Småkrav
Fra : Chrille

Dato : 14-12-00 20:46

Der er nogle lille bette små hvide prikker i mit akvarievand. Når man sidder
og kigger efter kan man se at nogle af den er levende. De bevæger sig på
sådant en måde at der slet ikke er tvivl om at de er levende. Jeg har ellers
lige tømt det for fisk, det eneste der er, er et par dværgchlide unger på et
par mm. Er der nogen der har en ide om hvad det kan være?

Mvh Chrille

Fra : Martin Heller

Dato : 15-12-00 02:41

Chrille <chrille@chrille.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:91b7vu$8u9$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
et
> par mm. Er der nogen der har en ide om hvad det kan være?

Det lyder som om, det er infusorier. Det er nogle encellede mikroorganismer,
som er udmærket foder for småt fiskeyngel. Der kan være flere grunde til
at der pludselig er kommet en opblomstring af dem; har du eventuelt brugt
Liquifry eller lignende produkter som foder til dit yngel?

Det er normalt ikke noget godt tegn, hvis de bare kommer af sig selv, så er
der formegentligt for mange næringsstoffer i vandet, og du burde skifte
vand.

Generelt er det vigtigt, at du laver hyppige vandskift når du har yngel,
idet
småyngel kræver hyppig fodring, som sviner vandet. Desuden udskiller yngel
nogle hormoner, som virker væksthæmmende.

I stedet for at bruge Liquifry til at fodre med skulle du efter min mening
hellere bruge nyklækkede artemia, du kan købe ægene hos din lokale
akvariehandler og selv udklægge dem, det er meget enkelt, og kræver
ikke de store investeringer i teknisk udstyr - en 1½ L sodavandsflaske
og en luftpumpe er nok.

Alternativt kan du købe frossent foder, det hedder enten bosimider
eller cyklops. Det er også godt foder, men lidt dyrt.

MVH
Martin Heller

Fra : Chrille

Dato : 15-12-00 09:40

> [...]
>
> Alternativt kan du købe frossent foder, det hedder enten bosimider
> eller cyklops. Det er også godt foder, men lidt dyrt.

Tak for jeres svar. Jeg har ikke brugt Liquifry, men det er næsten nystartet
akvarie, så det er nok derfor.
Jeg var faktisk ikke klar over at der var yngel deri, så det var lidt sjovt
at se 2 unger. Hidtil har jeg hakket lidt røde myggelarver til dem, mon ikke
det er ok. Jeg mener, det er lidt volsomt at skulle til at investere i en
luftpumpe og artemia for 2 unger?

Mvh Chrille