Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Projektorer
Fra : Bjarne Kjær

Dato : 09-09-01 20:04

Hej

Nogen der har erfaring for hvilke projektorer man bør vælge til
projektion
af digitale billeder?.

Hovedkravet er at opnå samme kvalitet som med en diasprojektor hvor
filmene er enten
Kodachrome 25/64 eller Fuji Velvia.
Her spiller selvfølgelig også kvaliteten af scanningen ind, og hvilket
udstyr skal man
benytte til det?

m.v.h.
Bjarne

Fra : Bakke

Dato : 09-09-01 22:15

Hej Bjarne,

Dit krav til billedkvalitet er heftigt.

>Nogen der har erfaring for hvilke projektorer man bør vælge til
> projektion
> af digitale billeder?.

Men ikke særligt præcist spurgt: Hvad mener du med en diasprojektor ?
Mener du en Hasselbladprojektor med udskiftelige kondensatorlinser,
farvetemperaturkompensation og perspektivkorrektion ? Eller mener du en
Liesegang med røde magasiner ? Eller en Kodak Carousel med tysk optik, eller
mener du en Braun eller andet ikke nærmere defineret mærke ?
Hvis dín hensigt er at vise diafilmoptagne billeder på en videoprojektor, og
du mener at kunne opnå samme kontrastomfang og og farvemætning som på en
"gammeldags" projektor, ja, så er du efter min erfaring på en umulig opgave
i øjeblikket.

> filmene er enten
> Kodachrome 25/64 eller Fuji Velvia.
> Her spiller selvfølgelig også kvaliteten af scanningen ind, og hvilket
> udstyr skal man
> benytte til det?

Men nu kommer det jo an på hvad du rent faktisk vil projicere: En
betragtningsflade på måske 60 x 60 centimeter kan nemt gøres
tilfredsstillende med næsten et hvilket som helst kamera og projektor, men
skal vi op i forstørrelser, der minder om lærredsprojektion for en større
forsamling, ja så har du jo nok ikke råd til det i øjeblikket bedste udstyr
( >500.000 kr eller langt mere ) .

Hvis det nu virkelig betyder noget for dig, hvorfor så hele tiden tale om
film og efterfølgende scanning ? Bliv dog realistisk og erkend, at dit meget
dyrt indkøbte fotoudstyr for hver dag bliver mindre og mindre attraktivt for
en eventuel køber. Håb på at du kan afhænde det hurtigst muligt til en af de
færre og færre tilbageværende troende, og køb dig så et digitalkamera !

At du gerne vil kunne vise billeder i storformat med egenskaberne fra nogle
af markedets bedste film er du ikke ene om, men desværre er det i dag ikke
muligt.

Men jeg vil dog sige, at der kan opnås pæne resultater til almindeligt
praktisk brug, men så behøver optagelsen næppe være optaget med noget bedre
end KODAKs billige film. De i øvrigt fine egenskaber ved Kodachrome kan
slet, slet ikke komme til deres ret ved videoprojektion i dagens standard.

MVH

Bo

Fra : Bjarne Kjær

Dato : 10-09-01 16:44

Hej Bo

> [...]
> Liesegang med røde magasiner ? Eller en Kodak Carousel med tysk optik, eller

I øjeblikket benytter jeg Carouseller

> [...]
> "gammeldags" projektor, ja, så er du efter min erfaring på en umulig opgave

Jamen, så må jeg jo nok vente nogle år endnu

> Men nu kommer det jo an på hvad du rent faktisk vil projicere: En
> betragtningsflade på måske 60 x 60 centimeter kan nemt gøres

For en lille forsamling op til 2 x 3 meter

> [...]
> forsamling, ja så har du jo nok ikke råd til det i øjeblikket bedste udstyr

Pyyyhhh, du har jo nok ret med den pris

> [...]
> færre og færre tilbageværende troende, og køb dig så et digitalkamera !

Jeg vil nok vedblive at være troende i mange år endnu, ihvertfald så
længe jeg ikke kan opnå de
egenskaber jeg vil, og det tror jeg så heller ikke kan lade sig gøre med
et digicam.
Og så hører jeg nok til den type der også gerne vil ha' billedet i
hånden, fremfor det er et eller andet flygtigt på en disk, men min idé
var at det en gang imellem ville være nemmere bare at ta' en bærbar
og en projektor med sig.

M.v.h.
Bjarne