Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
nu skal der testes
Fra : Jesper Bohmann

Dato : 08-09-01 14:47

jeg har lige købt en bunke blandede film, for at komme igang med at
lege lidt:

Fuji Sensia Neu 200 135/36
Fuji Superia 200 135/36
Kodak TMY 400 135/36
Kodak Elite Chrome 200 135/36
Konica Centuria 200 135/36

Er der nogle der har lidt gode råd inden jeg går i krig med det her
test projekt? Jeg venter også lige på at Nikon sender mit kamera
tilbage fra rep. for anden gang fordi de ikke fattede at der manglede
noget.

Jeg må se om jeg kan finde nogle gode natur objekter her i nærheden af
Bolderslev som jeg kan øve mig på. Måske få en af mine venner til at
stå model hehe

Mvh.
Jesper

Fra : Poul Petersen

Dato : 08-09-01 16:20

"Jesper Bohmann" <maredk@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg må se om jeg kan finde nogle gode natur objekter her i nærheden af
> Bolderslev som jeg kan øve mig på. Måske få en af mine venner til at

Hej Jesper !

Hvis du vil lave en rigtig test, skal du optage ( nøjagtig ) det samme
motiv, med alle filmene - bruge samme blæde og lukkerhastighed på hver
optagelse, og under samme lysforhold - så det bliver nok lidt svært med de
vejrforandringer vi har nu om dage.
Mvh. Poul

Fra : Karsten Olesen

Dato : 08-09-01 17:46

> [...]

> test projekt? Jeg venter også lige på at Nikon sender mit kamera
> tilbage fra rep. for anden gang fordi de ikke fattede at der manglede
**************
Du bør ta' billederne i et stuedie hvor lyset er ens.
Filmene skal afleveres samme sted, og så må man håbe,
at kopieringsprocessen er ens, hvilket langt fra er tilfældet,
og firmaet der skal lave billederne har mere at sige,
end de ruller du fyrer af.

Selv den billigste film kan være langt bedre
end Fuji & Co. i de rette hænder..

Så dit projekt ER vanskeligt, men held og lykke.

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 08-09-01 18:58

Ja men nu var der nogle flinke mennesker der sagde at Dias er den der
tager billederne og ikke fremkaldelsen der bestemme om de er gode
eller dårlige.

Jeg kan nok lave nogle inde optagelser, men men, de gode motiver er
udenfor, hvis altså vejret er ok, jeg må bare føre journal med hvordan
forholdende er og alle indstillingerne på kameraet osv.

Mvh.
Jesper

Fra : Poul Petersen

Dato : 08-09-01 21:01

> [...]
> udenfor, hvis altså vejret er ok, jeg må bare føre journal med hvordan
> forholdende er og alle indstillingerne på kameraet osv.

Jesper.

Du vil gerne foretage en test -
Du skal have dit fotoapparat på stativ -
Indstil på motivet -
Sæt 1. film i apparatet og fotografér med forsk. blænder og hastigheder (
Notér )
Derpå skal du isætte film nr. 2 - 3 - 4 og 5 og gøre nøjagtig de samme
optagelser, som du gjorde med 1. film.
Hvis du vil have flere motiver er du derfor nødt til at spole filmene
tilbage i apparatet - og ved næste motiv, huske at " spole " filmen frem til
hvor du sluttede sidst, før du foretager nye optagelser.
Tests er normalt noget, der foretages i et laboratorium - men prøv bare.

Mvh Poul.

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 08-09-01 21:06

Det er nu også mest for at lære de forskellige film at kende, se hvad
jeg selv kan gøre brug af, og da det er første gang med Dias, så skal
det nok blive spændende, har fået at vide at man lærer en del ved at
filme med Dias, så jeg er spændt.

Så det er ikke for at sammenligne de forskellige film med hinanden,
men for at se hvad jeg syntes bedst om til de billede jeg vil tage