Gemme oplysniger i VB
Fra : Kim Roar Roth

Dato : 08-09-01 00:46

Hej VB Gruppe

Jeg er ved at lave et lønprogram i VB, men jeg er ikke helt klar over hvor
det er bedst at gemme de oplysninger om evt. satser m.m, det er noget som
kan indtastes løbende, men når jeg lukker VB er de jo væk, jeg har altid
lavet det i Excel, der er der muligheder nok. Er det bedst med en tekstfil
eller Access???

Håber at der er en som har et godt forslag.

Hilsen Kim Roth

Fra : Bjorn Valstrom

Dato : 08-09-01 07:47

Kære Kim Roth!

Du skal nok lave en database (vha. VB). Hvis du gemmer oplysningerne i en
tekstfil, så kommer du så at sige til at opfinde den dybe tallerken en gang
til.
Databaseprogrammering vha. VB er til at have med at gøre.

Venlig hilsen

Bjørn Valstrøm

beartrack@mobil.dk

Fra : Kim Roar Roth

Dato : 08-09-01 09:05

Hej Bjørn

Tak for svaret, det var nogenlunde hvad jeg regnede med, men jeg er ret ny i
VB, så der kunne godt være at der var en anden mulighed.

Lige en ting mere, hvis du ved det, gælder det også hvis man vil tilføje
noget løbende i en listbox, henter man det også bare fra en database.

Hilsen Kim Roth

Fra : Jens

Dato : 08-09-01 12:10

Kim hvis dit program ikke skal indeholde så mange oplysninger vil jeg bruge
en tekst fil eller en ini fil

Jeg har da lavet mange små programmer som køre fint med det + meget
hurtigere en database

Kun et forslag !

Mvh
Jens

Fra : Bjarne Sig

Dato : 08-09-01 21:05

Jeg ville også foreslå en ini eller registreingsdatabasen, da det
sandsynligvis vil være få poster der skal gemmes - her er et eks. på at få
oplysninger fra regdat når formen åbnes:
dbpos = GetSetting("bjarne", "beklaedning", "database")
bacpic = GetSetting("bjarne", "beklaedning", "billede")

og her når det skal gemmes:
SaveSetting "Bjarne", "beklaedning", "billede", bacpic

Bjarne Sig

Fra : Kim Roar Roth

Dato : 08-09-01 21:30

Hej Bjarne

<klip>
Disse to linier, hvad skal jeg rette i den for at få mine tal til at passe,
f.eks dags dato

Fra : Thomas Daugaard

Dato : 09-09-01 06:40

Hej Kim,

GetSetting() har følgende parametre:

AppName, Section, Key, [Default]

AppName er navnet på dit program
Section kan være f.eks. "Generelt" eller hvad du nu synes.
Key er værdiens navn, altså f.eks. "Pris"
[Default] er valgfrit men er god at bruge. Hvis ikke der tidligere har været
gemt en værdi INDEN du bruger
GetSetting() vil den returnerer værdien skrevet som [Default].

Eks.:

sngPris = GetSetting("MitProgram", "Generelt", "Pris", 9.95)
Hvis ikke der har været gemt noget så vil du få 9.95 i sngPris.

SaveSetting har samme parametre, næsten. Istedet for [Default] er der
Setting der er den værdi
du ønsker at gemme:

SaveSetting "MitProgram", "Generelt", Pris", sngPris

Mvh, Thomas Daugaard

Fra : Kim Roar Roth

Dato : 09-09-01 07:07

Hej VB

Tak for svarene, nu har jeg lidt forudsætning for at lave det færdig, som
jeg er i gang med.

Hilsen Kim Roth

Fra : Allan R.

Dato : 11-09-01 21:55

Er det så i RegDB'en? Hvad gør jeg hvis jeg vil gemme i INI-fil?
(Jeg bryder mig ikke om at lave *.reg-backup ved re-install eller nyt
OS-install, så INI er fortrukket)

Struktur:
[Generelt]
StartLogo=0
Navn=Mig

Hvad er koden for at ændre eksisterende eller ikke-eksisterende indstilling
i INI-fil?
og læse... og hvis det ikke eksisterer, oprette default...

Takker!
Allan