Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Undgå røde øjne?
Fra : Dragon

Dato : 09-09-01 02:26

Hej gruppe,

jeg har et Canon A20 digicam jeg er meget tilfreds med, men når jeg tager
billeder i halvmørke fx til fester får jeg meget ofte røde øjne på
billederne, fordi Canons rødøje-system ikke fungerer særligt godt.

Jeg vil meget gerne høre om I har nogle alternative løsninger på dette
problem. Kan man evt. bruge en slave blitz eller duer det ikke, når jeg ikke
kan indstille blænde og lukker manuelt? Hvad koster sådan en slavefætter
egentlig?

Mvh
Kasper

Fra : KNL DtP

Dato : 09-09-01 08:19

Dragon <downloaddragon@softhome.net> skrev i en

> Jeg vil meget gerne høre om I har nogle alternative løsninger på dette
> problem.

Problemet opstår fordi flashen og objektivet sidder på næsten samme akse.
Kunne du, evt. med en slavefalsh, flytte flashen op over objektivet, og
derved bruge indgangs vinkel = udgangs vinkel-tricket. Lyset vil altså komme
skråt fra oven, ramme personen og så videre ned i gulvet - ikke ind i
kameraet.

Jeg ved ikke om du kan indstille digi cam til at køre med slave - prøv dig
frem...

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-09-01 12:02

"KNL DtP" <kristian|NOSPAM|@24h-le-mans.dk> wrote in message news:9nf55a$191t$1@news.cybercity.dk...

> Problemet opstår fordi flashen og objektivet sidder på næsten samme akse.

Enig

> [...]
> skråt fra oven, ramme personen og så videre ned i gulvet - ikke ind i

Uenig.

Forudsætningen for at benytte en slaveblitz er at den alm. blitz stadigvæk blinker - og dermed får du dine røde øjne.
Der er IMHO to brugelige muligheder:
Gå helt væk fra de i alm. elendige indbyggede blitz og over til en ekstern. Ulempen er at det er besværligt at skulle slæbe rundt
med en ekstra dingenot - fordelen er at billederne - udover elimineringen af røde øjne - typisk bliver bedre belyst.
Den anden mulighed - den letteste og billigste - : lær at bruge bruge et fotoredigeringsprogram til at fjerne røde øjne med.

mvh
Jan

Fra : KNL DtP

Dato : 09-09-01 12:27

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en

> for at benytte en slaveblitz er at den alm. blitz stadigvæk blinker - og
dermed får du dine røde øjne.

Ups. Den havde jeg ikke lige tænkt på.... Jeg bruger selv SLR og har
derfor en stor flash oven på kameraer. Den indbyggede er ubrugelig - kun
absolut nødstilfæle.

Kan man overhovedet sætte et flash på digi cams? Altså er der en sko, og kan
kameraet håndtere informationerne?

> [...]
> med en ekstra dingenot - fordelen er at billederne - udover elimineringen
af røde øjne - typisk bliver bedre belyst.

Enig - det var egentlig det jeg mente, men fik det vist dårligt
formuleret...

>Den anden mulighed - den letteste og billigste - : lær at bruge bruge et
fotoredigeringsprogram til at fjerne røde øjne >med.

PhotoShop rykker

MVH

Kristian

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-09-01 12:33

"KNL DtP" <kristian|NOSPAM|@24h-le-mans.dk> wrote in message news:9nfjn9$20lj$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> absolut nødstilfæle.
>
> Kan man overhovedet sætte et flash på digi cams? Altså er der en sko, og kan

Det afhænger vel af kameraet. Jeg har selv en Nikon CP990, som jeg er vælgig glad for, men det er udstyret med en elendig blitz, der
notorisk producerer røde øjne en masse - og Nikon tager en rent ud sagt forbryderisk pris for den sko og det kabel, der skal gøre
kameraet brugeligt til blitzfotografering.

