Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
udretning af film
Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 07-09-01 23:09

Hej

Lige et spørgsmål til nogle kloge mennesker der er vant til at omgås
negativer.

Jeg har haft nogle farvefilm der var rullet op efter fremkaldelse stående i
et stykke tid. Nu hvor jeg har taget dem ud og skal sætte dem i
negativlommer ruller de selvfølgelig sammen efter det lange ophold.

Jeg har hængt dem op på en bøjle i badeværelset, med en klemme i hver ende,
for at de kan rette sig ud. Er der nogen der ved ca. hvor længe sådan nogen
skal hænge og kunne jeg forsigtigt bruge en hårtørrer til at hjælpe dem på
vej? Hvor mange af jer ville tage risikoen?

Jeg vil selvfølgelig ikke skade eller forringe filmen, men omvendt vil jeg
gerne have den scannet i en fart. Hvad siger i?

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen

35mm@film.dk / ICQ#: 75303075
SNART: se mit galleri på www.35mmfilm.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 08-09-01 08:38

Tim Lerche Sørensen <35mm@film.dk> skrev i meddelelsen
<9nbgiu$mot$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>
>Jeg vil selvfølgelig ikke skade eller forringe filmen, men omvendt vil jeg
>gerne have den scannet i en fart. Hvad siger i?

Det med klemmerne ville jeg nok også have gjort, men det lyder jo ikke
rigtigt til at det virker.. så hvad med at få gang i alle dine bøger og så
lave et par ordentlige stabler på gulvet eller lign. og så ligge dem i pres
på den måde? ( jeg tror kun det er tilrådeligt at der ligger et billede
mellem hver bog, det kan jo godt være de kommer til at hænge sammen eller
noget? )

--
Anders Houmark
Reality kills innocence.

Fra : David Wittrock Rathj~

Dato : 08-09-01 12:27

Mit gæt vil være, at gøre strimlerne godt gennemvåde. Huske at komme noget
af det afspændingsmiddel (eller hvad det nu er for nået) der hindre kalkslør
i vandet og så hænge dem til tørre igen. Evt. med en klemme eller andet i
bunden, til at rette dem ud.

Dette helt uden ansvar. Prøv først med en enkelt strimmel.

Med venlig hilsen
David Wittrock Rathje

Anders Houmark <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:eTjm7.3635$9V5.241720@news000.worldonline.dk...

Fra : KH.

Dato : 08-09-01 16:19

"David Wittrock Rathje" <peaceandlove@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bunden, til at rette dem ud.
>
> Dette helt uden ansvar. Prøv først med en enkelt strimmel.

Jeg mener så, at man skal bruge demineraliseret vand.
Efterlader ikke kalkpletter..

Mvh. Klaus.

--
http://www.sitecenter.dk/stockbroker/scrapbog

Fra : \"Jensen\"

Dato : 08-09-01 15:04

"Anders Houmark" <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
billede
> mellem hver bog, det kan jo godt være de kommer til at hænge sammen

Når jeg har nogle negativer der er rullet sørger jeg for hurtigst muligt
at få dem lagt i negativmapperne, det er møg irriterende at de ruller.
Efter få dage er de plane.
Det med at hænge dem op med 2 klemmer er fint nok, men du skal tænke på
at de klemmer vi bruger i mørkekammeret har en "bly" klump på den
nederste så vi er sikre på at de holdes strakte. Du skal nok hænge noget
tungt nederst så bør de være lige efter en nat. Pas nu på ikke at stænke
på dem så du får kalkpletter.
Pico

Fra : thl

Dato : 08-09-01 16:46

"Jensen" <Pico@post9.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b9a35f4$0$294$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> nederste så vi er sikre på at de holdes strakte. Du skal nok hænge noget
> tungt nederst så bør de være lige efter en nat. Pas nu på ikke at stænke

læg dem i blød i vand, tilsæt lidt afspændingsmiddel til opvaskemaskine,
hæng dem op med en tøjklemme ( gerne af de billige fra brutto) i hver ende,
så bliver de nydelige igen.
Afspændingsmiddel?= lad prisen bestemme.

mvh

Thorbjørn

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 09-09-01 14:50

OK, måske jeg ikke lige fik skrevet det tydeligt nok, men så prøver jeg lige
igen.

Negativerne har været rullet op fordi jeg ikke havde flere negativlommer
tilbage. Nu hvor jeg har fået dem ligger de fint i lommerne, men når de
ligger på min flatbedscanner til kontaktkopiering, så buer de og er umulige
at scanne (ihvert fald når det er 4 på en gang). Alt det der med
vandpjaskeriet ved jeg godt. Men det var nu fordi jeg blev træt af det at
jeg i sin tid solgte mit mørkekammer. Og jeg har ikke tænkt mig at lægge
mine færdige farvenegativer i vand af nogen art, de skal bare rettes ud. Jeg
har prøvet at lægge dem i et paprør, rullet den modsatte vej naturligvis, og
blæse varm luft igennem, men det hjalp ikke. Jeg ville nemlig gerne have
haft scannet dem igår, men det nåede jeg ikke. I stedet har jeg nu rullet
dem den modsatte vej igen, men denne gang ikke i et rør, men derimod kun i
negativlommen, og så bare en elastik i hver ende. Nu har de ligget natten
over, og det har hjulpet. Jeg tænkte bare at der måske var nogen der havde
et hurtigt råd til hvordan man kunne gøre det på 5 min. Men tak alligevel.

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen

thl <amagerfoto@pc.dk> skrev i en