Trærødder
Fra : MH

Dato : 11-12-00 13:31

Hej NG
Jeg har købt et stort parti trærødder, men problemet er at de farver vandet
vanvittigt meget. Det er maghonirødder. Jeg har ladet mig fortælle, at hvis
man lader dem suge vand og derefter putter dem ifryseren et døgn eller to,
så skulle problemet være løst. Det virkede ikke helt tilfredsstillende, men
findes der andre metoder til at uddrive denne gule farve hurtigere?

Michael

Alletiders juletilbud til akvaristen
finder du på www.oskars.dk netop nu!

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-12-00 13:41

"MH" <mh@oskars.dk> wrote in message
> [...]
men
> findes der andre metoder til at uddrive denne gule farve hurtigere?

I fryseren, den har jeg ikke hørt før, men hvorfor ikke.

Jeg har ikke hørt om en metode der kan fjerne problemmet med at der trænger
humus stoffer ud i vandet.

Men mange ejere af diskus fisk og lign, vil være lykkelige for dine rødder
da de nemlig hjælper med at gøre vandet surt.
(jeg er en af dem)

Så jeg besøger lige siden du linkede til.

Hvis den med fryseren virker, skriv lige tilbage tak.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Søren Steffensen

Dato : 11-12-00 17:13

jeg kogte mine i noget saltvand og de har aldrig afgivet farve !

--
SOS - www.overclocking.dk/uk
icq: 62320337

Fra : N/A

Dato : 11-12-00 21:28

Fra : N/A

Dato : 11-12-00 21:28

Fra : N/A

Dato : 11-12-00 21:28

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 11-12-00 21:28

"Kenneth L. Pedersen" <klp@logosdelthisdesign.dk> skrev i en meddelelse

> Carsten Gall wrote in message <913a34$20rr$1@news.cybercity.dk>...
> >
> <cut>

> Kogning et par timer i saltvand (altså træroden!) skulle vist gøre
tricket.
> Forudsat at man har en gryde, som er stor nok.

Man kunne jo evt. skaffe en murerbalje, den gammeldags slags af metal. De
ligger og flyder allevegne, sikkert også på din nærmeste genbrugsstation.
Men den skal selvfølgelig være tæt.

Så må det da være til at få den balanceret op og stå ovenover et bål i
baghaven. Hvis man så også kender én, der kan spille guiter kan det såmænd
blive ganske hyggeligt

Just my 5¢....

Jonas

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 11-12-00 21:40

Jeg har aldrig haft problemer med trærødder, måske fordi jeg koger alting
inden de kommer i akvariet.

Tina

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 11-12-00 21:51

"Tina Bach Larsen" <tina@tk.k-net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har aldrig haft problemer med trærødder, måske fordi jeg koger alting
> inden de kommer i akvariet.
>
> Tina

Øh.... alting?
Også bundlag, sten osv...? (for ikke at tale om planter og fisk?

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 11-12-00 22:09

Nej bare rødder sten grus ved eks. opstart af nyt akvarie.

Fra : Henrik

Dato : 11-12-00 23:19

Hej allesammen!!!
Samtlige trærødder/grene Uanset træsort, skal ligge i blød i ganske normal
Soda (IKKE KAUSISK SODA), som man kan kan købe i næsten ethvert supermarked,
soda gør vandet så blødt som det overhovedet kan blive og efter ganske kort
tid, trækker farven ud og vandet bliver kraftigt brunt.
Mængden:
I en 90liter murerbalje ca.5-6kg soda.
Tid:
Lad rødderne ligge i en måned i sodaen, det begynder at lugte efter en uge,
så det skal stå et sted hvor det kan lugte.
Når det så har stået i blød, skal man have trukket sodaen ud af rødderne
igen.
Det gør man ved at tømme baljen, skylle rødderne, gerne med en børste men
lidt forsigtigt, da rødderne er meget bløde af sodaen.
Læg rødderne i baljen, igen i en måned, skift vand hver 3.dag med helt koldt
vand, da det er det mest kalkholdige.
Så er der aldrig mere overskudsfarve i rødderne!!
Håber i kan bruge tippet, det står i næsten enhver akvariebog!!
MVH
Henrik
H.Foslund@image.dk

Fra : MH

Dato : 13-12-00 00:00

Hej Henrik,
Tak for tippet. Jeg er ikke sikker på jeg vil bruge det! Jeg har efterhånden
mange akvariebøger, men kan altså ikke umiddelbart finde netop dit tip i
nogen af disse, så....
Michael

Fra : Mogens Oxholm Sørens~

Dato : 04-02-01 10:01

MH skrev i meddelelsen
> [...]
>så skulle problemet være løst. Det virkede ikke helt tilfredsstillende, men
>findes der andre metoder til at uddrive denne gule farve hurtigere?

De skal bare ligge i soda i en uge så er det problem ovre!