Aquafuran og vandskift
Fra : Robert Olesen

Dato : 07-12-00 19:03

Hej,

Vi har behandlet vores akvarium en AquaFuran fordi vi har en mistanke
om at vores (resterende) slørhaler lider af bugvattersot. I
brugsanvisningen står der, at man skal skifte halvdelen af vandet 4
dage efter behandlingen, det har vi gjort. Der står også at det
anbefales at skifte halvdelen igen efter endnu 5 dage. Det vil vi
helst ikke, da vi har en fornemmelse af at fiskene ikke kan lide de
PH svingninger, der er en følge af så stort et vandskift. Vores
vandværksvand har en PH på ca. 8, og det tager nogle dage før vi kan
hælde nok PH-sænker i akvariet til at få en PH omkring eller under 7.

Er det anbefalesværdigt at skifte det halve af vandet igen?

De tre tilbageværende slørhaler ser i øvrigt lidt sløje ud (de står
stille en god del af tiden). De blev ellers mærkbart bedre (mere
aktive) umiddelbart efter behandlingen (indtil vandskiftet). Måske har
behandlingen ikke virket godt nok.

Hilsen

Annette og Robert.

Fra : Søren Steffensen

Dato : 07-12-00 19:46

Du kunne sænke pH før du hælder det i akvariet ! eller bruge noget regnvand
!

--
SOS - www.overclocking.dk/uk
icq: 62320337

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-12-00 01:18

Robert Olesen <robert.olesen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3a2fceef.15663725@nyheder.get2net.dk...
> [...]
> vandværksvand har en PH på ca. 8, og det tager nogle dage før vi kan
> hælde nok PH-sænker i akvariet til at få en PH omkring eller under 7.

Den PH som jeres vandværksvand har er ganske udemærket til langt de
fleste
fisk, også jeres!
Hvem har dog fortalt at phen skal være under 7?? En akvariepusher
formodentlig.
Som også lige havde noget den kunne sænkes med, til en mindre formue.
Hvis I har sådan noget som diskus eller andre skrøbelige sager, der skal
yngle så
skal PHen noget ned sammen med hårdheden, men ellers er det ganske
unødvendigt.

Kuren kan godt gentages, hvis den ikke fik bugt med det hele. Og vandskift
er nødvendigt for at
få medicinen ud af vandet. Medicinen slår ikke kun de skadelige baktier
ihjel, men også de gavnlige.
Der for kan der være en ganske stor forurening i akvariet uden at i aner
det.

Jeres guldfisk holder af køligt iltrigt vand.

Carsten

Fra : Robert Olesen

Dato : 08-12-00 10:31

On Fri, 8 Dec 2000 01:18:18 +0100, "Carsten Gall"
<cgall@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>det.
>
> Jeres guldfisk holder af køligt iltrigt vand.

Tak for svaret, Carsten.

Nu er jeg godt nok ved at blive forvirret. Vi fik klar besked i
butikken om at PH'en helst skulle ned under 7 og at 8 var for meget.
Hvem kan man stole på disse dage? Det er reglen snarere end
undtagelsen nu om dage at man får forskellige besked forskellige
steder, også hvis man checker i bøger. Ikke for at fornærme dig
personligt, jeg kender slet ikke din baggrund og du er meget hjælpsom,
men du forstår sikkert mit problem.

Kender du (eller andre) en akvariebutik i Nordsjælland hvor man kan
finde en ekspedient der ved hvad de snakker om?

Hilsen

Robert.

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-12-00 11:38

Robert Olesen <robert.olesen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3a30a907.4232414@nyheder.get2net.dk...
> On Fri, 8 Dec 2000 01:18:18 +0100, "Carsten Gall"
> <cgall@vip.cybercity.dk> wrote:

> Kender du (eller andre) en akvariebutik i Nordsjælland hvor man kan
> finde en ekspedient der ved hvad de snakker om?

Jeg kender ikke noget til nogen butikker i nordsjælland, kun i
København.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 09-12-00 18:51

> [...]

> Kender du (eller andre) en akvariebutik i Nordsjælland hvor man kan
> finde en ekspedient der ved hvad de snakker om?

