Planet of the Apes *ADVARSEL Læs ikke hvis~
Fra : Thomas Eriksen

Dato : 10-09-01 22:45

Jeg har lige set Planet of The Apes (POTA) og der er faktisk kun en ting som
generer mig i filmen og det er slutningen. Jeg havde hørt at den havde en
overraskende slutning og det må man sige, den giver bare ikke nogen mening
overhovedet. Jeg har brugt hele dagen på at finde muligheder for at aberne
kunne komme til Jorden og overtage magten, og jeg kan meget dårligt finde en
forklaring. Så derfor har jeg skrevet et par teorier som hjælper mig lidt
men ikke meget.

1 mulighed.

Thade reparerer det skib som Davidson styrtede ned med i starten og flyver
ved hjælp af aben der styrede det andet skib til Jorden engang i fortiden
(de kunne nok ikke styre så godt gennem stormen pga beskadiget skib og
lander derfor i fortiden.) på jorden finder de at Aber og mennesker ikke er
særligt udviklede og der er derfor nemt for ham at overvinde menneskerne. Nu
er det bare at denne teori falder fra hinanden. For det første er aberne i
fortiden på jorden jo ikke mere intelligente end de er i dag. Derfor får
Thade nok svært ved at samle en hær som skal slå menneskerne. Selv hvis
dette lykkedes er der problemer med evolutionen, for selv uden mennesker vil
Aber se ud som Aber nu gør, man kan ikke bare sådan kunstigt omgå
evolutionen uden hjælp udefra. Det bringer mig til at 3 problem, for selv
hvis det skulle være lykkedes for Thade og finde noget til at genmanipulere
aber med ombord på Oberon så ville han jo ikke have faciliteterne til at
genmanipulere alle aber på Jorden. Sidst men ikke mindst, hvis oprøret mod
mennesker sker i fortiden så vil Thade være død længe før nogen abe på
jorden blive i stand til at tale og dermed overgive beretningen om Thade.
Kort sagt jeg ser ikke nogen god forklaring for denne teori.

Anden løsning

Thade vender tilbage og de andre bliver dømt for forræderi, Thade bliver den
store helt efter han udrydder menneskerne som prøver at få magt i abe
samfundet. Han bruger denne stilling til at målrette abe samfundet på at få
hævn over Davidson som nær havde kostet ham magten. Abe samfundet udvikler
sig herefter i 500-1000 år (de lader til at være omkring hvad jorden var for
800 år siden) måske mindre og ved hjælp af teknologi fra Oberon når de op på
et stadie hvor de er omtrent så udviklede som Mennesker er på Davidssons tid
(de kan dårligt være mere udviklede da de så næppe ville have brugt biler og
helikoptere til at komme efter Davidson i slutningen). De bygger en stor
flåde af rumskibe flyver gennem tidsstormen for at invadere Jorden. Hertil
ser jeg ikke nogle problemer. Men så er der opstår nogle problemer jeg ikke
rigtigt kan finde ud af. Washington virker meget som den gør i dag ergo må
invasionen være fundet sted engang i det 19 århundred eller senere. På det
tidspunkt var der vel mellem 3 og 8 MIA mennesker levende på Planeten (3 i
år 1900 og 8 om nogle år ikke helt præcist men passer nok rimeligt) Det vil
sige at selv hvis de er mere avancerede end os så vil alene antallet af aber
der skal til at invadere Jorden være så stort at de umuligt ville kunne have
transporteret dem alle til Jorden. Hvis de var kommet til Jorden så ville
der med stor sandsynlighed have været voldsomme kampe hvor mange ting ville
være blevet ødelagt, alligevel bærer byen ikke tegn på ødelæggelser. Så det
virker lidt underligt at de skulle have genopbygget byerne lige som vi har
dem uden at putte lidt af deres egen arkitektur i stedet for vores, de ville
nok også have byttet nogle af menneskernes monumenter ud med deres egene i
stedet for en enkelt statue af Thade. Så denne teori går heller ikke.

3. mulighed

Det efterlader mig med en tanke om at det måske ikke kun var et tids storm
men også en dimensions storm, så da Davidson kommer hjem er han landet i en
parallel dimension hvor aberne har udviklet sig lige som mennesket har i
vores. Men hvis det skulle være tilfældet hvorfor er det så Thade der sidder
i Lincoln monumentet det giver ingen logik.

