Organisationsdiagram
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-09-01 18:39

Jeg skal have lavet et organisationsdiagram på en hjemmeside ... men jeg er
usikker på, hvad der er den rigtige måde ...

.... hvis der er nogen, der har lavet det før, så vil jeg gerne høre lidt om,
hvordan det strikkes sammen. Jeg er nemlig ikke glad for at lave et stort
GIF-billede med grupperne på :)

--
Do you also think surveillance has gone too far ?
http://www.salon.com/comics/tomo/2001/07/09/tomo/index.html

- Jesper Stocholm - http://Stocholm.dk

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 10-09-01 20:17

"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
om,
> hvordan det strikkes sammen. Jeg er nemlig ikke glad for at lave et stort

Nu har jeg ikke lavet et organisationsdiagram i html før, men umiddelbart
ville jeg vælge at style en tabel, og evt. bruge grafik som baggrund på de
forskellige celler - alt efter funktion... bare en ide.

> - Jesper Stocholm

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-09-01 21:05

Kasper Kyndsberg wrote in news:9nj3gn$jds$1@sunsite.dk:

> [...]
> umiddelbart ville jeg vælge at style en tabel, og evt. bruge grafik som
> baggrund på de forskellige celler - alt efter funktion... bare en ide.

ja ... det var også min første tanke ... jeg synes blot, at det nemt kan
blive for træls at lave det i en tabel ... den bliver jo hurtigt ret
kompliceret. Jeg overvejede lidt at lave noget med CSS (understøtter det
ikke absolute positioning?) men jeg har ikke helt kunnet finde noget inf. om
det.

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 10-09-01 21:25

> [...]

[SNIP: lav det i tabeller]

> ja ... det var også min første tanke ... jeg synes blot, at det nemt kan
> blive for træls at lave det i en tabel ... den bliver jo hurtigt ret
> kompliceret.

Kan ikke helt se, hvordan det bliver kompliceret. Jeg ville først tegne
diagrammet i Excel eller på et stykke papir og designe min tabel ud fra det.
Du kan jo style den totalt så man slet ikke kan se det er en tabel, samtidig
med, du i koden stadig har et rigtig godt overblik idet et diagram jo er
systematisk og vil ligge i en fast rutine ned gennem html koden.

> Jeg overvejede lidt at lave noget med CSS (understøtter det
> ikke absolute positioning?) men jeg har ikke helt kunnet finde noget inf.
om
> det.

Jo du kan godt lave det via css med absolut positionering

eks.: <div style="position: absolute; left: 10px; top: 100px;">

Position absolute understøtter: left, right, top og bottom.

Der er en masse om det på:

<http://www.html.dk/tutorials/css/lektion14.asp>

Lad høre fra dig, når du får lavet dit diagram. Er nysgerrig efter, hvordan
du vælger at lave den... :) (Kunne tænkes man snart selv skulle i gang med
noget tilsvarende)

> - Jesper Stocholm

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Wired Earp

Dato : 11-09-01 03:53

Kasper Kyndsberg wrote:

> Lad høre fra dig, når du får lavet dit diagram. Er nysgerrig
> efter, hvordan du vælger at lave den... :) (Kunne tænkes man snart
> selv skulle i gang med noget tilsvarende)

Jeg sad netop og hyggede mig med et simpelt organisationsdiagram i
tables til min spastiske lorteskole. Det foreløbige resultat ligger på
adressen

<URL:http://www.wunderbyte.com/xtra/oase/reformprogram.html>

I skal bare se bort fra det faglige indhold, det er helst ikke noget
jeg vil sættes i forbindelse med. Siden funker kun i Explorer på PC,
layoutet udnytter endda en fejl i Explorer, mine undervisere kender
alligevel ikke til andet. Men tabellen i sig selv skulle være go nok
og CSS'en hviler på adressen

<URL:http://www.wunderbyte.com/xtra/oase/scripts/commonstyles.css>

Problem med metoden er at det er vanskeligt at angive forbindelser
imellem afdelingerne i form af pile og streger og den slags. At
inkludere dem som stylede html elementer vil medføre en masse rod i
koden samt inkonsistente renderinger browserne imellem [altså de to
browsere som kan håndtere den slags]. Figuren kan altså vanskeligt
udbygges til et et flowchart og derfor bør den måske frarådes.

Flash er en oplagt løsning; måske for oplagt. Den hårde kerne af
intranet udviklere ville nok lave det i SVG, det er bare ikke
rentabelt på nettet. Hvis du virkelig brænder for det er jeg sikker på
at der findes ASP komponnenter som kan klare ærterne; du er meget
velkommen til at rapportere tilbage hvis du finder dem eller støder på
anden løsning.

