hvad kan man gøre for sine planter ?
Fra : Simon...........

Dato : 09-09-01 18:12

Hejsa,

Jeg har en del planter i mit akvarie, men jeg synes at efter en måneds tid
bliver en masse blade gule og falder af (hvis ikke jeg når at fjerne dem),
mange af planterne forsvinder simpelthend ?
En enkelt type ser dog ud til at kunne lide mig, den mister dog de nederste
15 cm blade på stammen, men vokser pænt, og har blade på de øverste 10cm,
desuden er der mange nye skud for neden hvor der ingen blade er... Det
minder egenligt lidt om en grænskov hvor der kun er grønt for oven....?

Mit akvarie står ikke i direkte sollys, men der er meget lyst på mit værelse
(ovenlys) og jeg har lamperne tændthele dagen for det meste, også nogen
gange om natten hvis jeg har ligget og kigget på det i mørke (for det ser
sku godt ud !)...

Jeg bor i Brønshøj (ved Husum st.) hvis i kan sige noget udfra vandet i det
område.... ??

Og har 8 fisk i akvariet, der er 250 L, og med en god pumpe der tager ca.
400L/T.

mvh:Simon

Fra : Steen Suder

Dato : 09-09-01 18:57

"Simon..........." wrote:

> [...]
> område.... ??
>
> Og har 8 fisk i akvariet, der er 250 L, og med en god pumpe der tager ca.

Grundlæggende er det med planter som med ild; der skal tre grundlæggende
elementer til.
Hvor ild har brug for ilt, varme og næring har planter brug for lys, CO2
og næring.

Hvis man giver planter meget lys skal der også mere CO2 og næring og så
fremdeles. Derudover er der en del forskellige mekanismer, men det
umiddelbart sekundært.

Man skal også være opmærksom på ikke at overdosere de forskellige
virkemidler.

Hvilke planter har du?
Hvordan gøder du?
Hvilket lys har du på akvariet?
Hvor meget lys har du på akvariet?
Hvor lang tid har du lys på akvariet almindeligvis? Ensartede
belysningstider i området 12-14 timer er normalt god latin.
Har du CO2 tilsætning i akvariet?

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 10-09-01 07:47

"Simon..........." <devnull@linux.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> område.... ??
>
> Og har 8 fisk i akvariet, der er 250 L, og med en god pumpe der tager ca.

Gøder du ?

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : -= GudeN =-

Dato : 10-09-01 10:12

> Gøder du ?
nej, hvordan gør man, hvad gør man det med ? og hvor meget (250L akvarie)...
??
takker
-Simon

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 10-09-01 16:26

"-= GudeN =-" <guden@iname.com> skrev i en meddelelse
> nej, hvordan gør man, hvad gør man det med ? og hvor meget (250L
akvarie)...
> ??

Kontakt din lokale fisk pusher (dyrehandel) og køb en flaske mastergrow og
gør som der står på flasken.

Hvor meget lys har du ?, Hvor gamle er rørene ?. Hvilke planter er det ?
Hvilke slags fisk ?. Hvad for grus har du ?

Fra : Simon.......

Dato : 10-09-01 17:50

jeg tager nogle pix i morgen og smider dem i dk.binaer, aner ikke hva mine
planter hedder nemlig, men så kan du se det hele...

mvh.Simon