Kan man se på en killing hvor gammel den e~
Fra : Britta Larsen

Dato : 08-09-01 16:03

Hej NG

Jeg som sagt, så har jeg et spørgsmål, kan man se på en killing hvor gammel
den er?

Det er fordi en i min familie har en til at gå som vi må få, men vi er ikke
helt sikker på hvor gammel den er.

M.v.h.

Britta

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-09-01 16:55

Mankan vel ikke se det med sikkerhed, og jeg er ikke istand til at forklare
hvordan man ser det, men lad den hellere gå lidt for længe hos moderen end
for kort tid.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann K.

Dato : 08-09-01 17:11

Hejsa.
Det er så uendelig svært at se, men... killinger skifter mælketænderne når
de er ca 15 - 16 uger... Hvis I venter med at tage killingen hjem til
tandskiftet, så er I altså rimeligt sikre på at killingen ikke er kommet for
tidligt fra moderen
Og IMHO har både I, killingen og kattemoderen bedst af at I venter til denne
alder....
Hvorfor ved man for resten ikke, hvornår killingerne er født??
Er moderen en "tilløber"? Så kan det jo godt være lidt vanskeligt at holde
øje med tandskiftet, hvis hun har placeret sig selv og killingerne i fx. et
cykelskur Men hold alligevel en daglig kontakt (Læs; prøv at få lov til
forsigtigt at kigge i killingens mund) - tænderne skiftes lynhurtigt og man
opdager det egentlig først den dag man ser en killing forsøge at
virke"faaaarlig", uden hjørnetænderne... ))

Mvh Ann

Fra : Britta Larsen

Dato : 08-09-01 20:43

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ved man for resten ikke, hvornår killingerne er født??
> Er moderen en "tilløber"?

Hej Ann....

Jo man ved nok godt hvornår den er født, men det er ikke lige noget de
tænker over derude, der får katten som relt lov at passe sig selv, men de
får dog mad osv. :)
Og moderen, til killing er unge fra en gammel kat jeg havde sammen med mine
forældre da jeg boede hjemme, men den måtte desværre aflives, pga. jeg en
dag opdagede at dens brystvorter indeholdt betændelse, og det var hun så
medtaget af at dyrlægen, mente det var det eneste rigtige at gøre, hvilket
jeg også selv kunne se, for hun var inde hele tiden (ude/inde kat) og en af
hendes ældre killinger passede hende og sordinerede hende....og passede på
hende når en han killing fra samme kuld kom ind....
Dette er vel 1½ år siden, men husker det stadig....

M.v.h.

Britta

Fra : Kristin Andreassen

Dato : 08-09-01 21:31

"Britta Larsen" skrev:

> Jeg som sagt, så har jeg et spørgsmål, kan man se på en killing hvor
gammel
> den er?

Jeg mener at man nogenlunde kan aflæse en killings alder på dens vægt
(eksempel: 500 g = ca. 5 uger, 600 gram = ca. 6 uger), men jeg har ikke
kunnet finde nogen dokumentation om dette på nettet. Måske kender nogen af
de andre i gruppen til det?

Venlig hilsen Kristin.

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 08-09-01 22:51

Kristin Andreassen skriver:

> [...]
> kunnet finde nogen dokumentation om dette på nettet. Måske kender nogen af

Hejsa
Jeg kan da lige komme med at par circa "uge-vægte" på mine indendørs
huskat killinger:

1. uge 200g
3. 350g
5. 530g
7. 820g
9. 1100g
11. 1400g
13. 1550g

De er fra en mor der er ude-indekat, og som diede dem flittigt i hele
perioden.
De fik desuden (opblødt) tørfoder ad libitum, samt tun, torskerogn osv.

Hilsen Dorthe ( - samt killingerne, der da gerne lige giver et link til
billeder igen igen...)
http://www.kishka.dk/fie.html