ATT: Soren 'Disky' Reinke (planter)
Fra : Simon.......

Dato : 11-09-01 19:53

Hejsasa !

så fik jeg taget billeder af mine planter og et af mine sten, de ligger i
dk.binaer under "[Simon] Akvariet1-9"
postet lige før denne besked.
Hvis news driller (for det gør TDC her) har jeg lagt dem online på :
http://www.guden.dk/planter/

mange tak for hjælpen !
mvh.Simon

Fra : Henrik Schwarz

Dato : 11-09-01 20:56

Hvad er Dk.Binaer??

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-09-01 21:14

"Henrik Schwarz" skrev:
> Hvad er Dk.Binaer??

En news-gruppe ligesom denne - men med den forskel, at man i binaer-grupperne må sende billeder og andre vedhæftede filer - det må
man ikke her !

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Jacob Schütz

Dato : 11-09-01 21:12

"Henrik Schwarz" <henseman@hotmail.com> wrote in message
> Hvad er Dk.Binaer??

en nyhedsgruppe...

klik på dette link:

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-09-01 21:34

"Simon......." <guden@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dk.binaer under "[Simon] Akvariet1-9"
> postet lige før denne besked.
> Hvis news driller (for det gør TDC her) har jeg lagt dem online på :

Hejsa

plante 1 :ligner en sværd plante, som meget gerne vil have bundgødning for
at kunne gro ordentligt.
plante 2: kan jeg ikke lige genkende, men den ser ud som om den er rød, og
de kræver normalt meget lys
plante 3: kan jeg ikke lige genkende
plante 4: er måske en micranthemum umbrosum, som du egentligt skulle kunne
holde
plante 5: ligner en cabomba, som er meget lyskrævende for at kunne gro
ordentligt, og vil pga dette også gerne have CO2
palnte 6: vandpest, kan gro ca. overalt.
plante 7: ligner en sagitaria subulata, som du egentligt godt skulle kunne
gro.

Personligt ville jeg bruge noget grus der har en mindre diameter, og blande
den nederste 1/3 del med noget bundgødning, f.eks. duplarit eller noget
hjemmelavet.
Det hjælper mange planter.

Måske er din lysmængde for lille, hvis du har et akvastabil akvarie med
standard lyskasse, er chancen stor for at din lysmængde er for lav :(

Hvad har du af lys ?

Ud over plante 5 skulle de andre fint kunne gro.

Kan du fortælle lidt mere om dit akvarie ?
--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 11-09-01 22:24

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse

> "Simon......." <guden@iname.com> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> plante 2: kan jeg ikke lige genkende, men den ser ud som om den er rød, og
> [...]

Plante nr 2 ligner en Bacopa (måske B. caroliniana).
Plante nr 3 ligner en Valisneria

Hvis nr 2 er en Bacopa skal du have noget mere lys på, og gi' den noget at
leve af
Valisneria skal have lidt gødning, og så vil de sprede sig (det gør mine
ihvertfald..)

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 12-09-01 06:09

> Plante nr 2 ligner en Bacopa (måske B. caroliniana).
> Plante nr 3 ligner en Valisneria

Yep det har du nok helt ret i

Fra : Simon.......

Dato : 12-09-01 07:51

> Personligt ville jeg bruge noget grus der har en mindre diameter, og
blande
> den nederste 1/3 del med noget bundgødning, f.eks. duplarit eller noget
> hjemmelavet
ok, duplarit, det spørger jeg lige min pusher om...(hvordan laver man det
selv, hvor meget skal der i ?) jeg kigger mig også om efter nyt grus, ville
sand være for småt, eller er der andre ulemper ved det ? jeg valgte det her
til at starte med, fordi fiskeyngel ville kunne gemme sig ved bunden...
hvad farve skal jeg vælge hvis ikke sand ?

> Måske er din lysmængde for lille, hvis du har et akvastabil akvarie med
> standard lyskasse, er chancen stor for at din lysmængde er for lav :(
> Hvad har du af lys ?
det er godt nok akvastabil, jeg har 2 stk (jeg mener 120cm rør) tror de
hedder tritron eller lign. de hed - jeg har smidt papdyret ud de kom i, men
det var nogen af de dyre. Det ene er rødligt, det andet blåligt (og meget
klart).

> Ud over plante 5 skulle de andre fint kunne gro.
ok den ryger ud.... den er også ved at falde fra hinanden...

> Kan du fortælle lidt mere om dit akvarie ?
ja jeg har en lavasten i ? en Eheim pumpe der egenligt skulle køre 600L/T
men nok nærmere kører ved de 400L/T.
så har jeg en luft pumpe der smidder luftbobler i akvariet. Så har jeg 8
fisk, 6 golden spec. en sugemalle, og en sejlfinnemolly han.
Det er 250L.
Der er direkte sollys på den ene ende af akvariet i cirka en time om dagen
hvis vejret er til det, ellers er der meget lyst på mit værelse (ovenlys) og
lysstofrørene kører stort set fra 7:30-20...
foresten så planter jeg alle mine planter i stenuld det skulle holde godt på
ilten synes jeg at have læst.

Du snakker noget om at vandpest skulle kunne vokse hos mig, det gjorde den i
starten, helt vildt faktiskt, jeg synes næsten man kunne se det fra dag til
dag.... men så gik det lgie pludseligt galt.... de ville ikke sidde fast i
stenulden mere (tror de knækkede nederst) så næsten hver dag når jeg kom
hjem lå der et par stykker i overfladen... ? og de forsvandt langsomt, blev
nærmest opløst så det ud til....

mvh.Simon

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 12-09-01 20:12

> blande
> ok, duplarit, det spørger jeg lige min pusher om...(hvordan laver man det
> selv, hvor meget skal der i ?) jeg kigger mig også om efter nyt grus,
ville

Duplarit kan du ikke lave selv, det er kort sagt jernholdigt jord. Du kan
prøve med rødler, evt. blandet med spaghnum.

> [...]
> til at starte med, fordi fiskeyngel ville kunne gemme sig ved bunden...
> hvad farve skal jeg vælge hvis ikke sand ?

Jeg foretrækker lyst grus 0.8 - 1.2 mm i diameter. Sand kan blive for
kompakt.

> [...]
men
> det var nogen af de dyre. Det ene er rødligt, det andet blåligt (og meget

Hmm den ene kan være triton, så det skulle være ok.

> [...]
> men nok nærmere kører ved de 400L/T.
> så har jeg en luft pumpe der smidder luftbobler i akvariet. Så har jeg 8

Fjern luftpumpen, den fjerner den smule CO2 der måtte være i vandet, og
planterne har brug for det.

> [...]
> lysstofrørene kører stort set fra 7:30-20...
> foresten så planter jeg alle mine planter i stenuld det skulle holde godt

Den stenuld, skal man helst fjerne først. den holder ikke på noget.
Se evt:
http://www.tropica.dk/advices.htm

> [...]
> stenulden mere (tror de knækkede nederst) så næsten hver dag når jeg kom
> hjem lå der et par stykker i overfladen... ? og de forsvandt langsomt,

Køb noget flydende gødning og i starten giv dem dobbelt ladning.

Skift 1/4 af vandet hver 14 dag, og pas meget på med det sollys, det
opfordre direkte til alger.