Men hvem ved jeg kan jo tage fejl (er sket før der er måske slet ikke
nogen mening med det hele og det er blot et forfejlet forsøg på at give
noget at tænke over. Men jeg ville nu gerne have haft en clue om hvorfor den
ender sådan, det skaber lidt mere eftertanke end at blot blive smidt direkte
ud i det der virker som en afslutning blot for afslutningens skyld.

Er der nogen af jer som har lignende eller andre tanker som kan give lidt
mening i det hele så hører jeg dem gerne.

Thomas Eriksen

Fra : Pipeline

Dato : 11-09-01 00:29

Bare rolig, løsningen får du i POTA 2. *GISP* jeg frygter allerede dens
komme!

Fra : Thomas Eriksen

Dato : 11-09-01 00:47

"Pipeline" <nitz@post.cybercity.dk> wrote in message

> Bare rolig, løsningen får du i POTA 2. *GISP* jeg frygter allerede dens
> komme!

Man må håbe at de fåe en god forfatter til at skrive fortsættelsen for man
vil jo forvente en MEGET god forklaring efter dette.

For mig at se så havde den bedste løsning været og lade ham indse at hvis
han vendte tilbage og stoppede moderskibet med at lede efter ham så ville
alle hans nye "venner" forsvinde, og derfor vender han tilbage til planeten.
Men sådan blev det ikke og istedet skulle vi have den totalt tåbelige
slutning som ingen mening giver.

Thomas Eriksen

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 11-09-01 08:21

> Men sådan blev det ikke og istedet skulle vi have den totalt tåbelige
> slutning som ingen mening giver.

Netop, jeg tror ikke at slutningen skal _forstås_.

Kasper

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 11-09-01 09:41

> Er der nogen af jer som har lignende eller andre tanker som kan give lidt
> mening i det hele så hører jeg dem gerne.

> [...]

Jeg holder stadig fast i min teori fra en tidligere tråd. Da Wahlberg flyver
igennem den elektriske storm viser hans display at han rejser frem i tiden,
men man kan ikke stole på elektriske apperater når der er en kraftig
elektrisk udladning i nærheden. Så i virkeligheden flyver han tilbage i
tiden og lander på Jorden, hvilket forklarer tilstedeværelsen af mennesker.
Man skal huske på at moderskibet i starten af filmen cirkulere omkring
Jorden, og så snart Wahlberg er ude af stormen lander han på en planet. Så
med mindre der er et ormehul samtidigt, må det være den samme planet. Den
Jord han så lander på i fortiden er overtaget af de genmanipulerede aber.
fra fremtiden. Da han så skyndsomst forlader fortiden og rejser mod sin egen
tid, lander han på Jorden, som jo så stadigvæk er styret af aber. Og her ser
han monumentet af Thade. Et monoment som tyder på at efter Wahlberg forlader
fortiden slipper Thade fri, udrydder menneskene og tilkæmper sig igen
magten. En ting som Wahlberg måske kunne have forhindret hvis han var blevet
i fortiden. Den virkelighed som Wahlberg kommer fra eksisterer nu ikke mere.
Ironien er, at den virkelighed der erstatter den, er skabt af menneskene -
de genmanipulerede aber, og eksistererer altså kun i kraft af en anden
virkelighed, der ikke længere eksisterer. Så er vi henne ved noget der
minder om slutningen på gamle film, hvor det også var menneskene der var
skyld i verdens undergang. Nu er det ikke længere atomvåben, men
genmanipulation der er synderen.

men alt dette ændrer dog ikke ved at filmen i virkeligheden er skuffende og
så klart det dårligste jeg har set fra Tim Burton.

jørgen

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 11-09-01 11:58

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> elektrisk udladning i nærheden. Så i virkeligheden flyver han tilbage i
> tiden og lander på Jorden, hvilket forklarer tilstedeværelsen af

Og i gamle dage havde jorden 2 måner eller hvad? Hvis bare man ikke havde
set det, kunne jeg godt acceptere den forklaring... men desværre.

Jacob

Fra : Thomas Eriksen

Dato : 13-09-01 08:55

> [...]
> elektrisk udladning i nærheden. Så i virkeligheden flyver han tilbage i
> tiden og lander på Jorden, hvilket forklarer tilstedeværelsen af

Ja det var også det jeg tænkte indtil jeg blev gjort opmærksom på at de var
2 måner. det passer jo slet ikke med jorden.

