Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus C700
Fra : Charley Braun

Dato : 10-09-01 14:36

Hej i Gruppen.

Jeg går og tænker på at købe et Digital Kamera Olympus C700, men jeg kan
ikke hitte ud af det med, optisk zoom og Digital Zoom. Da jeg har hørt det
ene skulle være noget være bras uden at ku huske om det var optisk eller
digital ???

Mit spørgsmål er følgende Hvad er endelig forskellen på disse to Zoom Typer
???
er optisk Zoom 38 - 380 mm noget at gå efter.
Og kender nogle til dette Kamera, ville jeg være enormt glad for seriøst
indput inden jeg investerer i sådan en dyrt sag

2.1 million pixels (1600 x 1200) 1/2.7" CCD
10 x optisk zoom, svarende til 38 - 380 mm og 2,7x digital zoom
Lysstærkt zoomobjektiv F2,8 - F3,5

Hilsen

Charley

Fra : U. Pedersen

Dato : 10-09-01 15:00

On Mon, 10 Sep 2001 15:36:17 +0200, "Charley Braun"
<downunder30@hotmail.com> wrote:

> [...]
>ene skulle være noget være bras uden at ku huske om det var optisk eller

svaret er helt enkelt

optisk zoom er hvad linserne gør for dig

og digital er computer skabt

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : raven

Dato : 10-09-01 15:05

> [...]

>2.1 million pixels (1600 x 1200) 1/2.7" CCD
>10 x optisk zoom, svarende til 38 - 380 mm og 2,7x digital zoom

Du kan kigge på
http://www.goecker.dk/produkter/produktframe.htm

Under Olympus og finde C700. Prisen her er uden moms.

En optisk zoom er reel optisk funktion, som sørger for at CCD'en er
udlyst over hele arealet hele tiden. Herved udnytter du alle pixels.

En digital zoom gør det, at den kun bruger en central del af pixels og
elektronik smører det herved fundne billede ud over hele billedet. Det
siger sig selv, at der herved er brugt færre af dine pixels. Zoomer du
digitalt 2x, bruger du 2x færre pixels på hver led, altså kun 1/4 af
pixels på chippen. Herved reduceres selvfølgelig opløsningen !
Så en digital zoom er ikke rigtig reel, vel ?

Jeg synes ikke, at kameraet er overdyrt. Du skal dog være opmærksom
på, at du ikke kan holde mere end ca. 135 mm brændvidde roligt i
hånden. Derover kræves et underlag eller stativ. Så området fra 135
til 380 mm kræver fast underlag !

En konkurrent Canon har lavet et lignende kamera, også med 10x optisk
zoom, men med Canons patenterede billedstabilisator. Den
billedstabilisator kender jeg fra min video. Den er virkelig god.

Det kamera hedder powershot Pro90, og er også meget dyrere.
Du kan finde det på samme link.

Men hvad med Canon Powershot G1 eller G2 (4 mill. pixels) ?

Det gode ved Canon er, at de anvender compact flash hukommelseskort.
Herved har man mulighed for at benytte IBM microdrive. Det er en lille
harddisk med plads til 170 til 1000 Mbyte. Dette kan være sagen under
rejser.
Dem finder du på http://www.edbpriser.dk under Hardware og Harddisk,
IBM.

Et kamera som Fuji Finepix 6800 synes jeg ikke er så tosset. Det er
designet af Porsche og ligner ikke et traditionelt kamera. Kompakt og
3.3 millioner pixels og 3x zoom, i det område man har brug for, hvis
man ikke lige er naturfotograf. Det er dog til Smartmediakort, ikke
til microdrive.

Er man til store optagelses-afstande så er omtalte Olympus eller Canon
måske værd at overveje.

mvh

John

Fra : Tom Wagner

Dato : 10-09-01 17:19

On Mon, 10 Sep 2001 16:04:38 +0200, raven <johnknuhtsen@mailme.dk>
wrote:

> [...]
>billedstabilisator kender jeg fra min video. Den er virkelig god.
>
>Det kamera hedder powershot Pro90, og er også meget dyrere.