Jeg kan ikke hjælpe dig med navnet på en ærlig pusher, men jeg kan
fortælle dig, at jeg er helt enig med Carsten. Det er bedøvende ligemeget
om en slørhale går i noget vand der er 7.0 eller 8.5 i PH.
Dengang jeg havde slørhaler gik de fint i det vandværksvand vi har her
i området og det ligger på omkring de 8.0 - 8.5. Slørhalerne elskede
hyppige vandskift og det gør de fleste mindre sarte fisk. Det eneste du
skal passe på er temperaturen. De er ikke for vilde med alt for varmt
vand. Hvis du kan holde det omkring de 22-24 grader er de glade og
endnu mere hvis det bliver koldere. Denne temperatur er somregel også
den bedst til planterne. Hvis det bliver for varmt bliver de somregel noget
mere passive og står bare og hænger i overfladen.
Jeg ville foretage det vandskift anden gang, for det er altså stærke sager
du står med. Det AquaFuran kan vist ikke fåes mere, hvis jeg skal tro
på en akvariepusher i Århus. Det skulle lige være kommet på listen over
kraftfremkaldende stoffer og hedder nu istedet VitaFuran, men indholdet
skulle være næsten det samme :o
Om han så er fuld af vrøvl, ved jeg heller ikke, men for ca. 14 dage siden
var vi en tre stykker i Århus efter netop AquaFuran, og her fik vi det at
vide. Det skal lige nævnes, at det der nu hedder VitaFuran har samme
behandlingmetode til samme sygdomssymptomer som AquaFuran, men der
snakkes ikke noget om 50% vandskift anden gang efter 5 dage.
Det undrer mig lidt, men måske er det en anelse mildere end AquaFuran.

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : N/A

Dato : 10-12-00 00:49

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-12-00 00:49

Robert Olesen <robert.olesen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3a328bb0.17624818@nyheder.get2net.dk...
> On Sat, 9 Dec 2000 18:51:12 +0100, "Madsen" <madsens@whomail
> MRG:_4]`YX]6_VF>"Robert Olesen" <robert.olesen@get2net.dk> skrev:
>
> Vi skiftede vandet i dag og gentog behandlingen, denne gang udenfor
> akvariet. Den engelske brugsanvisning viste sig at være enklere at
> forstå end den danske (pudsigt nok), og en behandling udenfor akvariet
> er en del nemmere at have med at gøre. Men resterne af midlet går jo
> lige i afløbet, så det er ikke så godt hvis det er kræftfremkaldende.

Det er uden betydning overhovedet, om det komer direkte i afløbet eller
ej.
At stoffet evt. kan være kræftfremkaldende er måske sandt, men det er de
fleste ting, når bare koncentrationen er stor nok..

Carsten

Fra : ole larsen

Dato : 08-12-00 08:13

Carsten Gall skrev i meddelelsen <90p97o$30nm$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
>det.
>
> Jeres guldfisk holder af køligt iltrigt vand.

Ja.......
Når man benytter en eller anden "pH-sænker", er det en syre, oftest
fosforsyre, man betaler alt for dyrt for.

Processen er
CO3-2 + H+ -> HCO3-1 og
HCO3-1 + H+ -> H2CO3 -> H2O + CO2
Eller
Syren (H+) omdanner karbonat til hydrogenkarbonat og hydrogenkarbonat til
kulsyre der straks spaltes til
vand og kultveilte.
Man kan altså let dræbe sine fisk med kultveilten hvis man går for hurtigt
frem, så det bør ske i seperat
beholder og der bør udluftes godt før brug.

Om man vælger saltsyre eller fosforsyre er en smags sag, begge har
bivirkninger.

Ole

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 08-12-00 13:54

On Fri, 8 Dec 2000 08:12:42 +0100, "ole larsen"
<oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

> [...]
>beholder og der bør udluftes godt før brug.
>
>Om man vælger saltsyre eller fosforsyre er en smags sag, begge har

Jeg ville nok foretrække fosforsyre, for jeg er ikke så vild med chlor

Men det er da rigtigt nok at der er billigere steder at købe det, end
lige netop hos akvariepusheren....

MVH

Thomas A. Frederiksen

Fjern no fra mail, så virker den.

Fra : N/A

Dato : 08-12-00 14:15

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 08-12-00 14:15

On Fri, 8 Dec 2000 14:59:32 +0100, "ole larsen"
<oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

>Tja, jeg kan hverken lide klor eller fosfor
>Ole

Jeg er da heller ikke jublende begejstret for overhovedet at skulle
sænke pH, men mit vandhanevand ligger på 8,5-8,7, såååå.... Det er
ikke lige den ende af spektret mine maller synes bedst om, så derfor.
I øvrigt sænker jeg pH et par timer før vandet skal hældes i, men jeg
har også en bestemt ugedag sat af til vandskift, plantetrimning,
filterrensning (dog ikke hver uge...) og alt hvad der ellers er af
småting - og når man nu alligevel har fri

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-12-00 16:31

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Tja, jeg kan hverken lide klor eller fosfor

Jeg er ret vild med begge dele - det handler alene om mængden. Uden fosfor
vil hele stofskiftet og energisystemet gå i stå og uden klor vil bl.a. min
vandbalance i cellerne samt min fordøjelse ikke have det ret godt.
Jeres uovervejede/unuancerede udsagn er forvrøvlede og kan medføre at mere
uvidende eksemplarer af menneskeracen nu bliver panikslagne næste gang, de
ser en varedeklaration, der nævner klor eller fosfor (og nu har jeg ikke
sagt at det betyder at man bare kan hælde fosfater og klorider i vandet i
stride strømme).

