Kan en båd i brand synke?
Fra : Lasse Rønlev

Dato : 09-09-01 21:54

Hej NG

Der har lige været udbrudt brand i vores båd, kun 10-15 meter fra vores
egen. En anden båd blev taget med i købet og sod og brændte kalecher prægede
området omkring dem... Uhyggeligt!

Men jeg kom til at tænke på om en båd kan synke ved brand? -Teoretisk burde
alt under vand jo ikke kunne brænde, f.eks. kan en papirs-kop ikke brænde,
hvis den er fuld af vand?

Nogen der ved det?

VH Lasse

Fra : Ole Mose

Dato : 10-09-01 01:16

Interessant tanke...
Det med papirskoppen er rigtigt nok. Men prøv lige at lave forsøget med en
plastikpose.
Jeg tror det har noget at gøre med at papir faktisk har et ret højt
brændpunkt, medens plast og for den sags skyld glasfiber, har et lavere.
Mit bud er derfor at en glasfiberbåd vil kunne brænde ned under vandlinien.
Men det kunne være sjovt at høre andres mening/viden om dette.

Mvh Ole

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 10-09-01 07:28

Plasik behøver heller ikke at brænde før skaden er sket. Det meste plastik
smelter ved en ret lav temperatur.

mvh

Erik Breum Petersen

Ole Mose <olemose@post4.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b9c05f7$0$230$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Ole Mose

Dato : 10-09-01 08:31

Jeg må hellere korigere mig selv. Nu har jeg kogt vand i en plasticpose i
over en time og det fungerer fint.
Så jeg tror jeg overlader det til andre (måske mere kompetente) at afgøre.

Mvh

Ole

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 10-09-01 08:35

Hvad har du gjort det over? Åben ild? Hvis der går ild i en båd skal det jo
ikke sammenlignes med at lægge en pose med vand på en kogeplade. Nej prøv at
komme den i brændeovnen!

Desuden er der problemet med røgen. Plastik-røg er ikke ligefrem sundt.

mvh

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens

Ole Mose <olemose@post4.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b9c6bdb$0$271$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 10-09-01 09:24

Hehe... -Ellers tak for buddet!!!

Ander der har et bud???

Fra : jk

Dato : 10-09-01 21:23

Øhmm...
Nu sejler du vel ikke rundt i kogende vand ?

Jeg blev lidt fænget af spørgsmålet (og har Gudskelov ingen erfaringer med
dette) , MEN :

Hvis man forestiller sig at apteringen bliver antændt indenbords, eller
hynderne v/køjerne (åben ild / kogeplade), er jeg overbevist om at
varmeudviklingen
vil begynde at smelte/brænde Glasfiber og Træ !

Hvis én af os engang bliver trætte af vores båd, kunne vi jo mødes en sen
aften, for at afprøve teorien (just kiddin')

Jesper k
D'22

Fra : Bo Jensen

Dato : 10-09-01 21:19

Lasse Rønlev <r@pc.dk> skrev i en news:9ngkqp$o0c$1@sunsite.dk
> [...]
burde
> alt under vand jo ikke kunne brænde, f.eks. kan en papirs-kop ikke brænde,

Hej Lasse.

Ja, det ved jeg faktisk.
En ellers 100% vandtæt båd, som brænder ned til vandlinjen, holder sig
flydende, hvis vandspejlet til evige tider er *helt fladt* og båden også
ligger *helt og aldeles* stille. Det mindste skvulp på vandet eller
bevægelse i selve båden, der jo nu er uden fribord, vil medføre bordfyldning
og dermed sænkning.

I 1966 havde jeg den oplevelse at se et stort grønlandsk passagerskib
"Tikeraq" (bygget af eg i Holbæk) blive slæbt ind til byen Egedesminde efter
at være brudt i brand ude i Diskobugten. Alle slukningsforsøg var forgæves,
og skibet blev derfor ankret op i smult vande mellem nogle øer og overladt
til sin skæbne. Grundet det stille vejr brændte det helt ned til vandlinjen
over hele skibslængden i løbet af ganske få døgn. Herefter blæste det op, og
der kom buler på vandet. I løbet af nul tid var det nu fribordsløse skib
forsvundet fra havets overflade.

Mvh
Bo

Fra : Mogens Skov

Dato : 10-09-01 21:22

Hej NG

Det kan godt være, at skroget på en brændende båd kun brænder ned til
vandlinjen, men samtidig udbrænder alle slanger i båden, så med mindre alle
søventiler er forsvarligt lukkede, vil båden synke.
Vi behøver dog ikke at blive ved teorien. her i foråret brændte fem både i
Gåbense Havn (ved Storstrømsbroen). De fire af bådene sank. Det går i øvrigt
virkelig hurtigt og voldsom for sig, når der først går ild i en
glasfiberbåd. Det skal man helst ikke tænke på, når man ligger midt i havnen
på Femø under jazz festivalen og et ukendt antal branderter rumsterer med
diverse sprit og petroleumskomfurer.

Mvh. MS

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-09-01 17:23

Hej

Hmm... der har været mere eller mindre fantasifulde svar på dit spørgsmål.

Jeg vil ganske enkelt foreslå dig at sende en mail til Brandteknisk institut
og eller stile spørgsmålet til et af de bådblade der findesi handelen, Jeg
er sikker på at de vil kunne give et præcist og fyldestgørende svar.

De bedste hilsner
Jan Rasmussen

Fra : complex@pc.dk

Dato : 16-09-01 18:12

Prøv selv !

Tag et plast engangs krus
læg nogle sten eller metalstykker i det så det
flyder med ca 1/3 over vandet.
Sæt ild til det plask lidt i vandet (bølgerne)

og se det synker !!!!(gætter jeg på)
fortæl resultatet i gruppen

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Claus Rønlev

Dato : 16-09-01 21:25

Jeg tror sgu jeg prøver!!!

Hvis ikke jeg var nysgerrig før, så er jeg i hvert fald nu!!!

I kan forvente et mere teknisk svar på mit eget spørgsmål i løbet af et par
dage!

Med venlig hilsen
Lasse Rønlev

Fra : oleballe

Dato : 16-09-01 21:31

http://www.kandu.dk/

Fra : oleballe

Dato : 18-09-01 10:42

> [...]
burde
> alt under vand jo ikke kunne brænde, f.eks. kan en papirs-kop ikke

Jeg havde for en del år siden den tvivlsomme fornøjelse at se min båd gå
op i flammer ude på Atlanten. Det var ganske vist en træbåd, men jeg kan
fortælle at båden kommer op af vandet efterhånden som den brænder og
bliver lettere og lettere.
Det som kommer op brænder, og så bliver den endnu lettere, kommer mere
op osv.
Slanger til skroggennemføringer brænder også over, og sænker derved
båden under alle omstændigheder.
Masten brændte over og gnavede sig langsomt ned gennem det efterhånden
tynde fribord, og hjalp derved også til med at sende min båd på de
sidsta 500 meters rejse, ned til havets bund....

En hel pøs hilsener
Ole Balle

http://www.kandu.dk/

Fra : complex@pc.dk

Dato : 18-09-01 15:55

Jeg må sige som en kendt serie:
"det er fandeme.. uhyggeligt duuu"

Det må være en meget meget grim oplevelse ;-(((((((((
Lars (København nord)
complex@pc.dk