Jeg modner mit akvarium
Fra : Jakob Jensen

Dato : 23-12-00 16:22

Hej til dem, der gider læse det her.

Der har for lang tid siden været nogle indlæg om, hvordan man bedst starter
et helt nyt akvarium op. Jeg læste det meste men har glemt det nu, hvor jeg
selv står med et nyt akvarium. Hvordan får man "gang i akvariet". "Gang i
bakterierne" er det vel! Det man kaldte at modne akvariet, inden man puttede
noget i, ville jeg meget gerne hav ridset op igen.

På forhånd tak
Jakob

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 23-12-00 17:40

On Sat, 23 Dec 2000 15:22:16 GMT, "Jakob Jensen"
<jakob.jensen@private.dk> wrote:

> [...]
>bakterierne" er det vel! Det man kaldte at modne akvariet, inden man puttede
>noget i, ville jeg meget gerne hav ridset op igen.

Personligt valgte jeg at overtage et brugt akvarium med grus og det
hele, dog minus vand, planter og fisk, og det er jo den nemmeste
løsning

Selv om jeg havde grus med "gang i den", valgte jeg at lade akvariet
stå en måned. På den måde får planterne lidt tid til at slå rod. Efter
de første to uger begyndte jeg på min "rytme" mht. vandskift m.v., og
det passede åbenbart planterne fint. Da alt var klar købte jeg fiskene
i små portioner, med ca. en uges mellemrum, på den måde får akvariet
(eller rettere bakteriefloraen...) tid til at vænne sig til at der er
fisk i. Jeg er ikke helt færdig med at købe fisk endnu, men de der er
der (12 neon (P. Inesi), 6 pansermaller (C. Elegans) og en sugemalle
(Baryancistrus LDA33)) har det tilsyneladende helt fint. I øvrigt
startede jeg med de 12 neon, da det var de mest følsomme fisk

Hvis du vil gøre noget rigtigt smart, bør du finde en med-akvarist du
stoler på, og så få en smule grus/slam. Det burde give dig et tilskud
af bakterier, så du kan få akvariet startet op på fornuftig vis

MVH

Thomas A. Frederiksen

Fjern no fra mail, så virker den.