Verdens største skildpadde...?
Fra : V. Iversen

Dato : 23-12-00 17:04

Hej NG

Jeg har fundet dette på den Amerikanske Herp NG:

"Vietnam: The Hunt for Rafetus -- the World's Rarest and Largest Freshwater
Turtle"
PETER C. H. PRITCHARD
The Chelonia Institute, Oviedo, FL

Mit spørgsmål er nu dette: Er der nogle der har hørt om denne skildpadde?
Jeg har altid troet, at den største ferskvands skildpadde er Alligator
snapperen, som kan veje op til 100 kg!!! Jeg så desuden et program på Animal
Planet forleden, hvor de omtalte Alligator snapperen som den største
ferskvands skildpadde i verdenen. Hvis der er nogle der har nogle links til
hjemmesider til denne "Rafetus" er jeg meget interresseret. Hvis der er
nogle der er interresseret i Alligator skildpadder er der nogle rigtigt fede
billeder på denne link: http://www.turtleman.com

--
M.V.H.
V. Iversen

Fra : N/A

Dato : 23-12-00 18:56

Fra : V. Iversen

Dato : 23-12-00 18:56

Indlægget i den Amerikanske gruppe, var blot en promotion for en forelæsning
eller lignende. Det esentielle for mig og det eneste der omhandlede denne
skildpadde, er det jeg har klippet ind i min tidligere post. Hvorvidt der
findes større individer der ude, som blot ikke er opdaget gælder vel for
begge arter. Mit spørgsmål lød blot om der var nogle, der havde hørt om
denne skildpadde, da jeg altid har troet at Alligator snapperen var den
største.

--
M.V.H.
V. Iversen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 24-12-00 15:11

In article <nz916.91$gj2.66723853@news.mobilixnet.dk>,
V. Iversen <louvi@mobilixnet.dk> wrote:
> [...]
> begge arter. Mit spørgsmål lød blot om der var nogle, der havde hørt om
> denne skildpadde, da jeg altid har troet at Alligator snapperen var den

Hej Visti.

Jeg rodede lige lidt efter dette spændende emne på Google, og her
er et par adresser:
http://nytts.org/vietnam/news/TCEPNL8.htm
http://www.bergen.com/morenews/vietturtl199811197.htm

Det drejer sig formodentlig om arten Rafetus swinhoei, som måske
er verdens mest sjældne ferskvandsskildpadde. Der er desværre
mange ferskvandsskildpadder i Østen der er særdeles truet, det er
virkelig sørgeligt! Du er måske også med på Allan Salzbergs
"HerpDigest" liste? Jeg har egentlig også altid troet at
alligatorskildpadden var den største. Var det Mark O'shea's
afsnit "Sumpdinosauren" du så på Animal Planet? Det var ret
vildt!

Her er message ID'en på Allans indlæg, hvis nogen skulle være
interesseret:

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : V. Iversen

Dato : 24-12-00 14:30

Hej Ulrik.

Tak for dine links, dem vil jeg da lige checke ved lejlighed.

Programmet jeg så på Animal Planet var noget der hed "Extreme contacts"
eller noget i den dur. Det omhandler tre dykkere, som tager ud og kommer i
nærkontakt med potentielt farlige akvariske dyr så som Hajer, Muræner,
Baracudaer og ja Alligator snappere. Et rigtigt spændende program. Det
program du omtalte har jeg ikke set, men mon ikke det bliver genudsendt, så
jeg for en chance mere?

--
M.V.H.
V. Iversen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-12-00 02:53

In article <xHn16.100$GH7.85815447@news.mobilixnet.dk>,
> [...]

> program du omtalte har jeg ikke set, men mon ikke det bliver genudsendt, så

Det gør det uden tvivl. Han er iøvrigt ret fin ham Mark, har
lavet en del andre sjove og spændende padde- og krybdyr film. Jeg
har set Extreme Contact også, det er også fedt. Især det afsnit
hvor de leger med alligatorer under vandet, og det med den
'kælne' moræne-ål!

Jo, jeg læste de to artikler om Rafetus, vældig spændende, meeen
man ku' jo godt ha' en mistanke om at de størrelser måske er en
anelse overdrevet... Det ku' være kanon at ta' over og se
på sagen selv! Jeg kunne lige forestille mig at ham Mark O'shea
kunne finde på det. Her er forresten lige en til link:
http://www.traveland.com.au/fg_a_v_ExpHanoi.asp
Der kommer noget om Rafetus et stykke nede på siden.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-12-00 14:51

In article <4a3233318dulsm@post1.tele.dk>,
Ulrik Smed <ulsm@post1.tele.dk> wrote:

> Det gør det uden tvivl.

Ha, det kommer faktisk i aften klokken 21.00!

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : V. Iversen

Dato : 25-12-00 14:22

Perfekt! Så skal der et friskt bånd i Videomaskinen. Tak skal du have.

--
M.V.H.
V. Iversen

Fra : V. Iversen

Dato : 24-12-00 14:49

Hej Ulrik.

Så har jeg læst artiklerne. Især den sidste er særdeles spændende. Den
omtaler at Refetus Swinhoei kan veje op til 220 pund, mens den de mener
lever i en lille sø midt inde i Hanoy kan veje op til 400 pund!! Det er jo
enormt, især når man tænker på at søen kun er 7 fod dyb på sit dybeste sted.
Der er da heller ikke nogle der direkte har set dyret. Hvis du ikke selv har
læst artiklerne syntes jeg at du skulle gøre det.

--
M.V.H.
V. Iversen