Hjælp
Fra : K.N

Dato : 06-09-01 22:16

Hejsa
Jeg har to pomeranian, en kasteret han på 4 år, som vi har haft i 2 år og en
tæve på 1 år, som vi har haft siden maj i år. Problemet er tæven, der
knurrer og bider den anden hver gang vi kommer hjem eller hvis der kommer
fremmede. De gør begge to når der kommer nogen, men det er som om, at hun
vil have eneret på at være "vagthun" og passe på familien. Hvordan får man
hende til at stoppe med det. Det er da synd for ham, at hun altid skal være
sådan en rappenskralde. Hun vil også gerne slås med ham flere gange om
dagen. Han er meget tålmodig, men ind imellem bliver han gal og bider igen
og så er han altså både den største og stærkeste. Selv på det tidspuknt
giver hun ikke op og bliver ved med at gø og hyle af ham.
Hun er heller ikke renlig endnu. Hun kan præsterer at være ude i over 2
timer og så tisse når hun kommer ind. Nogen der har nogle gode råd og
undskyld længden på mit indlæg.
vh
K.N

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-09-01 22:34

Prøv at lære den fx. at sidde pænt i stedet for.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann K.

Dato : 07-09-01 03:15

Hejsa.

K.N. skrev:
>Problemet er tæven, der knurrer og bider den anden hver gang vi kommer hjem
eller hvis der kommer fremmede.
<>Hæ - kan genkende det her.... har en steriliseret lab-x på 8 år og en
"terrorist" på 13 ½ mdr Begge tæver...

> De gør begge to når der kommer nogen, men det er som om, at hun
vil have eneret på at være "vagthun" og passe på familien. Hvordan får man
hende til at stoppe med det.
<>Der er IMHO tale om to forskellige ting her:
1. familien kommer hjem og
2. der kommer gæster
I begge tilfælde *tror* jeg dog ikke at der er tale om at hun vogter og
derfor bider, men snarere at hun bliver så ophidset, at hun forsøger at få
sin spænding ud ved at "lege" (læs; gnaske løs i den stakkels ældre hund ;).
Da der er tale om to forskellige situationer (jeres hjemkomst/gæster) vil
jeg mene at I også skal have 2 forskellige løsninger...
Når I kommer hjem, så ignorer hundene - lad simpelthen som om de ikke
eksisterer, så længe de gøer og hopper rundt... hils evt på den ældre hund,
men lad hende være indtil hun er rolig (måske endda sitter pænt ... Hun
lærer snart at hun ikke opnår den ønskede kontakt, før end hun er rolig. Lad
være med at skælde ud eller sige nej, når hun bider i den ældre hund -
ignorer hende.... Ros lige så snart hun begynder at være rolig - og øg
gradvist jeres krav til hendes opførsel...
Når I får gæster, så lær hundene at sætte sig pænt ned og _vente_ indtil
folk er kommet ind ad døren, har fået overtøjet af og sat sig i sofaen... så
er det tid at hilse - evt at få en guf af gæsten start evt træningen med
at det er familiemedlemmerne, der kommer og ringer på, kommer ind ad døren,
hilser osv.... Øhhh - husk at informere jeres gæster om hilseceremonien...
det gør det en hel del lettere, når de samarbejder og _ikke_ hilser på
vovse, før I "giver tegn" ;)
(Og jeg er helt sikker på at det her, en skønne dag, nok skal komme til at
virke med vores egen lille terrorist!!! Også selv om hun nu hyyyyyler som om
hun blev sparket

> [...]
og så er han altså både den største og stærkeste. Selv på det tidspuknt
giver hun ikke op og bliver ved med at gø og hyle af ham.
<>Hmmm - for mig lyder det altså ikke som om han er undertrykt *sss* Hun får
lov til meget, men når han siger fra, så siger han fra! Hendes opførsel som
du beskriver den lyder også meget normal - det gælder jo om at formilde
Herren og gøre ham klart at der kun var tale om leg
Men jeg har måske misforstået... Er det sådan at hun farer frem med blottede
tænder, korte mundvige, rejste ører, vidtåbne øjne og en voldsom snerren???
Eller sørger hun for en gang i mellem lige at gå ned i et buk??

>Hun er heller ikke renlig endnu. Hun kan præsterer at være ude i over 2
timer og så tisse når hun kommer ind.
<> Tisser hun slet ikke når I er ude??? Hvis ikke, så aner jeg simpelthen
ikke, hvad I skal gøre :( Andet end begynde helt forfra med
renlighedstræningen...
Hvis hun tisser på turen, og så alligevel også derhjemme, så vil jeg absolut
anbefale en tur til Dr. Dyregod... Vores 1'ste hund var heller ikke renlig,
da vi fik hende - vi oplevede det samme som jer... Indtil vi tog hende med
til dyrlægen - den stakkels hund havde blærebetændelse! En gang antibiotika,
og vupti, vovse var renlig )

>Nogen der har nogle gode råd
<> Ja, jo - råd havde jeg - om de er gode... Tjahhh ;)

>undskyld længden på mit indlæg.
<> Ha, Jeg har selv en tendens til at skrive langt, så jeg brokker mig ikke

Faktisk er det (for mig!) rart med et langt indlæg - det giver et bedre
indtrykt af, hvad det egentlig er, der spørges om hjælp/råd til

Mvh Ann

Fra : K.N

Dato : 07-09-01 20:38

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

snerren???
> Eller sørger hun for en gang i mellem lige at gå ned i et buk??
Ja hun gør faktisk lidt af det hele samt slikker ham på snuden, samtidig med
at hun gør, knurrer, napper ham og bukker og danser rundt. Ørene er for det
meste lagt ned når hun "går til angreb".

> [...]
>
> Faktisk er det (for mig!) rart med et langt indlæg - det giver et bedre
> indtrykt af, hvad det egentlig er, der spørges om hjælp/råd til

Tak for rådene. Rart at der er andre med de samme problemer ;) Vi var ved
dyrelæge i dag og alt var nomalt, både urin og blodprøver. Vi fik nogle
piller med hjem, som hun skal have i en uge. Pillerne bruges til
steriliserede tæver, der har problemer med at styrer vandladningen. Så nu
får vi se om det virker, så hun kun tisser når hun er ude, hvilket hun er
mange, mange gange i løbet af dagen.
Kirsten