Helpemidler
Fra : Kenneth Bjorheim

Dato : 25-11-00 17:04

Vannhjelpemideler

Hei,

Eg lurer på om noen der ute i akvarieverden kan fortelle meg hvilket produkt
er best å bruke for mine fisker og for vannet.
I dag har eg eit akvarie på 200 liter som eg bruker tapsafe ogTrizyme
Bio-Start, og eit
63 liters akvarie der eg bare bruker aqua safe.

Hvilket produkt er best av aqua safe og tapsafe ?
Mvh

Kenneth

Fra : Jorgensen

Dato : 26-11-00 19:20

Det bedste er efter min mening ingen af delene

Hvis du ellers sørger for relevante vandskift og at holde akvariet
fornuftigt, så er der penge at spare ved IKKE at anvende kemiske
vidundermidler.

Christian

www.kak.dk

Fra : N/A

Dato : 27-11-00 11:28

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-11-00 11:28

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Det er kun nødvendigt at bruge det hvis du ved der er stoffer i vandet du
> vil fjerne, f.eks. tungmetal. Men hvis der var det måtte det alligevel
ikke
> bruges til drikkevand.

Du kan ikke fjerne tungmetaller på den måde. Så ville en hel del
industrivirksomheder købe de nævnte produkter i hele tankvogne af gangen!

Det der vel sker (jeg gætter) er at der tilsættes vandet nogle kolloider,
der medvirker til at beskytte fiskenes slimhinde mod aggressive stoffer i
det friske vandhanevand.

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 27-11-00 11:57

"Jan Boegh" <jan@_X_boegh.net> wrote in message
> [...]
> der medvirker til at beskytte fiskenes slimhinde mod aggressive stoffer i

Ifølge den tyske forklaring på Aquasafe, skulle den binde skadelige stoffer
så de ikke længere var skadelige. Om det passer aner jeg ikke, jeg vil ikke
spilde penge på det.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-11-00 20:05

Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen <3a223edf$0$22628>

> [...]
stoffer
>så de ikke længere var skadelige. Om det passer aner jeg ikke, jeg vil

Hvis alt det vand, producenterne hælder ud af ørerne, skulle samles i
akvarier, ville der ikke være akvarier nok i verden. Der findes næppe en
anden branche, der kan binde kunderne så meget på armen, og slippe
afsted med det.

--
MVH
Ole

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 28-11-00 09:11

> [...]
> akvarier, ville der ikke være akvarier nok i verden. Der findes næppe en
> anden branche, der kan binde kunderne så meget på armen, og slippe

Yep det har du nok ret i, og det gælder specielt alle de mystiske ting
man kan købe og hælde i vandet.

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-11-00 19:52

Jan Boegh skrev i meddelelsen <8vtd04$13h0$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
kolloider,
>der medvirker til at beskytte fiskenes slimhinde mod aggressive stoffer

Kunne det tænkes, at de komplexbindes og således bliver _midlertidigt_
"fjernet" fra det alm. kredsløb, men stadigt er i akvaiet ?

--
MVH
Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-11-00 08:00

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Kunne det tænkes, at de komplexbindes og således bliver _midlertidigt_
> "fjernet" fra det alm. kredsløb, men stadigt er i akvaiet ?

Iflg. eksperten (min kone) er det en meget sandsynlig forklaring - man kunne
vel påstå at de uskadeliggøres. Men iflg. samme kilde vil det næppe være en
stabil situation - de er ikke bundne for tid og evighed - men kan "frigives"
igen.

mvh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-11-00 18:05

Jan Boegh skrev i meddelelsen <8vvl5n$vug$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
være en
>stabil situation - de er ikke bundne for tid og evighed - men kan

Netop derfor _midlertidigt_.
Egentlig en ubehagelig tanke

--
MVH
Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-11-00 20:13

> Netop derfor _midlertidigt_.
> Egentlig en ubehagelig tanke

Næh egentligt ikke. At man sælger et middel for at fjerne noget, der IMHO
ikke er et problem, er sådan set mest et økonomisk flop. Men samme midler
giver nok en vis beskyttelse, hvis der er agressivt clor o.l. i vandet -
udover at selve den slimbeskyttende virkning sikkert er reel nok - de få
gange, hvor der er brug for den.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 03-12-00 11:49

Jan Boegh skrev i meddelelsen <901031$d1k$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
>giver nok en vis beskyttelse, hvis der er agressivt clor o.l. i vandet -
>udover at selve den slimbeskyttende virkning sikkert er reel nok - de få

Den ubehagelige tanke opstår for mig når man hælder noget i akvariet, man
ikke kender sammensætningen og virkningen af. Og hvis dette "noget" ydermere
kan skjule tilstedeværelsen af giftstoffer eller "snyde" de simple målinger,
vi foretager.......
Eks. mål TH og KH før og efter tilsætning af AquaSafe. Det er det samme
vand, men målingerne er forskellige, _men hvor længe_ og hvilke andre
effekter følger med ?
MasterGrow er deklareret, gid andre midler også var.
Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-12-00 09:43

> Eks. mål TH og KH før og efter tilsætning af AquaSafe. Det er det samme
> vand, men målingerne er forskellige,

Det var jeg ikke klar over. Jeg går ud fra at tallene falder?

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 04-12-00 18:42

Jan Boegh skrev i meddelelsen <90flf8$8og$1@news.net.uni-c.dk>...
>"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

>Det var jeg ikke klar over. Jeg går ud fra at tallene falder?
>
>mvh
>Jan

Ja, især KH men også TH. Det kunne forlede en til at tro, at der også er
syre i ?

Ole

Fra : Arild Madsen

Dato : 28-11-00 06:59

Slik jeg har forstått de såkalte vannforbedrings middelene er at de primært
forbinder seg med klor og nøytraliserer dette meget raskt.
Dette er nødvendig å bruke de steder hvor vannverket tilsetter middel for å
binde klor til vannet, for de fleste steder vil klor kunne luftes ut og
forsvinne naturlig.
husk også på at den doseringsmengde som står på flasken du har kjøpt er tiltenkt
steder med varmere klima, som derfor må bruke mere klor i vannet en det som er
vanlig i Norge.
( Jeg tror at de fleste som driver aktivt med akvarier her i Oslo for eks. ikke
bruker aquasafe eller lignende.)
Dette var egentlig ikke et svar på hva som er best, men jeg tror det er
vanskelig å samenligne to midler man som oftes ikke trenger.