Reference
Fra : Tue Hellstern

Dato : 10-09-01 10:35

Hej NG,
Jeg har et lille problem i Word 2000. Jeg vil gerne kunne referer fra et
punkt til et andet i en punktopstilling. Altså på følgende måde;
1. Noget tekst Ref. Pkt. 3
2. Her er noget tekst
3. Her er den tekst der skal referers til

Hvis nu punkt 2 slette eller flyttes så passer reference ikke mere, er der
en måde hvorved man kan oprette en sådan reference så den bliver opdateret
automatisk?
Hilsen
Tue Hellstern

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-09-01 20:26

"Tue Hellstern" <info@f1-support.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en måde hvorved man kan oprette en sådan reference så den bliver opdateret

Som jeg ser det, laver du nok referencen forkert, idet du tager punktet
(3)med.
Jeg ville gøre følgende:
Marker "Her er den tekst der skal refereres til" uden at du får punkttegnet
med.
Vælg Indsæt-Bogmærke og giv den et navn.

Efter 1 tallet indsætter du så et felt enten som:
Indsæt - krydshenvisning, hvor du så foroven til venstre i rulleskakten
skifter til bogmærker, for at kunne se dit bogmærke, hvorefter du indsætter
krydshenvisningen til det.
Eller via
Indsæt - felt, hvor du til venstre vælger Kæder og henvisninger og til højre
Ref
Under Indstillinger finder du så igen dit bogmærke og refererer til det.

Hvis du nu sletter pkt 2, så din tekst med bogmærkenavn bliver pkt 2, vil
referencen stadig passe, da den er ligeglad med, hvor teksten med bogmærke
står.

Kurt

Fra : Tue Hellstern

Dato : 13-09-01 07:08

Hej Kurt,
Jeg har nok ikke formuleret mig helt korekt.
Det er ikke teksten jeg vil oprette en reference til, men punkt nummeret.

Tue

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-09-01 23:29

> Hej Kurt,
> Jeg har nok ikke formuleret mig helt korekt.
> Det er ikke teksten jeg vil oprette en reference til, men punkt nummeret.
>
> Tue

Bortset fra misforståelserne så kunne jeg godt tænke mig at vide, om det
rent faktisk er lykkedes for dig at oprette en reference til et punkttegn,
samt hvordan du gjorde det? Jeg har eksperimenteret og kan ikke finde ud af
netop dette.
Dernæst kan jeg godt forstå, at referencen smutter, hvis et mellemliggende
punkt (2) slettes. Som jeg opfatter referencer, så kan de opfattes som
absolutte. Hvis du har lavet en reference til pkt 3 og pkt 2 slettes, så er
pkt 3 ikke længere eksisterende, idet automatikken gør, at den bliver til
pkt 2 og et evt. pkt 4 er nu pkt 3. Altså er den absolutte reference væk,
idet pkt 3 rent faktisk slettes (referencen forsvinder) og der dannes evt.
en helt ny pkt 3, hvor der ingen reference er.
Som jeg læser det, ønsker du derudover, at der er en reference fra pkt 3 og
til den tekst, som står efter pkt 3, eller hvordan får du den til at hente
den efterfølgende tekst? Selve punktopstillingen og den efterfølgende tekst
er jo selvstændige enheder (tror jeg nok )
Umiddelbart kan jeg ikke se løsningen. Hvis der er en løsning burde det være
noget VBA, som jeg ikke lige kan gennemskue. Jeg kunne forestille mig, at
Leo Heuser kunne fortælle om det i det hele taget er muligt eller ej, idet
han jo er langt inde i programmeringsmetoderne.

Kurt

Fra : Leo Heuser

Dato : 14-09-01 09:08

Hej Tue

Du klarer den således:

1. Stå det sted, krydsreferencen skal indsættes.
2. Vælg Indsæt > Krydsreference
3. I boksen "Type" vælges "Nummereret element"
4. I boksen "Indsæt henvisning til" vælges "Afsnitsnummer"
(Hvis du kun har en liste nummereret i ét niveau, er det ligegyldigt,
hvilken af de tre afsnitsnummer-muligheder, du vælger. De har kun
betydning ved fler-niveau nummerering)
5. Find det aktuelle afsnit i boksen "Nummereret element" og klik på det.
6. Klik "Indsæt" og "Luk"

Da krydsreferencefelter ikke opdateres automatisk, kan du foretage
en <Ctrl>a efterfulgt af <F9>, efter du har slettet et afsnit i listen.
Det er også en god idé at have afkrydset Indstillinger > Udskriv >
Opdater felter. Så er du sikker på, at alle felter altid bliver opdateret
inden udskrivningen.

LeoH
Excel MVP

Fra : Tue Hellstern

Dato : 14-09-01 18:52

Hej Leo
Det var lige det jeg søgte - mange tak
Det er en stor hjælp ved arbejde med nogle store dokumenter hvor der er
nogle punkter der går over flere sider.

Hilsen
Tue

Fra : Leo Heuser

Dato : 14-09-01 19:46

Velbekomme!

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-09-01 00:36

"Leo Heuser" <leo.heuser@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Velbekomme!

Om ikke andet, så havde jeg da ret i, at det var dig der havde løsningen
Jeg synes ellers at jeg selv prøvede nøjagtigt det du beskrev uden den
tilsigtede virkning, inden jeg svarede, men jeg må jo have klodset i det.

Kurt