvrigt også Carstens Dyrehandel som jeg har været i, og jeg
er heller ikke ansat eller personlige venner med ham, men som du selv er
inde på så er det sgu billigt.

Har du iøvrigt set hans nye baggrunde - også til "latterlige" priser i
forhold til hvad man ellers har set ?

/Frank