Praktbotia spiser min alternanthera reinec~
Fra : Gry Dolva

Dato : 10-12-00 01:19

Jeg har lenge hatt to praktbotia (det var opprinnelig 3 men en svant hen)
som har vært greie mot plantene mine, men etter at jeg skaffet meg
alternanthera i et forsøk på å sprite opp tanken med litt farger, og kanskje
bli litt mer seriøs i forsøket på et overplantet akvarium, så har disse to
stadig revet hull i bladene. Jeg skjønte ikke helt hva det var til å begynne
med, men siden jeg nå har tatt dem på fersken flere ganger er det ikke tvil.
I hele dag har jeg løpt fram og tilbake til karet for å skremme dem når de
biter i planten, men det virker visst ikke spesielt bra.

Noen løsning på problemet? Vil det hjelpe å kjøpe en praktbotia til, da tre
er et bedre antall enn to (250liter akv). Eller er det like greit å gi dem
bort? Så mye jeg enn liker disse to fiskene (og alle de andre fiskene mine)
har jeg dreid oppmerksomheten min mer over mot akvarium som avansert
planteholder enn som fiskeholder (plantene er det viktigste, fiskene er
pynt), så jeg liker ikke spesielt godt de fiskene som gjør hærverk (runde
sugehull i echinodorusen min er greit, det er en del av atmosfæren, men
hullete istykkerevne røde blad er ikke ålreit)

Svar fortest mulig, da jeg blir litt sliten av å snu hodet mot akvariet
hvert 15 sekund for å passe godplanta mi. Jeg skal uansett omplassere dem
midlertidig, får ikke kjøpt nye fisk før på tirsdag tildligst.
--
Gry
-----If it's nice and shiny, I want it

Fra : Derek Benson

Dato : 10-12-00 11:22

On Sun, 10 Dec 2000 00:18:34 GMT, "Gry Dolva"
<gry.dolva@NOSPAMc2i.net> wrote:

> [...]
>
> Noen løsning på problemet? Vil det hjelpe å kjøpe en praktbotia til, da tre
>er et bedre antall enn to (250liter akv).

Jeg tror ikke det hjelper å skaffe flere, da spiser de planten
raskere. Men jeg har faktisk aldri sett praktbotia eller andre botia
spise planter, så dette er bare en 'educated guess' fra meg.

-Derek

Fra : Gry Dolva

Dato : 10-12-00 22:56

"Derek Benson" <benson@online.no> wrote in message

> Jeg tror ikke det hjelper å skaffe flere, da spiser de planten
> raskere. Men jeg har faktisk aldri sett praktbotia eller andre botia
> spise planter, så dette er bare en 'educated guess' fra meg.

Og oppdragelse-forsøket mitt var ikke godt mottatt, i hele dag har de to
furtet inni en rot, og ikke engang kommet ut etter mat (vanligvis stikker
de av med bunntablettene ganske raskt). Ser ut som de må flytte om de
ikke nå kommer på bedre tanker etter å ha tenkt litt på saken.

Gry - selvlært fiskedressør
--
-----If it's nice and shiny, I want it

Fra : Geir K. Strøm

Dato : 11-12-00 08:53

Gry Dolva wrote:

> [...]
> de av med bunntablettene ganske raskt). Ser ut som de må flytte om de
> ikke nå kommer på bedre tanker etter å ha tenkt litt på saken.

Hei,
mine praktbotiaer har jeg lenge mistenkt for å lage hull i
sverdplantene, men jeg har aldri faktisk sett dem lage hullene. Tror
ikke det hjelper å ha flere desverre, men parktbotia er jo egentlig
stimfisk da... Hva med å gi dem litt grønnere fòr, kanskje det hjelper?

GeirKS
--
(Reply to: geir.k.strom@nospam.hiof.no - Remove obvious part from email
to reply)