Skærme
Fijala 3554
Erfaringer med TFT 15' søges ?
Fra : Dr. Ralph

Dato : 06-09-01 23:22

HEY !

Jeg planlægger at køre med 2 skærme - en 22'-24' CRT til seriøst
arbejde/spil og så en 15' TFT (evt. hængende på væggen) til paletter,
mail, on-line aktie kurser etc.

TFT'en på de 15' må max koste 7500 kr. og skal helst være af mærket
Sony, Eizo, Viewsonic eller NEC/Mitsubishi - og helst i grå eller
sort.

Jeg kan se, at de lidt dyre 15' TFT har digital indgang - men er det
ikke kun aktuelt, hvis grafikkortet understøtter digitalt signal ?
Og hvilke grafikkort gør PT dette ?

Har overvejet Sony M51 (5500 kr), men har læst en anmeldelse, hvor der
klages over, at den viser sort og mørke farver meget dårligt:
http://www.proconsult.dk/katalog/disp/tft/tft-15/monsdmm51b_stor.html

Også Viewsonic er kommet med en prisbillig 15' TFT - VE150 i sort til
5500 kr:
http://www.proconsult.dk/katalog/disp/tft/tft-15/mon-vs-ve150mb_stor.html

Eizo skulle være på vej med en interesant lille sag kaldet L365 i
slank design:
http://www.eizo.co.jp/welcome/products/lcd/l365/contents.html
Men den bliver nok ikke prisbillig - men fordi Eizo er Eizo og
tilsyneladende PT laver lidt bedre TFT skærme end Sony.

Vil nogle hjælpe mig med råd og erfaringer ang. 15* TFT ?

Iøvrigt har jeg et generelt spørgsmål ang. brug af 2 skærme under
windows 2000/XP - hvordan virker det i praksis ?

Har man 2 komplette skriveborde med ens udseende - hvor musen kan køre
imellem, når den bevæges ud af den ene skærms billede - eller er
skrivebordet spaltet over i 2 dele - eller kan man vælge, hvordan man
vil have det ?

Vil det kommende ATI Radeon 2 kort understøtte 2 skærme ?

På forhånd tak for hjælp !

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 07-09-01 10:35

"Dr. Ralph" wrote:

> Vil nogle hjælpe mig med råd og erfaringer ang. 15* TFT ?

Har kun brugt dem på bærbare, så det springer jeg lige over.

> Iøvrigt har jeg et generelt spørgsmål ang. brug af 2 skærme under
> windows 2000/XP - hvordan virker det i praksis ?

Har ikke prøvet på XP endnu, men på 2000 kommer det an på grafikkortet og
dets drivere. Kører lige nu med et Matrox G450 DH og nyeste driver.

> [...]
> imellem, når den bevæges ud af den ene skærms billede - eller er
> skrivebordet spaltet over i 2 dele - eller kan man vælge, hvordan man

På min primære skærm ser alt ud som om jeg kørte med en skærm, altså
proceslinien holder sig inden for den skærm, og på den sekundære er hele
pladsen fri til vinduer. Man kan benytte den totale skærmopløsning
fuldstændig frit, ligesom hvis man kørte med en virtuel desktop, og i Windows
opsætningen kan man angive hvor de to skærme står i forhold til hinanden.
Forøvrigt er det vist muligt at benytte op til ni skærme på en gang.

Med Matrox kortet kan jeg benytte forskellig opløsning, farvedybder og
refreshrates på de to skærme, men jeg ved ikke om det er tilfældet med de
andre kort med to udgange (Geforce og ATI) eller hvordan det er når man
benytter flere grafikkort. Matrox's drivere giver også muligheder for at
flytte vinduer fra en skærm til den anden med hotkeys, bestemme om
maksimering at et vindue skal gå til en skærm eller til begge skærme og meget
andet som gør livet lettere.