> fotoredigeringsprogram til at fjerne røde øjne >med.
>
> PhotoShop rykker

Helt afgjort - og når man har gjort det et par gange tager det blot sekunder.

mvh
Jan

Fra : Per Madsen

Dato : 09-09-01 12:45

> Forudsætningen for at benytte en slaveblitz er at den alm. blitz stadigvæk
blinker - og dermed får du dine røde øjne.
> Der er IMHO to brugelige muligheder:

Der er en fidus, jeg har læst et sted.
Tildæk den indbyggede flash med et stykke ekponeret diasfilm.
Der vil slippe et glimt af nært infrarødt lys igennem filmen, som
kan trigge en slaveflash.

mhv
-Per

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 10-09-01 08:51

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote in

> elimineringen af røde øjne - typisk bliver bedre belyst. Den anden
> mulighed - den letteste og billigste - : lær at bruge bruge et
> fotoredigeringsprogram til at fjerne røde øjne med.

Den tredie mulighed er at bygge din egen bouncer som du monterer med tape
eller lign. Se nedenstående link. Den kan naturligvis kun bruges effektivt,
når objektet der fotograferes er placeret relativt tæt på en flade der kan
reflektere lyset..

http://www.talisweb.com/jeannie/photo/tinker/index.shtml

--
Hilsen
Kenneth

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html?bruger=48
http://www.photo.net/photodb/user?user_id=255231

Fra : KASO

Dato : 11-09-01 10:13

> [...]
effektivt,
> når objektet der fotograferes er placeret relativt tæt på en flade der

Idéen er principielt god - men indbyggede blitz har sjældent et
tilstrækkeligt overskud af lys til at det bliver en succes. Ofte er de
end ikke kraftige nok selv om de bliver brugt direkte - ved at
reflektere, ryger der yderligere 1-2 blænder.

http://www.kandu.dk/

Fra : KASO

Dato : 11-09-01 10:10

"KNL DtP" skrev d. 09-09-01 08:19 dette indlæg :
> [...]
komme
> skråt fra oven, ramme personen og så videre ned i gulvet - ikke ind i

Jeg kender også teorien - men det gør mit kamera tilsyneladende ikke

Oprindelig havde jeg et Olympus OM20 m. en original T32 blitz, der lå
tæt henover objektivet. Alle forudsætninger for røde øjne skulle dermed
være tilstede. Der var alligevel aldrig billeder med røde øjne i løbet
af de 12-14år jeg brugte det?!?!?
Jeg har nu et Nikon F50, som jeg først havde udstyret med en Sunpack
4000 blitz, der var hævet en del over objektivet. Forudsætninger for at
undgå røde øjne var dermed bedre - men jeg fik røde øjne på billederne.
Da Sunpack'en gik i stykker, købte jeg istedet en Sigma ST430 - nøjagtig
samme facon og placering - lidt højere ledetal - og ingen røde øjne mer
?!?!??

Jeg kan derudover sagtens vinkle blitzen i de fleste tilfælde for på
denne måde at være sikker, og jeg har sågar et kabel, så jeg kan holde
blitzen i hånden, så jeg har intet problem - udover at jeg ikke forstår
ovenstående . . . . (Jeg har ikke ændret "adfær" undervejs mht.
inddirekte flash etc.).

http://www.kandu.dk/

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 09-09-01 09:17

"Dragon" <downloaddragon@softhome.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> billederne, fordi Canons rødøje-system ikke fungerer særligt godt.
>
> Jeg vil meget gerne høre om I har nogle alternative løsninger på dette

Prøv at dække flashen med et enkelt lag tynd hvid plasticpose. Det blødgør
lyset og kan komme de røde øjne til livs - efter min erfaring.

Fra : Kim Østrup

Dato : 09-09-01 12:37

> [...]
> billeder i halvmørke fx til fester får jeg meget ofte røde øjne på
> billederne, fordi Canons rødøje-system ikke fungerer særligt godt.

Hej Kasper

Det er vist ikke kun Canon´s anti-red-eye der ikke fungerer - idéen er
god, men den holder sjældent i virkeligheden. Eneste helt sikre effekt
ved anti-red-eye er et meget overrasket blik på ofrene

> [...]
jeg ikke
> kan indstille blænde og lukker manuelt? Hvad koster sådan en

Nikon´s har stik til ekstern flash (syncro) så man kan holde en ekstern
flash ud i strakt arm eller lignende - og det afhjælper røde øjne.

Om Canon A20 har det samme ved jeg ikke - men S10 har det ikke, mens G1
jo kan det hele.

Mvh

Kim

Fra : Stamfoto

Dato : 13-09-01 00:18

Det er meget næmt at undgå røde øjne.... brug sort/hvid film eller bed model
om at lukke øjnene:)

2rb1