speedstream 2601 router
Fra : muggi

Dato : 10-09-01 22:29

jeg er ny inden for adsl connection , valgte netexpress med den mulighed at
koble flere computere på min hub igennem adsl modemet.

1. Er det nødvendigt at installere en firewall når jeg kører igennem
routeren eller er det "dobbelt" sikring ?

Har tjekket siden ud på http://www.turbine.dk/2601/
men den giver svar på indstillinger, ikke "dumme" spørgsmål, som den nye
bruger som jeg kan finde på at spørge om.

2. Jeg kan køre uden om routeren ved jeg, men så kan jeg vel ikke køre med
flere computere på nettet ?

Og så skal jeg vel installere en firewall ?

Jeg stiller disse spørgsmål, fordi da jeg købte netexpress adsl, regnede jeg
ikke med at routeren ville spærre for så mange ting.

Ville det ikke være bedre at bestille en fast ip adresse, men så skal
routeren ikke bruges, har jeg ret ?

mvh muggi

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 11-09-01 16:03

"muggi" <jmj@besked.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 1. Er det nødvendigt at installere en firewall når jeg kører igennem
> routeren eller er det "dobbelt" sikring ?

En korrekt opsat firewall er klart at foretrække fremfor den filtrering der
er i routeren.

> 2. Jeg kan køre uden om routeren ved jeg, men så kan jeg vel ikke køre med
> flere computere på nettet ?

? Ikke forstået, du kan ikke køre udenom routeren.

> Og så skal jeg vel installere en firewall ?

Hvis du fjerner routeren behøver du ingen firewall - undskyld jeg ku'
ikk' la' vær'.

> Jeg stiller disse spørgsmål, fordi da jeg købte netexpress adsl, regnede
jeg
> ikke med at routeren ville spærre for så mange ting.

Det at den "spærre for så mange tin" er et udtryk for at der er sat filtre
op, du kan kalde det en "a la firewall" ting.
Og så er det TDCs måde at tjene lidt ekstra håndører, idet du kan bestille
dem til at ændre konfigurationen.

> Ville det ikke være bedre at bestille en fast ip adresse, men så skal
> routeren ikke bruges, har jeg ret ?

Nej, du skal stadig bruge en router, alternativt et ATM-kort afhængigt af
din løsning, jeg er ikke så meget inde i TDCs løsninger, men noget skal du
have :)

/Brian