FYI - ISO/IEC 11801 - Cat 6/Class E standa~
Fra : Arne Keller

Dato : 08-09-01 11:54

Hej

Jeg har ved en tidligere lejlighed lovet at give en opdatering omkring
standarden når der havde været afholdt standardiseringsmøde.

I de forgangende 2 uger har der været afholdt ISO/IEC WG 25 møde i
Feldafing, Tyskland. Ca 50 eksperter fra hele verden deltog.

Der var indsendt ca 800 kommentarer fra de forskellige lande,
hovedparten var af redaktionel karakter.

Beslutninger:
Det blev igen slået fast af data for channels og links ikke ville
blive forandret, hvilket betyder at systemer der er installaret til at
overholde de forrige channels og links, fortsat overholder kravene til
en Class E channel (Cat 6).

Derudover blev det vedtaget at DMD testmetoden skal anvendes til OM3
fiber (LaserOptimizedMultiModeFiber).

Cat 7 standarden har foreløbigt fået 2 konnektorer, en RJ45 lignende
og en ny større skærmet konnektor. Det bliver herefter op til markedet
at adgøre hvilken konnektor man ønsker, hvilket jeg ikke er særlig
stolt af som deltager i mødet. Som jeg ser det betyder det at ca 50%
af slutkunderne ender med en konnektor som ikke supporteres af
hardware producenter m.m.
Præcis som forvirringen omkring SmallFormFactor fiber konnektorer.

Standarden sendes nu ud til en 5 måneders afstemning i landene.
I Februar 2002 har WG 25 næste møde, her forventes standarden at have
bred opbakning, hvis dette er tilfældet udsendes den til en endelig 3
månders afstemning. Hvis der ikke er bred opbakning forsinkes
processen mindst 6 måneder.
Hvilket betyder at vi med lidt held kan have en international standard
i sidste halvdel af 2002.

Nationale og regionale standardiseringer:
TIA som er den amerikanske standardiserings organisation arbejder
sideløbende på en Amerikansk Cat 6 standard, denne bliver forhåbenlig
standard indenfor de næste par måneder.

Jeg håber ar dette opklarer nogle af de spørgsmål som der måtte være
til status på standardiseringen.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.