Udføre SQL i en fil
Fra : Carsten Madsen

Dato : 07-09-01 17:15

Jeg vil gerne udføre noget SQL på mange linier der ligger i en fil. Hvordan
kan jeg sende det til MySQL - har ikke adgang til phpMyAdmin som har
genereret filen?

/Carsten

Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 07-09-01 17:15

"Carsten Madsen" <carstensm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
fil. Hvordan
> kan jeg sende det til MySQL - har ikke adgang til phpMyAdmin

Download en MySQL klient og eksikver det fra din egen pc.

Fra : Carsten Madsen

Dato : 07-09-01 17:33

> Download en MySQL klient og eksikver det fra din egen pc.

Jeg skal tilgå MySQL serveren via localhost, så scriptet/SQL'en skal vel
udføres fra websitet?!?

Carsten

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-09-01 17:42

"Carsten Madsen" <carstensm@hotmail.com> wrote in message
> Jeg skal tilgå MySQL serveren via localhost, så scriptet/SQL'en skal vel
> udføres fra websitet?!?

Hvis sitet er på samme maskine som databasen, så ja.

Med PHP:

<?
$sql = file('dinfil.sql');
foreach($sql AS $line) {
mysql_query($line);
}
?>

Fra : Anders Johannsen

Dato : 07-09-01 19:14

In article <IN6m7.7681$sk1.215368@news010.worldonline.dk>, "Niels
Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> Hvis sitet er på samme maskine som databasen, så ja.
>
> Med PHP:
>
> <?
> $sql = file('dinfil.sql');
> foreach($sql AS $line) {
> mysql_query($line);
> }
> ?>

Det er nu ikke nogen særligt god løsning, idet du antager at der er en
SQL-sætning pr. linje, hvilket ofte er fejlagtigt.

/A

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-09-01 21:12

"Anders Johannsen" <anders@ignition.dk> wrote in message

> Det er nu ikke nogen særligt god løsning, idet du antager at der er en
> SQL-sætning pr. linje, hvilket ofte er fejlagtigt.

Arh ja, det har du da ret i. :)
Men det var nu mest princippet i det jeg ville vise. Hent det ind i en
variabel, og fyr det afsted.

Mon ikke denne virker uden problemer:
$sql = join("\n", file('dinfil.sql'));
mysql_query($sql);

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Anders Johannsen

Dato : 07-09-01 22:30

In article <bS9m7.7722$sk1.222405@news010.worldonline.dk>, "Niels
> [...]

> variabel, og fyr det afsted.
>
> Mon ikke denne virker uden problemer: $sql = join("\n",

Ikke for at være pedantisk, men jeg tror at mysql_query() forventer netop
et SQL statement af gangen

Dvs. noget i retning af (utestet):

<?php
$filename = "test.sql";
foreach (explode(";", fread(fopen($filename, r), filesize($filename))) as $line)
   mysql_query($line);
?>

En mere generisk løsning ville tage højde for kommentarer mv.

/A

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 08-09-01 03:52

> [...]
> $filename = "test.sql";
> foreach (explode(";", fread(fopen($filename, r), filesize($filename))) as

ja, jeg ved godt jeg er dybt pedantisk nu, men:

insert into blab(blib,blub) values ('blaah; sagde han', 'blung');

:)

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 07-09-01 18:13

>Jeg skal tilgå MySQL serveren via localhost, så scriptet/SQL'en skal vel
>udføres fra websitet?!?

Med mindre du har mulighed for at telnette/SSH'e til boxen.
Så er det bare at køre:

mysql -ubrugernavn -ppassword databasenavn < sqldump.sql

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-09-01 18:28

"Andreas Frøsting" <smoelf@phpwizard.dk> wrote in message
> Med mindre du har mulighed for at telnette/SSH'e til boxen.
> Så er det bare at køre:

Du mener vel "Hvis du har..." :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Christian Joergensen

Dato : 09-09-01 12:02

> Med mindre du har mulighed for at telnette/SSH'e til boxen.
> Så er det bare at køre:

> mysql -ubrugernavn -ppassword databasenavn < sqldump.sql

Eller smide en -h parameter på og køre det fra din egen box:

mysql -ubrugernavn -ppassword -hhostname databasenavn < sqldump.sql

--
Christian Jørgensen / Recursivity. Call back if it happens again.
http://www.razor.dk /

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-09-01 12:05

"Christian Joergensen" <mail@phpguru.dk> wrote in message

> Eller smide en -h parameter på og køre det fra din egen box:

Kan ikke lade sig gøre i dette tilfælle.

Fra : Christian Joergensen

Dato : 09-09-01 16:14

> "Jeg skal tilgå MySQL serveren via localhost"

*hovsa* ...

--
Christian Jørgensen / Server depressed, needs Prozak
http://www.razor.dk /

Fra : Thor Dreier

Dato : 07-09-01 17:58

> [...]
Hvordan
> kan jeg sende det til MySQL - har ikke adgang til phpMyAdmin som har

Hvis du har et webhotel med php, så kan du da bare smække phpMyAdmin ind
selv.

Fra : Carsten Madsen

Dato : 07-09-01 19:06

> Hvis du har et webhotel med php, så kan du da bare smække phpMyAdmin ind
> selv.

Der kan man bare se - det gør jo det hele lidt nemmere.

Løsningen med :
<?
$sql = file('dinfil.sql');
foreach($sql AS $line) {
mysql_query($line);
}
?>
virkede også fint, men kræver en del redigering af .sql filen for at alle
SQL forespørgelser ligger på een linie og der ikke er ";" efter sætningerne.

Mange tak for svarene

Carsten

Fra : Per Thomsen

Dato : 09-09-01 16:59

> [...]
Hvordan
> kan jeg sende det til MySQL - har ikke adgang til phpMyAdmin som har

Tag et kig på:
http://www.mysql.com/doc/L/O/LOAD_DATA.html

Det er måske noget i den stil du leder efter.

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/