honningguramier
Fra : Thomas Kilden Nielse~

Dato : 11-09-01 12:19

Hej,

Jeg har et lille problem med et par honningguramier. De går for sig selv
i et 45L akvarium med mange planter
og nogle flydeplanter - temp. er 28 grader. Vandet er ganske almindeligt
postevand, der bliver skiftet ca.
2 gange om ugen (ca. 20%). Der er ikke noget filter i akvariet. De
bliver fodret varieret med levende foder,
tør foder og frosne mysis og cyclops.

Hunnen ser temmelig tyk ud - jeg gættede egentlig på at det var æg hun
gemte, men de har efterhånden
"leget" mange gange uden der er kommet noget. Flere gange om ugen
(specielt efter vandskift) slynger de
sig om hinanden under skumreden, men der er ikke skyggen af æg. Om
aftenen er skumreden
væk og det hele gentager sig nogle dage efter.

Sådan har det stået på i nogle uger - er der nogen der har en forklaring
på hvorfor der ikke kommer æg
ud af hende? Skal de have en speciel kost - eller er det vandet der er
noget i vejen med?

Venlig hilsen
Thomas

Fra : Karsten Plesner

Dato : 11-09-01 14:27

> [...]
> aftenen er skumreden
> væk og det hele gentager sig nogle dage efter.

Jeg har oplevet det samme flere gange med perleguramier. Jeg har ladet mig
fortælle, at hvis en hun går for længe med æg uden at komme af med dem, så
kan de nærmest 'forstene' og dermed forhindre, at hun nogensinde kommer til
at lægge æg. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men det var da en mulighed.

M.v.h.
--
Karsten Plesner
(Remove '-' if replying by email)

Fra : Thomas Kilden Nielse~

Dato : 12-09-01 10:14

Karsten Plesner wrote:

> [...]
> at lægge æg. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men det var da en mulighed.

Det lyder sandsynligt - hun var allerede temmelig rund lang tid før jeg fik
den nuværende
han og det er efterhånden en 5 - 6 måneder siden. Jeg tror jeg vil forsøge med
en anden
hun - jeg har 3 andre hunner i et andet akvarium og de ser ikke ud til at have
æg i sig.

Venlig hilsen
Thomas

Fra : Ard

Dato : 13-09-01 16:50

Lad os vide hvad der sker. Jeg har oplevet det samme mange gange og
har ingen forklaring på hvorfor det lykkedes de gange hvor det gjorde.
Skifter selv nogle gange med regnvand og nogle gange med postevand
(alt afhængig af om det har været tørt i langt tid før et regnskyl -
så tør jeg ikke mere med regnvand) og har bedste erfaringer med
regnvandsvandskift. Jeg går ud fra at det er fordi pH-værdien så går
lidt ned.

Ard

Jeg tror jeg vil forsøge med

Fra : Thomas Kilden Nielse~

Dato : 14-09-01 10:22

Ard wrote:

> [...]
> lidt ned.
>
> Ard
>
> On Wed, 12 Sep 2001 11:13:59 +0200, Thomas Kilden Nielsen

Jeg skal nok fortælle om resultatet af udskiftningen. Foreløbig er der
ikke sket noget, men hannen virker stadigvæk meget ihærdig og meget
interesseret i den nye hun og det er jo ret positivt.

Jeg har ikke rigtig mulighed for benytte mig af regnvand, da jeg bor i
lejlighed midt i Århus. Kunne det være en ide at sænke pH? Og i så
fald hvordan?

Venlig hilsen
Thomas

Fra : Ard

Dato : 14-09-01 15:07

On Fri, 14 Sep 2001 11:21:50 +0200, Thomas Kilden Nielsen
<tkn@ifa.au.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har ikke rigtig mulighed for benytte mig af regnvand, da jeg bor i
>lejlighed midt i Århus. Kunne det være en ide at sænke pH? Og i så

Jeg har lagt mærke til at det udløser en reaktion (regnvandet har et
væsentlig lavere ph-niveau end vores postevand) men ville ikke
anbefale at kludre med kemikalier. Det er dog en personlig ting og det
kan godt være at der er andre som synes anderledes. Det skulle heller
ikke være nødvendig da det til honningguramierne generelt er anbefalet
at holde ph-en mellem 6 og 7,5. Så vidt som jeg ved er der ikke mange
steder hvor postevandet overstiger de 7,5.

Jeg har også en han der jager alt kvindeligt i akvariet. han er dog
uhyre upopulær og får aldrig en pige 'med hjem'. Nogle gange er det
næsten trist at se på ! :)

Ard

Fra : Thomas Kilden Nielse~

Dato : 14-09-01 18:39

Ard wrote:

> [...]
>
> Jeg har også en han der jager alt kvindeligt i akvariet. han er dog
> uhyre upopulær og får aldrig en pige 'med hjem'. Nogle gange er det

Jeg er heller ikke selv tilhænger af kemikalier i vandet og guramier har
ikke
just ry for at være hysterisk med vand-værdierne. Det er vel også bedre at
holde
en konstant vand-kvalitet med rent postevand end at begynde at fuske med
pH,
der måske vil give store udsving.

Jeg venter og ser om det nye par finder ud af det og skriver om
resultatet.

Venlig Hilsen
Thomas

Fra : ole larsen

Dato : 14-09-01 23:07

Thomas Kilden Nielsen skrev i meddelelsen <3BA240C5.3BAF5E42@ifa.au.dk>...
> [...]

Det er måske rigtigt at postevandet mange steder ikke har pH over 7,5. Men
nu er det ikke postevand, du har i dit akvarium. Det VAR postevand, men der
er sket en del siden du hældte det i akvariet. Og hvad der er sket afhænger
af din personlige måde at holde akvarium på. Under alle omstændigheder sker
der det, under cirkulation med selv ringe overfladebevægelse, at en del CO2
luftes ud ( og pH stiger).
Omvendt produceres en del CO2 under den alm. "nedbrydning" i akvariet. Hvor
dit pH lander afhænger af DIN måde. Holder du som jeg ret begrænset mængde
fisk/L i yngleakvarier, har god gennemluftning og "standard dansk
postevand", og planter der gror, ender pH langt over 7,5 - helt op til 10.
Og vi taler her ikke om gætterier, men om specifikke målinger, der kan
kontrolleres på de mere seriøse sites.

>Jeg er heller ikke selv tilhænger af kemikalier i vandet

Man behøver ikke at hælde kemikalier i vandet, regnvand iblandet en smule
postevand (f.eks 1/10000) er fint.

og guramier har
> [...]
>holde
>en konstant vand-kvalitet med rent postevand end at begynde at fuske med

Det er en gammel misforståelse at lavt pH automatisk skulle give pH sving.
Prøv at gå ind på eks. thekrib/CO2-KH-pH-chart-sammenhæng og nærlæs.

>Jeg venter og ser om det nye par finder ud af det og skriver om
>resultatet.
>
>Venlig Hilsen
>Thomas

MVH Ole

Fra : Ard

Dato : 18-09-01 23:23

On Sat, 15 Sep 2001 00:06:54 +0200, "ole larsen"
<oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

> [...]
>postevand", og planter der gror, ender pH langt over 7,5 - helt op til 10.
>Og vi taler her ikke om gætterier, men om specifikke målinger, der kan

Ja Ole, det har du selvfølgelig ret i. Jeg må hellere gå i gang med
noget ordentligt måleværk en gang. Tak for indlægget.

Ard