[Hvis jeg havde tid til projektet ville jeg forøvrigt undgå fikserede
cellestørrelser. Det fede er en flexibel løsning som ikke fordrer en
minimumsvidde på sidens bredde, 1024 pixels i mit tilfælde. Det er
værd at have som udgangspunkt for designet selvom det ikke løser
problemet med stregerne]

--
Wired Earp
Wunderbyte

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 11-09-01 10:22

"Wired Earp" <wiredearp*REMOVE*@wunderbyte.com> skrev i en meddelelse

> Jeg sad netop og hyggede mig med et simpelt organisationsdiagram i
> tables til min spastiske lorteskole. Det foreløbige resultat ligger på
> [...]

Hæ, så du er også multimediedesigner... genkender med det samme lige præcis
det diagram.

Jeg synes faktisk det er et rigtig godt resultat du har bikset sammen. Det
var faktisk sådan cirka det, jeg selv havde i tankerne, da jeg foreslog
Jesper at lave sit i en tabel.

[SNIP]
> Wired Earp

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Wired Earp

Dato : 11-09-01 11:27

Kasper Kyndsberg wrote:

> Hæ, så du er også multimediedesigner... genkender med det samme
> lige præcis det diagram.

Forfriskende at møde en multimediedesigner i et forum som som beskæftiger sig
med elektronisk databehandling. Et øjeblik troede jeg at det hele var gået op
i organisationsomlægninger, produktstrategier og svineavl. Jeg skulle lige til
at spørge dig om forholdene var bedre ude på Køge Handelsskole, men så kom jeg
i tanker om at de jo nok var værre. I det mindste er det opmuntrende at
konstatere at de ikke engang kan opfinde deres egen opgave.

--
Wired Earp
Wunderbyte

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 11-09-01 11:39

> [...]
op
> i organisationsomlægninger, produktstrategier og svineavl.

nøø, det ved jeg snart ikke. Men jeg synes faktisk du har lavet et rigtig
godt forslag til en dispution af et org. diagram.

> Jeg skulle lige til
> at spørge dig om forholdene var bedre ude på Køge Handelsskole, men så kom
jeg
> i tanker om at de jo nok var værre.

Jeg har fået at vide, Køge skulle være langt bedre at gå på (Men det skulle
vel heller ikke være så svært at få at vide på Køge Handelsskole ;) ). Jeg
kan selv sagt kun udtale mig om, hvordan det er at gå på Køge, og indtil
videre er jeg godt tilfreds (jeg er 1. års). Faktisk kommer
Multimediedesignerne på TV skolen i Avedøre for at lære at lave film til
streamning... det sker kun på Køge og Holbæk :)

> I det mindste er det opmuntrende at
> konstatere at de ikke engang kan opfinde deres egen opgave.

Nu genkendte jeg nævnte diagram fra en af mine lærebøger. For tiden er vi i
gang med et projekt om der hedder "Netavis", hvis det siger dig noget...?

> Wired Earp

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Wired Earp

Dato : 11-09-01 17:55

Kasper Kyndsberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg har fået at vide, Køge skulle være langt bedre at gå på

Det kommer naturligvis an på hvad man går efter. Jeg startede selv på Lyngby
Uddannelsescenter, men flyttede til Københavns Tekniske Skole fordi det kun
gik op i logistik, SWOT analyse og BRP projekter. Her er situationen meget
bedre, men det skyldes alene at presset ikke er så stort, det vil sige at man
har fritid til at lave noget rigtigt multimediedesign. Undervisningen er
nemlig stadigvæk fokuseret på alt andet end computere og der er ingen mulighed
for at erhverve sig grundliggende rutine i udviklen af multimedieprodukter
medmindre man kan det i forvejen; så kan man nemlig få lov til at sidde og
lave det på bekostning af andres muligheder. Det er bare ikke besværet værd,
for lærerne tager ikke stilling til det alligevel. Og så er de
udviklingsmetoder de præsenter forøvrigt desuden fundamentalt uegnede til
softwareudvikling, men skal ikke desto mindre følges og dokumenteres uden
diskussion. Eleverne sidder nu på andet semester og prøver at lægge Photoshop
filer ind på hjemmesider som de hævder er lavet i 'Dreamweaver' fremfor html.
Jeg kan jo være ligeglad, bortset fra at jeg - som du kan fornemme - føler mig
som et fjols når jeg alligevel forsøger at skabe produkter på baggrund af det
vi laver uden at nogen føler at det tilhører opgaven. Jeg kan ikke forstå
hvorfor en uddannelse som præsterede at lukke Space Invaders skal fokusere på
ting som kan varetages af serviceøkonomer og IT supportere med langt større
professionalisme.

> For tiden er vi i gang med et projekt om der hedder "Netavis",
> hvis det siger dig noget...?

Uha nej.