Men mere specifikt er jeg HELT sikker på at jeg hellere vil have en
begrænset mængde klor i form af kloridioner i mit akvarievand end jeg vil
have fosfater (underforstået i begge tilfælde, at det er udover den mængde,
der er nødvendig).
Især, hvis jeg synes at cyanobakterier/blågrønalger er uønskede - de
ææææælsker nemlig fosfater - hvorimod jeg tror at et lavt indhold af
kloridioner er nærmest ligegyldigt - selv i blødtvandsakvarier.
Jeg havde engang en ionbytter, der byttede karbonat ud med klorid - og mine
diskus (som jeg havde dengang) ynglede gerne i vandet - uanset
kloridindholdet.

mvh
Jan

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-12-00 18:31

"Jan Boegh" <jan@_X_boegh.net> wrote in message
> "ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Jeres uovervejede/unuancerede udsagn er forvrøvlede og kan medføre at mere

Sorry! Denne sætning lyder meget værre end den er ment

mvh
Jan

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 08-12-00 19:01

On Fri, 8 Dec 2000 16:31:13 +0100, "Jan Boegh" <jan@_X_boegh.net>
wrote:

> [...]
>Jeg havde engang en ionbytter, der byttede karbonat ud med klorid - og mine
>diskus (som jeg havde dengang) ynglede gerne i vandet - uanset

Selvfølgelig afhænger det af mængden, men derfor er der jo ingen grund
til at tilsætte nogen af delene hvis man kan blive fri, vel ?!?

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-12-00 10:59

"Thomas A. Frederiksen" <thomasaf@nomail.tele.dk> wrote in message
news823toddnahu70pghd3ak01974vudl7ee@4ax.com...

> Selvfølgelig afhænger det af mængden, men derfor er der jo ingen grund
> til at tilsætte nogen af delene hvis man kan blive fri, vel ?!?

Enig!

mvh
Jan

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 08-12-00 23:20

Hej Jan,

"Jan Boegh" <jan@_X_boegh.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> sagt at det betyder at man bare kan hælde fosfater og klorider i vandet i

Jeg blander mig lige her, selvom det ikke har meget med Aquafuran og
vandskift at gøre...

Jeg er ret sikker på at jeg for år tilbage læste om nogle "påstande" om at
tilstedeværelsen af klorid-ioner har en positiv effekt derhen at det skulle
forhindre/formindske ophobning af nitrit i cellerne - særligt i
ferskvandsmiljøer.
Dengang interessede det mig ikke synderligt, men nu kunne jeg godt tænke mig
at læse det, jeg mener at have læst, én gang til....
Jeg formoder (håber), at det er noget lignende, du her refererer til. Har du
evt. et link eller lignende til noget information om emnet?

<snip noget om fosfater>

Mvh. Jonas

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-12-00 11:02

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> wrote in message

> [...]
skulle
> forhindre/formindske ophobning af nitrit i cellerne - særligt i

Se se - det har jeg ikke hørt om, men det er afgjort interessant.

> [...]
du
> evt. et link eller lignende til noget information om emnet?

Nej, jeg graver bare i min ikke særligt præcise hukommelse. Men jeg kunne nu
godt finde på at forfølge emnet, og kunne jo spørge nogle af de mennesker,
der arbejder med forskning i vandmiljø - mon ikke de har et bud på en kilde?

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 09-12-00 13:01

Jan Boegh skrev i meddelelsen <90qus2$1jhm$1@news.net.uni-c.dk>...

> [...]
>sagt at det betyder at man bare kan hælde fosfater og klorider i vandet i

Nu er sagen jo, at talen går på om man ønsker at tilføje ud over hvad der er
i forvejen, så deeet.......
Og hvis man skulle vælge mellem HCl og H3PO4, ville jeg vælge HCl.

>Jeg havde engang en ionbytter, der byttede karbonat ud med klorid - og mine
>diskus (som jeg havde dengang) ynglede gerne i vandet - uanset
>kloridindholdet.

Mon ikke den byttede Ca og Mg ud med Na ?

>mvh
>Jan

Ole, der synes det er synd at solkongen Chirac kom til at nyse af politiets
tåregas i Nice.