Hjælp - ICS virker, men fil- og printerdel~
Fra : Ole Overgaard

Dato : 09-09-01 17:15

Hej igen

Jeg er ved at sætte et hjemmenetværk op med 1 stationær PC (Win-98) og 1
laptop (Win-ME).

PC'en har en ADSL forbindelse via Orange, og en printer tilsluttet.

Jeg har nu fået ICS (Internet connection Sharing) til at virke, så jeg kan
Web-browse fra laptop'en. Og ping virker også.

Men, - på PC'en kan jeg i Network Neighbourhood kun se PC'en selv, og ikke
laptoppen.

Og på laptoppen kan jeg slet ikke se nogen maskiner i "My network places" -
"Entire network". Når jeg forsøger at åbne "Entire Network" får jeg en fejl:
"Unable to browse network. Windows is unable to gain access to the network.
This may be for a number of reasons". Hvis jeg forsøger med Win-ME's network
troubleshooter har den KUN et forslag: At coputer navnet er duplikeret på
netværket. Og det er det ikke

Og internettet virker stadigvæk på laptoppen via ethernettet.

Er der nogen der har doge ideer? Jeg har selvfølgelig kigget i FAQ'en, men
uden det store held.

Mvh
Ole

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 09-09-01 18:57

Hej
Jeg kan ikke hjælpe dig,- kun henvise til "min" tråd "maskinerne kan ikke se
hinanden" ...... m.v.h.
Elmer

Er der nogen der har nogle ideer? Jeg har selvfølgelig kigget i FAQ'en, men

Fra : Ole Overgaard

Dato : 10-09-01 23:38

Hurra, - og øv

Jeg har fået løst mit problem. - Delvist.

Jeg er dog ikke sikker på at det virker for andre. Jeg gjorde følgende:

1) Kiggede på Microsofts supprthjemmeside og fandt - ikke løsningen men en
række tilsvarende problemer, hvor der skulle rettes i registri'en. legede
lidt med den men uden den store virkning. Restore registry. Appliede en
enkelt patch, der godt nok var beskrevet som foreløbig. Det ændrede intet.

2) Control Panel -> Network -> "File and printer sharing for Microsoft
Networks" -> Properties
Nu legede jeg med begge de to parametre der er: Browse Master og LM
Announce. Efter nogle (!) reboots kom jeg frem til en kombination af:
Browse Master: Enabled
LM Announce Yes
på begge maskiner. Og nu virker det. - Delvist ihverttilfælde. Laptoppen
(ME) kan se den stationære (98). Men ikke omvendt.

Og jeg aner ikke hvad de værdier bruges til og om det kan gøre nogen skade.
Så hvis nogen kan sige hvor man kan læse om betydningen af parametrene vil
jeg være lidt tryggere.

Mvh

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 12-09-01 08:44

Ole Overgaard wrote:

> Hurra, - og øv
>
> Jeg har fået løst mit problem. - Delvist.
>
> Jeg er dog ikke sikker på at det virker for andre.

Hej Ole og alle i andre.
Jeg har fundet ud af, lige som nogle andre, at Norton Pers. Firewall hindre at
maskinerne kan "se hinanden"., men der er ikke lukket for adgangen til dem.
Jeg har min printer tilsluttet min "server"m. NPFW, og selvom jeg ikke kan se
maskinen, så skal jeg blot skrive stien til den, og så virker det.
Det samme gælder for fildeling - tror jeg - har ikke prøvet.
Ellers er jeg sikker på at du er inde på det rigtige m.h.t. brovsemaster, og
LM-host's ,blot mener jeg ikke at det er fornuftigt at bruge begge dele ?.

Mit eget netværk er forøvrigt begyndt at virke pænt, og jeg tror at det er fordi
der skal noget tid til, således at de forskellige maskiner lærer hinanden at
kende, bl.a. v.h.a. browsemaster og LM-host's.

Elmer

Fra : Ole Overgaard

Dato : 12-09-01 13:35

Hej Jørgen

Jeg har også Nortons firewall på begge maskiner. Men den har været disablet
under det meste af min eskapade. Et tips: Hvis du opretter IP-adresserne for
maskinerne på dit LAN under Trusted i Nortons Internet zone control skulle
Norton lade al trafik til og fra dem passere. Det virker tilsyneladene. Er
der nogen der ved om det kan lade sig gøre for hackere at spoofe sig ind med
en 192.168.0.x ip adresse over dial-up (ADSL)?

Har du "hul" igennem begge veje? Jeg kan fra min laptop (ME) godt se min PC
(98) men ikke omvendt.

Mvh
Ole

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 14-09-01 16:49

Ole Overgaard wrote:
[...]

Snap------
Det ved jeg ikke...... Man kan også vælge nogle lidt anderledes adresser, f.eks
192.168.222.111. - Ikk?

m.v.h.
Elmer