Rejemix
Fra : Frank

Dato : 14-12-00 11:28

Længere nede i tråden "sodet spec golden" så jeg en "afløber" til opskrift
på rejemix.

Jeg har selv i et halvt år fodret med denne blanding:
400 g ærter
400 g upillede rejer
lidt muslinger
Ascorbinsyre (C vitamin)
gelantine

De er helt vilde med det, men min forhandler siger der er alt for mange
proteiner i til Mbuna'er.

Hvad er jeres holdning ?

Mvh
/Frank

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-12-00 17:56

test

--

All the best
Thomas Schreiber

Frank <wod@sonofon.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:01c065b8$950e15d0$297510ac@pc3848...

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-12-00 17:54

"Frank" <wod@sonofon.dk> wrote in message

> [...]
> Ascorbinsyre (C vitamin)
> gelantine
>
> De er helt vilde med det, men min forhandler siger der er alt for mange

Min opskrift ligner din ganske meget. Dog har jeg
300 g ærter
300 g spinat
300 g. upillede rejer (eller jomfruhummerhaler)
lidt muslinger
nogle knuste vitamin- og mineralpiller til hunde vekslende med askorbinsyren
(jeg er løbet tør for sidstnævnte)
gelatine.

Jeg tror ikke på din forhandler - min sagde det samme og anbefalede i stedet
ren fodring med Tetramin (46% råprotein svjh) - hvilket er laaaangt mere end
i ovenstående.
Men ellers tror jeg da stadigvæk på, at det er godt at variere foderet.
Som en af de mere usædvanlige varianter har jeg om sommeren ofte snuppet en
algebegroet sten ved stranden og ladet den være et døgns tid i akvariet. Og
tilsyneladende er fiskene helt vilde med både algerne og de mange
krible-krable-kryb og småmuslinger, der sidder på sådan en sag.

mvh
Jan

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 19:44

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 19:44

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 19:44

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 15-12-00 19:44

Hvad med eks. at tilsætte lidt gulerod der er jo b caroten i hvis man som
mig har gule fisk

Tina

Fra : N/A

Dato : 16-12-00 12:15

Fra : Arild Madsen

Dato : 16-12-00 12:15

Jan Boegh wrote:

> [...]
> man jo kunne henvende sig til producenterne af dambrugsfisk. Her er det godt
> nok kødet, man interesserer sig for, men mon ikke også det slår igennem på
> ydersiden.
> Jeg har engang ligefrem set et farvekort a la dem, man ser i en farvehandel,
> så man præcist kunne opnå den farve man ønskede
> Noget helt andet er, at en af mine bekendte (troværdighed ukendt) fortalte
> mig, at alle skallerne fra den nordjyske rejeindustri netop blev solgt til
> foderstoffabrikker - netop fordi den farve, der er i rejeskallerne er yderst

At rekeskall inneholder fargestoffer tror jeg så gjerne på, da ørret som lever
på små krepsdyr vil normalt få en fin rødfarge på kjølttet. Når det gjelder
oppdrets fisk så mener jeg at det ofte blir brukt gullerot for å få noe av den
samme efekten.

mvh
Arild

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 16-12-00 21:00

Har nu eksperimenteret med hjemmelavet fodder, mange indgredienser blev det
ikke til i første omgang men mine fisk er også Herbivore.

100 g spinat
150 g grønærter
husblas

blendet og køleskab/fryser

Det var meget populært og mine Ancistrus maller gik fuldstændig Amok, det
var noget de kunne lide. Så er der nogen der har malleunger vil de nok blive
glad for det.

Tina

Fra : Madsen

Dato : 17-12-00 22:07

"Tina Bach Larsen" <tina@tk.k-net.dk> skrev:

> [...]
> var noget de kunne lide. Så er der nogen der har malleunger vil de nok blive

Jeg har netop et nyt hold sugemalleunger på vej, så måske skulle man
overveje den kombination. Jeg ved nemlig ikke rigtig hvordan jeg skal
fodre dem op, så tak for tippet :)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 17-12-00 22:41

Er det alm ancistrus maller eller? Jeg plejer at købe nogen tabs der hedder
TetraTabiMin og alm spirulina flager.
De tabs er godt nok dyre men hvis du kombinere de forskellige foddertyper så
skulle de få dækket deres behov. og husk at de ikke kan tåle at blive
flyttet før de er 3 cm.

Nb når de har fået lidt størrelse tager de også gerne frysefodder (røde
myggelarver)

Jeg har ført hørt om folk der fodrede deres maller op på grønærtet så mon
ikke det kan lade sig gøre på "grønfoddermix" også.

Tina

Fra : kgr_REMOVE_THIS_@kmd~

Dato : 17-12-00 22:57

Hi,

On Sun, 17 Dec 2000 22:40:50 +0100, "Tina Bach Larsen" <tina@tk.k-net.dk> wrote:

>Er det alm ancistrus maller eller? Jeg plejer at købe nogen tabs der hedder
>TetraTabiMin og alm spirulina flager.
<snip>

Jeg har også et kuld ancistrus og de bliver foderet med alge-tabs og agurker.
Jeg prøvede for sjov at "smide" nogle planter og sten, som var overgroet med
alger, ned til dem - 10 minutter efter var alle maller fuldstændig ligeglad
med maden og de sad alle og gnavede alger. Dagen efter var planterne og stenene
pletfri.

-K

Fra : Madsen

Dato : 18-12-00 01:18

> [...]

> Jeg har ført hørt om folk der fodrede deres maller op på grønærtet så mon
> ikke det kan lade sig gøre på "grønfoddermix" også.

Det er ikke ancistrus, men derimod de her almindelige Xenocara.
(Kan ikke lige huske hvad de nøjagtigt hedder.)
De yngler ca. hver 3. uge nede i mit 530 ltr. Det passer lige med
æglægning et par timer efter et vandskifte, så jeg kan somregel
altid "sætte dem igang" på den måde. :)
Jeg har fundet en ideel sten som er hul indeni, så den bliver flittigt
brugt, men desværre så er der ikke ret mange unger der overlever
fra gang til gang. Sidste gang åd hannen endda æggene inden de blev
klægget, så jeg har mistanke til at mine sugemaller ikke får nok at æde.
Derfor leder jeg efter noget foder der synker til bunds, som ikke sviner
vandet for meget og som mine Tropheus holder sig mere eller mindre
fra. Jeg ved godt det sidste er svært, men de er nu så vilde med det
Spirulina jeg giver dem, at jeg muligvis kan snyde nogle klumper af
noget andet forbi dem imens.

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 18-12-00 01:29

Det syker til bunden men jeg ved ikke om de holder sig fra det mine Malawier
spiser det med stor appetit, hvis de ser hvor det lander. Evt dumpe det ned
i en plante, hvis du har det mallerne skal nok finde det.

Tina

Fra : N/A

Dato : 18-12-00 10:19

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-12-00 10:19

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Hvorfor giver du dem bare ikke så meget at Tropheuserne bliver mætte?
> rejemixet bliver smadret til meget fint "støv" når der kæmpes om det,

Sjovt nok synes jeg at dette problem er forskelligt for gang til gang. Nogle
gange er geleringen perfekt - der er en helt blank og godt sammenhængende
gele - og så er mængden af "støv" yderst begrænset. Andre gange hænger
stadset ikke nær så godt sammen og giver meget mere svineri.
Jeg har en fornemmelse af at det har noget at gøre med temperaturen i
blandingen, når geleringsmidlet tilsættes.

mvh
Jan