> Man skal huske på at moderskibet i starten af filmen cirkulere omkring
> Jorden,

Der tror jeg du tager fejl for jeg mindes da at man ser at skibet er omkring
en planet som absolut ikke er jorden.

> men alt dette ændrer dog ikke ved at filmen i virkeligheden er skuffende
og
> så klart det dårligste jeg har set fra Tim Burton.

Det synes jeg nu ikke, jeg villle bare ønske at de ikke havde lavet den
slutning. Hvad angår Tim Burton så er han meget overvurderet efter min
mening, ok han har lavet noget godt men hvor har han også lavet meget
dårligt. Så alt i alt en god film med en tåbelig slutning.

Thomas Eriksen

Fra : Brian Nielsen

Dato : 11-09-01 18:43

"Thomas Eriksen" <thomas@hardwareonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Er der nogen af jer som har lignende eller andre tanker som kan give lidt
> mening i det hele så hører jeg dem gerne.

Mange tak for et glimrende indlæg! Men hvordan kan du sige at at det er et
forfejlet forsøg på at give noget at tænke over, så vidt jeg kan se på denne
tråd (og de andre af samme slags) har det da fået en hel masse mennesker
noget at tænke over :)

Min første reaktion var at slutningen blot var en hallucination, medens han
langsomt døde af iltmangel (eller sådan noget). Langt ude, jeg ved det.
Dernæst opfattede jeg filmen som en lang episode af "The Twilight Zone" og
lignende serier, hvor den den slags slutninger jo er standard. Holder man
det sammen med Tim Burtons fascination af gamle "dårlige" B-film, ja så er
det vel også en rimelig forklaring, som ikke en gang kræver de helt store
argumenter :)

Alt i alt vil jeg konkludere at slutningen alligevel holder, da den har
rumsteret i mit hovede i en halv uge nu.
Mulighederne er mange (der er allerede nu givet mange gode bud her i
gruppen), og det "geniale" er, at vi faktisk er ligeså meget på herrens
mark som "helten".

Men indrømmet, slutningen var ikke ligeså motiveret som originalens.

/Brian

Fra : Thomas Eriksen

Dato : 13-09-01 09:08

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
denne
> tråd (og de andre af samme slags) har det da fået en hel masse mennesker

Ok vi har fået noget at tænke over men det er det forkerte, hvis du forstår
hvad jeg mener. Den første film som er skabt i midten af den kolde krig har
en megt tydelig slutning der skal få os til at tænke på konsekvenserne af en
atomkrig. Samtidig virker det somom at 1'eren er lidt præget af at Aberne er
de "hvide" og menneskerne er de "sorte", 2 racer hvor aberne anser sig for
klart overlegne.

Den nye film kan også sammenlignes med forskellen mellem "hvide" og "sorte"
men nu er det mere somom at abernes vrede er bygget mere på fordomme end på
"facts". Desuden er der en klar "vær god ved dyrene" holdning i filmen. Hvis
man prøver at skabe lidt logik udfra slutningen og at man skal tænke over
filmen så går tankerne ikke på "damm aberne kunne have taget vores plads"
men mere "hvad betyder det".

kort sagt hvor den oprindelige film med det samme fik os til at tænke på at
det var jorden han stod på og vi må nok hellere passe lidt po den. Så får
den nye os til at tænke "Hvad?" for det passer slet ikke sammen.

> [...]
> det vel også en rimelig forklaring, som ikke en gang kræver de helt store

Twilight Zone har da meget mere logiske slutninger end denne film,

> [...]
> Mulighederne er mange (der er allerede nu givet mange gode bud her i
> gruppen), og det "geniale" er, at vi faktisk er ligeså meget på herrens

Så kan dt være at slutningen har et formål, vi skal blive inspireret til at
gå ind og se en efterfølger så hollywood kan tjene flere penge.

> Men indrømmet, slutningen var ikke ligeså motiveret som originalens.

Jeg glæder mig til den kommer på DVD, så kan man jo håbe at der er nogle af
de andre slutninger med som bonus materiale (jeg mener der blav optaget 5
slutninger)

Thomas Eriksen

http://www.hardwareonline.dk Danmarks fedeste hardwareside
http://www.atcomputing.dk Støjsvage kabinetter, kølere mv.