Hvorfor brokker validatoren sig over min (~
Fra : Morten Ovi

Dato : 10-09-01 20:17

Min kode er i index.html:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/loose.dtd">
<head>
<title>Xnews</title>
</head>

<frameset rows="75,*" frameborder="0">
<frame src="header.html" sroll="no">
<frameset cols="*,120,550,*" frameborder="0">
<frame src="empty.html">
<frame src="menu.html">
<frame name="main" src="main.html">
<frame src="empty.html">
</frameset>
</frameset>

Den brokker sig over følgende:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.student.dtu.dk%2F%7Ec991520%2Fxnews%2Findex.html&doctype=Inline

Er der en venlig sjæl der enten kan fortælle mig hvorfor eller hvor
jeg kan læse mig til hvordan jeg rette mine fejl. Jeg har bare brugt
www.html.dk's tutorial på hvordan man laver frames...

--
Morten Ovi - www.ovi.dk - morten@duh!
stud.polyt

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-09-01 20:35

Mon, 10 Sep 2001 19:17:05 GMT, skrev Morten Ovi
<usenet_september_2001@i386.dk>:

><!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/loose.dtd">

Skal deklareres, som at det er et frameset:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN">
og det er årsag til de fleste fejl.

> <frame src="header.html" sroll="no">

og så er der stavefejl, det er scroll.

Prøv at valider den som frameset og vend evt. tilbage.

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Morten Ovi

Dato : 10-09-01 21:56

Knud Gert Ellentoft wrote in news:dk.edb.internet.webdesign.html :

> Skal deklareres, som at det er et frameset:
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN">
> og det er årsag til de fleste fejl.

Det må man sige - perfekt! Nu er der kun tre fejl tilbage:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.student.dtu.dk%2F%7Ec991520%2Fxnews%2Findex.html&doctype=Inline

hvoraf jeg ikke forstår de tre fejl.

De har alle tre en effekt på udseendet af siden (hvis jeg fjerner dem):
- jeg vil ikke have frameborders
- der skal ikke være scrollbaren ude i højre side i den øverste frame

Er det bare et punkt hvor jeg skal droppe W3 og så bare lade det være
eller er der en snedig metode jeg har overset?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-09-01 22:58

Mon, 10 Sep 2001 20:56:17 GMT, skrev Morten Ovi
<usenet_september_2001@i386.dk>:

>De har alle tre en effekt på udseendet af siden (hvis jeg fjerner dem):
>- jeg vil ikke have frameborders

frameborder skal iflg. html 4.01 kun stå nede ved links, det kan
bevirke, at der kommer en hvid streg på siden.

>- der skal ikke være scrollbaren ude i højre side i den øverste frame

Jeg huskede åbentbart forkert, det hedder scrolling.

Det korrekte er i en simplificeret form:

<frameset cols="21%,*">
<frame name="left" src="left.htm" scrolling="no" frameborder="0">
<frame name="main" src="main.htm" scrolling="auto"
frameborder="0">
</frameset>

Og med ovennævnte kommer der ikke frameborder, men du risikerer en
hvid streg, det kan du undgå ved at bruge
<frameset cols="21%,*" border="0">
Her vil validatoren formentlig brokke sig over border="0", så her må
man vælge om siden skal validere eller man vil have den hvide streg.