MasterGrow eller ej?
Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-09-01 09:08

Hej NG;

Som nogen måske har læst andetsteds har jeg (haft) ,oderate algeproblemer;
det lader dog til at være langsomt på retur, planterne vokser også
hurtigere.

Jeg fik en email fra en fyr (Ronny) der havde haft dårlige erfaringer med
MasterGrow (MG). Selv havde vi et akvarie hvor algevæksten gik amok da vi
stoppede med MG, så da vi startede det nuværende akvarie tilsatte jeg MG i
begyndelsen, også selv om jeg havde brugt bundlagsgødning. Nu har planterne
efterhånden god rødder, så jeg har tænkt mig at stoppe igen.

Hvad er jeres erfaringer?

mvh

Martin Sørensen

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 07-09-01 16:33

"Martin Sørensen" <mas@maerskdataspam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
planterne
> efterhånden god rødder, så jeg har tænkt mig at stoppe igen.

Hejsa

Du skal ikke stoppe med gødningen. Du får bare alger igen....

Jeg har aldrig haft problemer med MG.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : ole larsen

Dato : 07-09-01 16:40

Martin Sørensen skrev i meddelelsen
> [...]
>begyndelsen, også selv om jeg havde brugt bundlagsgødning. Nu har planterne
>efterhånden god rødder, så jeg har tænkt mig at stoppe igen.

Jeg synes, at det er et meget vanskeligt spørgsmål, forstået på den måde, at
det er jo ikke til at vide hvad du har af næringsstoffer i akvariet i
forvejen. Jeg opfatter MG som et seriøst produkt og vejledningen også. Men
det er umuligt at tage højede for forskellige menneskers måde at holde
akvarium på. Og udtalelser som f. eks. "jeg fodrer kun småt og skifter vand
hyppigt" er en mellem himmel og jord påstand.
Benytter selv MG, men da det er et indkørt ( flere år ) akvarium, kun når
der er et problem, og når jeg tror at problemet skyldes en næringsmangel. Og
det undersøger jeg naturligvis efter bedste evne. Andre, og der er ikke
grund til at nævne navne, mener, at er der planteproblemer, skal man bare
skifte rør til Triton og hælde gødning i.
Nogle mener, at de seriøse af de amerikanske og tyske akvarister er tossede
når de tester
alt hvad der kan testes og så komponerer en PMDD ( poor mans daily dosis),
men det er nok vejen, HVIS man vil vide hvad man gør og hvorfor.
Det gider jeg dog ikke og gør derfor som jeg gør.

Ole