getGraphics()
Fra : Jan M. Andersen

Dato : 08-09-01 15:02

Kan getGraphics() kun bruges med en applet?

Jeg er nybegynder med Java og sidder og leger lidt med nogle mindre
programmer. Får en denne fejlmedd.:

C:\Dokumenter\Datamatiker\4. sem\Java\tegner.java:21: cannot resolve symbol
symbol : method getGraphics ()
location: class tegner
Graphics g=getGraphics();
^
1 error

Tool completed with exit code 1

Mvh

Jan

PROGRAMKODEN:

// import java.applet.*;
import java.awt.*;
import javax.swing.*;
import java.util.*;

public class tegner {

private int last_x =0, last_y = 0;

public boolean mouseDown (Event e, int x, int y) {
// musen
last_x = x;
last_y = y;
return true;
} // mouseDown

public boolean mouseDrag (Event e, int x, int y) {
// musen flyttes
Graphics g=getGraphics();
g.drawLine (last_x, last_y, x,y);
last_x=x;
last_y=y;
return true;
} // mouseDrag
} // tegner

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 08-09-01 16:05

In <9nd8dh$b4q$1@sunsite.dk> "Jan M. Andersen" <jan.moller.andersen@privat.dk> writes:

> [...]

>programmer. Får en denne fejlmedd.:

>C:\Dokumenter\Datamatiker\4. sem\Java\tegner.java:21: cannot resolve symbol

Det betyder at din class tegner eller dens super-klasser ikke har en
getGraphics metode.

>public class tegner {

Her mener du maaske "public class tegner extends Frame eller
maaske "public class tegner extends Applet"

Det er forresten normalt at skrive navne paa klasser med stort dvs.
public class Tegner ...

Mvh
Martin

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 08-09-01 16:24

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Jan M. Andersen"
<jan.moller.andersen@privat.dk> just offered me, he muttered some
weird stuff, and I had to correct this gibberish:

> [...]
>programmer. Får en denne fejlmedd.:
>
>C:\Dokumenter\Datamatiker\4. sem\Java\tegner.java:21: cannot resolve symbol

Selvølgelig får du det problem, din "tegner" (Du bør rette det til
Tegner for at følge Java-standarden) klasse nedarver jo ikke fra noget
som helst, og har derfor heller ikke en getGraphics() metode.

Desuden er de metoder du prøver at bruge (mouseDown og mouseDrag - Som
stammer fra java.awt.Component) deprecated. - Brug en MouseListener og
MouseMotionListener i stedet.

Nu gider jeg desværre ikke lige give et korrekt eksempel på et simpelt
tegneprogram, så det lader jeg en anden om :/

men prøv evt. at extende Frame (husk at importere java.awt.*)
--
Martin Mouritzen.
The truth is out there! Does anyone know the URL?

Fra : Jacob Møller

Dato : 09-09-01 20:13

> Desuden er de metoder du prøver at bruge (mouseDown og mouseDrag - Som
> stammer fra java.awt.Component) deprecated. - Brug en MouseListener og
> MouseMotionListener i stedet.

Nej, for at sikre kompatibileten med gamle browsere skal han netop vælge de
deprecatede metoder.

Med venlig hilsen,
Jacob Møller
www.kiloo.dk

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 09-09-01 20:30

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Jacob Møller"
<jacob@jvector.dk> just offered me, he muttered some weird stuff, and
I had to correct this gibberish:

>Nej, for at sikre kompatibileten med gamle browsere skal han netop vælge de
>deprecatede metoder.

Erhm, jeg syntes man afskærer sig selv fra RET mange muligheder hvis
man vælger at udvikle med henblik på at det SKAL køre i IE3.0 og
NN2.0.
Så er der ihvertfald *mange* ting han ikke vil kunne bruge.

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 09-09-01 20:31

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Martin Mouritzen
<martin@fez.dk> just offered me, he muttered some weird stuff, and I
had to correct this gibberish:

>Så er der ihvertfald *mange* ting han ikke vil kunne bruge.

Og siden han importerer javax.swing i sin kode tror jeg ikke det er et
problem for ham

Fra : Jacob Møller

Dato : 10-09-01 07:34

> [...]
> NN2.0.
> Så er der ihvertfald *mange* ting han ikke vil kunne bruge.

Hvad med eksempelvis Netscape 4.04, der har en halvt implementeret
listener-model ?

Du gør også opmærksom på at han benytter swing. Java2 er langtfra standard
og kan ikke bruges i sammenhæng med applets.

Med venlig hilsen,
Jacob Møller
www.kiloo.dk

Fra : Brian Matzon

Dato : 10-09-01 08:01

"Jacob Møller" <jacob@jvector.dk> wrote in message news:9nhmm1$1nr3$1@news.cybercity.dk...

<SNIP>

> Du gør også opmærksom på at han benytter swing. Java2 er langtfra standard
> og kan ikke bruges i sammenhæng med applets.

What???
Man skal bare sørge for at forcere brugeren til at bruge Java 2 plugin'en
i stedet for det alm. applet tag.

/Brian Matzon

Fra : Jacob Møller

Dato : 10-09-01 08:15

> What???
> Man skal bare sørge for at forcere brugeren til at bruge Java 2 plugin'en
> i stedet for det alm. applet tag.

Statistisk set er det meget få, der har java2 installeret i deres browsere
og du kan ikke forvente at den jævne almindelige bruger kan eller vil
installere plugins, der kan udgøre en potentiel sikkerhedsrisiko.

Med venlig hilsen,
Jacob Møller
www.kiloo.dk

Fra : Brian Matzon

Dato : 10-09-01 08:52

> Statistisk set er det meget få, der har java2 installeret i deres browsere
> og du kan ikke forvente at den jævne almindelige bruger kan eller vil
> installere plugins, der kan udgøre en potentiel sikkerhedsrisiko.

Enig, men det var mest denne kommentar
"... Java2 er langtfra standard og kan ikke bruges i sammenhæng med applets."
der var lidt misvisende, da man sagtens kan bruge Java 2 og applets :).

Men jeg tror vi er enig i at man såvidt muligt skal holde sig til 1.1.x.
Der kan dog være situationer hvor man har styr over klienterne, eller
simpelthen kræver at man bruger Java 2 (intranet, netbank) - og i disse
tilfælde kan jeg da kun anbefale at bruge Java 2.

/Brian Matzon

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 10-09-01 13:10

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Brian Matzon"
<brian@matzon.dk> just offered me, he muttered some weird stuff, and I
had to correct this gibberish:

>Men jeg tror vi er enig i at man såvidt muligt skal holde sig til 1.1.x.

Uhm, det er han jo netop ikke enig i. - Da han gerne vil holde sig til
1.0 :)

Fra : Brian Matzon

Dato : 10-09-01 13:32

"Martin Mouritzen" <martin@fez.dk> wrote in message news:9niaqq$2sp1$2@news.cybercity.dk...
> [...]
> had to correct this gibberish:

> Uhm, det er han jo netop ikke enig i. - Da han gerne vil holde sig til

Hmm, måske lidt overkill... Men det kommer an på hvem man laver til!
Men Jakob har ret: Hvis man skal være ~100% sikker skal man udvikle til
1.0.

/Brian Matzon

Fra : Jacob Møller

Dato : 10-09-01 13:41

> had to correct this gibberish:

> Uhm, det er han jo netop ikke enig i. - Da han gerne vil holde sig til
> 1.0 :)

Det har jeg så aldrig sagt. Man kan fint benytte 1.1.x og samtidig undgå
listeners, der jo giver problemer i Netscape.

Med venlig hilsen,
Jacob Møller
www.kiloo.dk