Den ekstreme skærmopløsning 2560*1024 giver forøvrigt visse problemer, kan
også være det er driveren som er fejlbehæftet, nogen programmer kan ikke
håndtere det og viser fx. dialogbokse forkert så man ikke kan komme til alle
knapperne i en dialog! Det gælder fx. Delphi 5 hvor dialogen for compiler
options er ubrugelig.

Se forøvrigt på TomsHardwareguide hvor der er mindst en test af kort med to
udgange.

> Vil det kommende ATI Radeon 2 kort understøtte 2 skærme ?

Kan forestille mig at 7500 modellen kommer med to udgange, men der er vist
ikke noget konkret endnu.

Hvis du gerne vil prøve 2 skærme inden du investere så prop et gamelt SVGA
PCI kort i din maskine og fortæl BIOS'en at AGP-kortet er det primære så
burde resten gå af sig selv.

Mvh

Bruno

Fra : Jacob Dinesen

Dato : 09-09-01 22:37

On Fri, 07 Sep 2001 00:22:22 +0200, Dr. Ralph <dr.ralph@spam.mail.com>
wrote:

>Vil nogle hjælpe mig med råd og erfaringer ang. 15* TFT ?

Ville skam gerne ved bare intet synderligt om dem.

> [...]
>imellem, når den bevæges ud af den ene skærms billede - eller er
>skrivebordet spaltet over i 2 dele - eller kan man vælge, hvordan man

Jeg ved til gengæld lidt om to skærme under win2k. Jeg bruger et
g400max til min primære skærm og et gammelt millenium til min
sekundære skærm. Udgang nr. 2 på g400 bruges ind i mellem til tv out.
Det kører uden problemer af nogen art, den måde det virker på er at du
frit kan placere stort set hvad som helst på hvilken af de to skærme
du måtte ønske, ganske som to separate skriveborde; den eneste
virkeligt irriterende begrænsning jeg er stødt på er at icq kun kan
være på den primære skærm.

--
Jacob Dinesen
icq uin: 20326413

Fra : Dr. Ralph

Dato : 10-09-01 00:07

Det var godt nok ikke den vilde respons jeg fik på et TFT 15'
spørgsmål - men det tolker jeg ikke, som folks manglende lyst til at
hjælpe (slet ikke i denne NG, hvor tonen er seriøs og lysten til at
hjælpe er stor) - men mere som et tegn på, at TFT stadig kun er slået
igennem hos de "useriøse" brugere.
Med useriøse mener brugere, der ikke ved ret meget om skærme - og slet
ikke går op i, hvordan skærmens specifikationer er.
Disse brugere skal blot bruge en skærm - og helst så lille og smart
som mulig.

TFT er derfor også logisk nok mest udbredte på offentlige steder
(ministerier, kommuner, amter etc.) og så i private virksomheder - og
så lige de stder, hvor det visuelle er afgørende - receptioner,
butikker etc. - alle sammen stder, hvor virksomheden betaler og ikke
privat personen.

Men snart - mine damer og herrer - bliver der gjort noget ved dette -
dels pga af at TFT falder i pris (lige nu specielt 15', der rasler ned
- og snart kan fås til samme penge, som en CRT 15' kostede for 3 år
siden) - dels fordi kvaliteten af TFT forbedres langsomt men SIKKERT.

Da jeg ikke kunne få hjælp herinde - så måtte jeg igang med google og
copernioc pro søgemaskinerne - og så starte fra scratch.

Jeg skal bruge en TFT på 15', der helst skal matche min voksende
sølvfarvede PC park af alt muligt udstyr - derfor skulle den være sølv
eller sortfarvet.

Den måtte max koste 7500 kr - og skulle være i hæderlig kvalitet.
Jeg har fundet 2 aktuelle emner - en Eizo L365 og en Viewsonic VX500 -
og det bliver nok VX500 fra Viewsonic, da den matcher Eizoen i
billedkvalitet(kontrast på400:1, lcd brightness 260, horisontal og
vertikal synsvinkel på 160 grader) og så er den skide flot i
sølvfarvet - se den hér:

http://www.proconsult.dk/katalog/disp/tft/tft-15/mon-vs-vx500_stor.html

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph