hvilke fisk har jeg købt ?
Fra : Simon...........

Dato : 09-09-01 18:03

Hejsa,

Jeg har lige købt nogle gule ciklider, det er mine første ciklider, og i min
iver, glemte jeg at spørge om andet end om det var mundrugere og at de ikke
var for hidsige i temperament....

jeg har posts et par billeder af dem i dk.binaer ved overskrift "Fisk ?"
postst kl. 12.25 den 9/9-2001

De er ca. 6 cm lange, jeg har 6 stk. og de svømmer meget gerne i flok !!

Kan nogen hjælpe med følgende spørgsmål:

Hvad hedder de ?
Er de nemmer at have med at gøre ?
Hvor lange bliver de ?
Hvornår bliver de kønsmodne (evt. hvor lange er de på det tidspunkt)?
Hvordan kender man foreskel på hanner og hunner ? De ser helt ens ud for mig
?
Hvordan ser deres parringsdans ud hvis de ellers har en ?

Når nu hunnen har ungerne i kæften, hvordan ser jeg så om den er gravid ?
hvis den første har ungerne kan man vel se dem svømme ind og ud af munden -
eller vil hun ikke have noget med dem at gøre når de først er der ? de ædre
dem måske ligefrem ?

Desuden, i starten (første uges tid) var de slet ikke bange for mig, og kom
glædeligt hend til glasset hvis jeg var der, og op til overfladen, og spiste
så godt som ud af mine fingre ! Nu er de helt vildt skræmt bare jeg kigger
derhend af synes jeg ??
hvad er gået galt ?

Mange tak for tiden !

mvh.Simon

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 09-09-01 18:53

kan du sende det billed til dk binær igen en eller anden spade har uploadet
en masse så det har snubbet pladsen.

Mvh Tina

Fra : Simon...........

Dato : 09-09-01 19:24

ok jeg har postst igen, den gamle lå ellers ved:

overskrift "Fisk ?"
postet kl. 12.25 den 9/9-2001

den nye post er :

overskrift "Fisk ? (2)"
postst kl. 20.22 den 9/9-2001

mvh.Simon

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 09-09-01 19:31

Det er Labidochromis Caruleus populærnavn golden spec eller spec golden. det
er Malawiecichlider og søger du på det kan du finde masse info. De ynder at
du fylder akvariet med sten og bor så i huler mellem stenene.
De er meget ynglevillige.

Fra : Aardvark

Dato : 09-09-01 19:43

Enig med Tina.
De er ret nemme at holde, dog ikke flere hanner, da de så er
ret..ehm...voldelige.
De yngler gerne, og får små kuld af relativt store unger.

/Brian

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 09-09-01 19:53

øh hvor har du det med små kuld fra? Min gamle golden hun kunne smide 50-60
unger pr gang. unge fisk smidder dog nok omkring de 20 stykker.

Mvh Tina

Fra : Simon...........

Dato : 09-09-01 20:06

Tak Tina og Aardvark !

Hvor skal jeg søge ?

og hvad med:

Fra : Aardvark

Dato : 09-09-01 21:31

Fandt en dansk-link der beskriver lidt, hér :

http://www.lassechristiansen.subnet.dk/labidochromis_caeruleus.htm

Ellers søg på fx www.google.com efter 'Labidochromis Caaeruleus'

/Brian

Fra : Aardvark

Dato : 09-09-01 21:36

Stave kan jeg heller ikke :-/

Du skal naturligvis søge efter 'Labidochromis caeruleus'

/Brian

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 09-09-01 22:16

Prøv også at søge på Malawie cichlider så finder du nok noget mere generelt
om malawier. Der er meget info derude som gælder for alle fiskene. Dine fisk
burde være ved at være kønsmodne hvis de er 6 cm, hannen bliver med tiden
større end hunnen og nogen gange er bugfinderne sorte hos hannen og ikke hos
hunnen men det gælder ikke altid! Detsuden går de med ægene i 21 dage før de
spytter ungerne ud.

Fra : -= GudeN =-

Dato : 10-09-01 10:46

> [...]
hos
> hunnen men det gælder ikke altid! Detsuden går de med ægene i 21 dage før

oki så de holder æggene 3 uger, går de så på jagt efter ungerne (bør jeg
flytte dem) eller holder de
dem indenbors som f.eks. zebra ciklider (der også stjæler unger fra
hinanden)?

og så lige en sidste ting, ham jeg købte fiskene hos (Neonfisken på
frederikssundsvej) sagde han let kunne kende foreskel på hanner og hunner da
jeg bad af 3 af hver, hvordan klarede han lige det, hvis de er ens ?? jeg
synes også de har de samme finner ? Et par af fiskene har meget markante
sorte streger på de nederste finner ved halen, imens et par andres er svage,
næsten væk ... ????????

takker
mvh.Simon

Fra : Simon...........

Dato : 09-09-01 20:10

søgte på google uden det vilde held, til gengæld fandt jeg ud af du har
nogen til salg :))

Kom lige til at tænke på, hvlike andre sådan mere eller mindre fredelige
ciklider der mundruger kan jeg holde sammen med dem ? nu har jeg jo 6, og er
der så overhovedet plads til mere i mit 250L ? Det må gerne være noget med
nogle flotte farver ligesom dem, altså ikke grå fisk eller lign :)

mvh.Simon

Fra : Aardvark

Dato : 09-09-01 21:34

Der er mange slags fisk du kan have gående med disse.

Jeg selv har Otopharynx lithobates (2 forskellige underarter) og så
(jaja..ved det....) 5 C. Frontosa gående sammen med mine 5 Voksne Golden
Spec....og det går ganske fint.
Golden Spec er nøjsomme fisk, som kan holdes i mindre akvarier..så du kan
sagtens have flere fisk...

/Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-09-01 00:52

Aardvark <aardvarkREMOVE@aardvark.dk> skrev i en
> [...]
>
> Jeg selv har Otopharynx lithobates (2 forskellige underarter) og så
> (jaja..ved det....) 5 C. Frontosa gående sammen med mine 5 Voksne Golden

Jeg vil mene at det er en ualmindelig dårlig ide at have 2 varianter af
O. lithobates i samme
akvarie. Da det er varianter af samme art, vil de krydse helt vilkårligt,
og det kommer der kun
affaldsfisk ud af!

Carsten

Fra : Aardvark

Dato : 10-09-01 16:27

Du har, atter engang, fuldstædig ret Carsten. Men jeg har nok mine
bevæggrunde (som er, at jeg fejlagtigt fik oplyst, at det var samme Spec.)
Men jeg erindrer ikke lige at jeg spurgte til din mening ?
Sorry, skal ikke tages hårdt, men tror vist godt jeg er klar over det, og er
i process om at få dem afsat. Jeg nægter at 'destruere' dem...som du nok
sikkert ville gøre.

/Brian

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-09-01 17:33

"Aardvark" <aardvarkREMOVE@aardvark.dk> wrote in message news:Xns9118B1F046F2aardvarkREMOVEaardva@192.168.0.1...
> Du har, atter engang, fuldstædig ret Carsten. Men jeg har nok mine
> bevæggrunde (som er, at jeg fejlagtigt fik oplyst, at det var samme Spec.)
> Men jeg erindrer ikke lige at jeg spurgte til din mening ?

Når man færdes i et offentligt rum som usenet må man forvente at folk svarer som de har lyst. Ellers bør man holde sig til email!

> Sorry, skal ikke tages hårdt, men tror vist godt jeg er klar over det, og er
> i process om at få dem afsat. Jeg nægter at 'destruere' dem...som du nok
> sikkert ville gøre.

Så er der al mulig grund til at tage afstand fra din handlemåde. Det betyder nemlig at du er med til at spolere kvaliteten af de
fisk vi har. For reelt er det jo noget skrammel du forsøger at lokke folk til at anskaffe.

mvh
Jan

Fra : Aardvark

Dato : 10-09-01 21:15

Skulle lige til at takke dig i din forrige tråd, men nej...

Ok...her er historien :

Har 3 ungfisk (endnu ikke kønsmodne) af O.Lithobates 'Zimbabwe Rock'
Købte så 3 ydereligere (voksne fisk).
Fandt så ud af, da den ene ungfisk begyndte at vise tegn på farvning, at der
var tale om en anden spec. af samme fisk.

Disse Zimbabwe forsøger jeg nu så at komme af med.
Naturligvis er jeg heller ej interesseret i at krydse disse...dette ville
sørme være 'umoralsk' og ville netop give nogle skraldespand-fisk.

Det jeg pointerede, er, at nogle er lige lidt lovlig hurtige ude med
kanonen, før de ved baggrunden mm.

Nå...nok om det.

Fra : Aardvark

Dato : 09-09-01 21:27

Jeps, glemte at nævne dette...beklager Tina.

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-09-01 17:24

"Tina Bach Larsen" <tina@tk.k-net.dk> wrote in message news:9ngdqj$cp4$1@eising.k-net.dk...
> øh hvor har du det med små kuld fra? Min gamle golden hun kunne smide 50-60
> unger pr gang. unge fisk smidder dog nok omkring de 20 stykker.

Fordi (undskyld jeg blander mig, Brian) masser af cichlider normalt får kuld, der tælles i hundreder. Så i fiskeverdenen er der
faktisk tale om meget små kuld af meget store unger.

mvh
Jan