css og netscape
Fra : Tommy Kaas

Dato : 10-09-01 23:31

Jeg forsøger - på grund af gruppens råd - at sætte mig ind i css og ønsker
at bruge det i et redesign af to større sites. Jeg har lavet nogle få sider,
som virker efter hensigten i IE og Opera, men det virker slet ikke i
netscape (4.7). Hverken den (vigtige) generelle font-instilling eller
effekten, hvor linkene i top-framen farves grønne, når musen bevæges hen
over.

Men hvorfor søren ikke?

Jeg håber, der er en, der vil komme med forklaringen - og helst i et sprog,
der er til at forstå for css-begyndere...

siden ligger her: www.dicar.dk/test

Sådan her ser indholdet af dicarstil.css filen ud:
..brødtekst { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:
8pt }

..fodskrift { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:
7pt }

..Overskrift2 { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 12pt; font-weight: bold }

..Overskrift { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:
8pt; font-weight: bold }

..grøn { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; color: #669900}

..baggrund { background-color: #FFFFFF}

vh. Tommy

Fra : Claus Pryds

Dato : 11-09-01 07:24

"Tommy Kaas" <reporter-nospam@inet.uni2.dk> wrote in message
> [...]
font-size:
> 8pt; font-weight: bold }
>
> .grøn { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; color:

Bl.a denne linje <p class="brødtekst"><span class="br&oslash;dtekst">
1. har du en class i dit stylesheet der hedder br&oslash;dtekst ? du kan
ikke bruge special tegn hivs du referere til en class der hedder brødtekst,
senikolonet i " &osalsh; " vil nok forvirer NN da semikolon bruges til at
afslutte værdi tildeling.
2. Hvorfor referere til den samme class to gange i den samme linje, brug
nogle mere sigende navne til dine class?
3. Font-size 8pt ser forskellig ud i alle browsere, det vil sige 8 punkter i
NN er IKKE det samme som 8pt i IE, men det vil font størrelse lavet med en
gammeldags font tag hellere ikke gøre.
4. NN indtil version 6.0 forstår ikke a:hover som er den egenskab der laver
dine links grønne når musen køres over links .

Prøv at at bruge lidt tid på dette link http://www.html.dk/tutorials/css/
som bl.a også fortæller noget om hvilke css egenskaber der virker i de
forskellige browsere.
Men ellers syntes jeg at din side ser ganske pæn ud i NN har testet med NN
4.08.

--
MVH
Claus Pryds

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 11-09-01 07:58

Jeg er nok en tøsedreng, når det kommer til css, men jeg benytter et
udmærket program der hedder TopStyle
http://www.bradsoft.com/topstyle/index.asp til at lave det.DEn har den store
fordel, at den kan checke målrettet mod diverse browsere, da den har diverse
regler indbygget. Prøv den, da jeg har lært en masse css på denne måde

Tony Reinkvist

Fra : Preben Nielsen

Dato : 11-09-01 10:04

>men det virker slet ikke i
> netscape (4.7).

Jeg brugte selv på et tidspunkt en masse forgæves tid på at få mit stylesheet
til at virke i Netscape 4x, men fandt henad vejen ud af, at browseren
understøtter CSS meget dårligt. Først den nye 6'er er med. Så jeg valgte
følgende løsning: Jeg indsatte et popup vindue med en meddelelse om at disse
forhold samt en opfordring til at opgradere browseren, en popup, der kun åbnes i
Netscape før version 6.

Det skulle kunne ses i funktion her:

http://hjem.get2net.dk/visto/

Mvh