Diverse spørgsmål ;-)
Fra : Jesper Cederberg

Dato : 08-09-01 17:23

Hej!

Jeg har et 200 liters akvarium med:

- Tre Scalarer
- En stime røde neonfisk
- En flok Melanotaenia Praecox (Neonregnbuefisk) (se evt her:
http://www.aarhus-akvarieforening.dk/god.htm eller http://www.aarhus-
akvarieforening.dk/regnbuefisken.htm )
- To sugemaller der huserer på bunden

Nu er jeg rimeligt nybegynder i akvariekunsten, så jeg har lige et par
spørgsmål.

Hvilken temperatur anbefales til sådanne fisk jeg har? Lige nu kører jeg med
27-28 grader. Der er begyndt at komme en del snegle som sidder oppe ved
vandkanten. Skal man fjerne dem eller skader de ikke?
Desuden syntes jeg at mine planter er svære at få til at gro ordentligt.
Nogle af bladene bliver brune og går så i opløsning. Dem klipper jeg så bare
af. Der kommer dog også nye blade, så de dør da ikke helt.

Jeg havde tænkt på at få et par cichlider, men kan de gå sammen med de andre
fisk? De behøver ikke være specielt store, bare sådan et par farvestrålende
nogle. Jeg vil så bygge noget sten-halløj op i den ene side så de har et
sted at være. Er der en art som vil passe til mit akvarie?

Jeg har også fået fat på et lille (30 liter) akvarie som jeg ville bruge til
noget yngel af neonfiskene. Det er ikke det store problem at finde en han og
en hun der er glade for hinanden. Problemet kommer når man skal fange dem
for at sætte dem over i det lille akvarie. De er jo satans hurtige sådanne
nogle og hvis man enedelig fanger den ene, så er det jo helt umuligt at se
hvilken en der var den anden i parret. Skal jeg sætte hele flokken over og
så tage dem fra der ikke er interreseret i en anden, eller hvad?

mvh
Jesper

Fjern .xyz ved e-mail svar.

Fra : Henrik Schwarz

Dato : 08-09-01 20:50

Nu kan jeg ikke svarer på alt men snegle gør ikke skade.... de er ikke kønne
altid( det er der delte meninger om) men de rydder lidt op i akariumet

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-09-01 11:48

"Jesper Cederberg" <jceder@xyz.danbbs.dk> wrote in message news:Xns9116BBBA48BB5jcederxyzdanbbsdk@212.54.64.134...

> [...]
> nogle. Jeg vil så bygge noget sten-halløj op i den ene side så de har et
> sted at være. Er der en art som vil passe til mit akvarie?

Jamen du _har_ skam allerede cichlider: Scalarerne. Men ellers må det vel være nogle dværgcichlider - typisk sydamerikanske - der
passer ind i samlingen.

> [...]
> hvilken en der var den anden i parret. Skal jeg sætte hele flokken over og
> så tage dem fra der ikke er interreseret i en anden, eller hvad?

Jeg tror nu godt nok du bliver skuffet, hvis di tror at det største problem ved formering af neon er at fange dem.
Mon ikke du skulle prøve med nogle knap så krævende tetraarter først - Sort tetra er relativ let at håndtere.

mvh
Jan

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-09-01 14:56

> [...]
bare
> af. Der kommer dog også nye blade, så de dør da ikke helt.

De færreste planter synes om så høje temperaturer, medmindre de har _meget_
lys. Reducer temperaturen til omkring 25, det skulle ogå være fint for
fiskene.

> [...]
> hvilken en der var den anden i parret. Skal jeg sætte hele flokken over og
> så tage dem fra der ikke er interreseret i en anden, eller hvad?

Rød neon skal have meget blødt, let surt vand for at yngle, i hvert fald
hvis
æggene skal udvikle sig. Jeg har hørt at man kan anbringe en grydesvamp
(nylon)
til at fange æggene. God fornøjelse.

mvh

martin