Almindelig neon i leg i selskabsakvarie?
Fra : Brian Jensen

Dato : 24-11-00 14:57

Her i formiddag måtte jeg lige kigge en ekstra gang på vores
neonfisk.
Nogle enkelte af dem opførte sig (for mig at se) temlig
usædvanligt. De jagtede hindanden i rundkredse med udspilede
finner, og 2-3 gange gik en af dem alene ind og stod stille
imellem bladene på en cabomba.(om det var den samme fisk hver
gang ved jeg ikke)

Kan det passe at de har leget i et selskabsakvarie? - jeg synes
ikke jeg kan se nogle æg.
--
Mvh Brian Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-11-00 16:53

"Brian Jensen" <brian.nospam@jensen.mail.dk> wrote in message

Jeg tror slet ikke der er nogen tvivl om at de har leget. Jeg har oplevet
neonfisk i leg et par gange (det er godt nok længe siden) og det har hver
gang været om morgenen/formiddagen.
Det svære ved neon er IMHO at få det helt spæde yngel til at tage foderet
til en start - jeg ville nok foreslå, at man på forhånd har gjort en
infusoriekultur klar og at man laver en opstilling med et lille akvarium med
blødt, surt vand og noget fintløvet plante - jeg mener at have set et
tilfælde, hvor der var benyttet en meget langtrævlet spagnum.
Men det er noget af en udfordring at opdrætte neon - men det er jo disse
udfordringer, der gør det rigtigt sjovt.

mvh
Jan

Fra : Brian Jensen

Dato : 24-11-00 18:30

"Jan Boegh" <jan@_X_boegh.net> skrev:

>Jeg tror slet ikke der er nogen tvivl om at de har leget.

Der kan man bare se, jeg har intet gjort for at opnå det.

Sidst jeg havde akvarie gjorde jeg mig ellers store anstrengelser
for at lokke røde neon (Axelrodi) til at lege i et dertil
specielt indrettet artsakvarie, uden at det lykkedes.

>Det svære ved neon er IMHO at få det helt spæde yngel til at tage foderet
>til en start

I mit tilfælde bliver det sværeste vist at redde æggene, hvis der
ellers er flere tilbage. I akvariet går der nemlig også sort neon
og et par små kobberpansermaller.

> - jeg ville nok foreslå, at man på forhånd har gjort en
>infusoriekultur klar og at man laver en opstilling med et lille akvarium med
>blødt, surt vand og noget fintløvet plante

Det var svjh også det jeg havde forberedt til rød neon dengang
jeg forsøgte mig med dem. Men dette kom jo helt bag på mig, og
derfor var intet forberedt på en sådan situation.

>Men det er noget af en udfordring at opdrætte neon - men det er jo disse
>udfordringer, der gør det rigtigt sjovt.

Frist mig nu ikke
--
Mvh Brian Jensen

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-11-00 18:59

Brian Jensen skrev i meddelelsen
<3g8t1tskde5ek8a8p3kp1ovjrgu3dtj5pm@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>for at lokke røde neon (Axelrodi) til at lege i et dertil
>specielt indrettet artsakvarie, uden at det lykkedes.

Hurra - en mere - men sådan er kvinder jeg har i et halvt år sat
N.marginatus til leg efter
alle kunstens regler, men de griner af mig. Så snart de er tilbage i det
alm. akvarium, leger de

>I mit tilfælde bliver det sværeste vist at redde æggene, hvis der
>ellers er flere tilbage. I akvariet går der nemlig også sort neon
>og et par små kobberpansermaller.

Æggene er ædt for længst - små tetraer eeelsker æg og er på pladsen før
de afgives.
I de fleste tilfælde skal der en legerist til. Eller _meget_ tæt
beplantning af f.eks. Javamos.

Hvorfor ikke ?

--
MVH
Ole

Fra : Brian Jensen

Dato : 24-11-00 20:12

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev:

>Æggene er ædt for længst - små tetraer eeelsker æg og er på pladsen før
>de afgives.

De sorte neon er i hvert fald _meget hurtige_ når der fodres!

>Hvorfor ikke ?

Fordi jeg hverken har plads eller økonomi til sådan et projekt.

Da jeg gerne vil kende den nøjagtige PH-værdi og også gerne
Gh-værdien, var jeg oppe og kigge på akvarie-tilbehør i den
lokale dyretilbehørs-forretning.
Jeg fandt da også sådan et sæt, men måtte desværre lade det stå i
første omgang. Men hva', så er der da noget man kan ønske sig i
julegave.
--
Mvh Brian Jensen

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-11-00 10:42

> [...]
>Jeg fandt da også sådan et sæt, men måtte desværre lade det stå i
>første omgang. Men hva', så er der da noget man kan ønske sig i

Jeg tror det var Stanislav Franck, der en gang i 73/74 eller 75 havde et
par artikler i det Svenske "Akvariet" om betydningen af TH/GH/pH for
klæknings%
hos nogle af regnskovsfiskene. Han havde lavet en forsøgsrække, og den
viste helt klart at en pH noget under 7 var af største betydning, mens
TH var ret uvæsentlig i denne forb. Han havde dog ikke vand med TH
højere end 10-12. Blandt fiskene var neon eller rød neon. Jeg kan finde
de nøjagtige numre (da jeg har dem) hvis du ønsker.

--
MVH
Ole