Så bør man vel også lige nævne Olympus C2100UZ med samme zoom +
stabilisator, men til en meget mere rimelig pris!

Tom

Fra : Mich@el

Dato : 11-09-01 06:54

Hej Tom

Tom Wagner wrote:

> Så bør man vel også lige nævne Olympus C2100UZ med samme zoom +
> stabilisator, men til en meget mere rimelig pris!

Yep, 5.520 kr. må da siges at være billigt, ikk...

Mvh.

Michael

Fra : emj

Dato : 10-09-01 15:28

Charley Braun skrev i <3b9cc177$0$306$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> [...]
>ene skulle være noget være bras uden at ku huske om det var optisk eller

Det tyder på, at det er dit første møde med digital fotografering og
at du ikke har den store forhåndsviden om billedbehandling. Er det
korrekt gættet?
Optisk zoom er den zoomeffekt, der ligger i optikken, mens digital
zoom kan klares af ethvert billedbehandlingsprogram.
Du har kik på et apparat med 1600x1200 pixels og 10xoptisk zoom.
Jeg ville hellere foreslå dig nogle flere pixels og måske nøjes med 3
x optisk zoom, men det kommer en del an på, hvad du skal bruge
apparatet til.

Hilsen emj, som selv har Olympus c-990 zoom.

Fra : KASO

Dato : 11-09-01 09:56

> [...]
> Optisk zoom er den zoomeffekt, der ligger i optikken, mens digital
> zoom kan klares af ethvert billedbehandlingsprogram.

"Crop", beskæring

> [...]
> Jeg ville hellere foreslå dig nogle flere pixels og måske nøjes med 3
> x optisk zoom, men det kommer en del an på, hvad du skal bruge

Jeg prøver at tænke (højt) videre på dit forslag:

Hvis du har en højere opløsning, kan du principielt bruge ovennævnte
funktioner i billedbehandlingsprogrammet til at "skære" samme 1600x1200
ud - og derigennem få samme opløsning og zoomvirkning, som hvis du havde
den kraftige, optiske zoom (- i hverfald i teorien). Når du ikke har
brug for den kraftige televirkning, får du til gengæld en højere
opløsning. Egentligt ikke et dårligt forslag (hvis det holder i praksis,
men det kan jo komme an på en prøve). Jeg anvender selv et Olympus
Camedia C21 uden (optisk) zoom. Jeg anvender istedet højeste opløsning
og beskærer billederne - samme princip som ovenfor. Dog har jeg stadig
"kun" 2.1 Mpix at gøre godt med, men det fungerer fint som supplement
til mit SLR. (men man kan jo altid drømme om et Olympus E10)

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars9999

Dato : 11-09-01 16:04

Hej group

Enig i at der skal mange flere pixels til end 1600 *1200pixels = 1.92 Mp
( jeg tror ikke du bliver tilfreds hvis du har været vant til at bruge en
SLR)
Jeg har brugt en KODAK DC4800 med 2160x1440 pixels = 3.1 Mp. og det er nok
den mindste opløsning man skal "acceptere" :). Men jeg var ikke tilfreds -
set i lyset af en SLR. Især ikke i nærbilleder.

Med hensyn til at skaffe viden om digitale kameraer så vil jeg henvise til
følgende steder:

http://www.dpreview.com/

http://www.ing.dk/tema/digifoto/index.html

http://www.photographyreview.com/defaultcrx.aspx

http://www.dcresource.com/

Samt de seneste (tre) numre af Alt om Data - jeg tror det var september og
Juli 2001 - men er ikke sikker.

Prøv at se anmeldelser på Minoltas Dimâge 7 ( ca. 4.9 Mp) - eller Canon's
G2 ( ca. 4 Mp )

Hvis det er hvad de koster så se http://www.edbpriser.dk/

mvh

Lars

Fra : Charley Braun

Dato : 14-09-01 19:55

Tak alle for jeres svar.

Uha det er godt nok Svært et valg men jeg finder nok ud af det.

Hilsen
Charley