Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Surt opstød...
Fra : Poul Petersen

Dato : 06-09-01 12:31

Indrømmet, det er et surt opstød - fremkommet af de snart evindelige
spørgsmål om hvilke camera - hvilke stativ og tilbehør man skal vælge.
Har " alle " efterhånden mistet evnen til at vurdere deres eget behov ? Gå
dog ud og SE på udbudet / priser hos forskellige forhandlere - der vel ikke
har tabt mælet, men, forhåbentlig, kan give dig svar på de spørgsmål du
stiller. Du skal alligevel ud og " føle " om det er det du mener du kan "
forliges " at arbejde med gennem en årrække. Når du har det kan du undersøge
priserne er billigst evt. via nettet - andre kan ikke " føle " for dig. Så
let den du sidder på - og lad os andre slippe for disse, snart dagligdags,
spørgsmål.

Nu vil nogle sikkert skrive, at man bare kan lade være med at læse disse
indlæg, ja, det er da rigtigt, men det bekymrer mig lidt, at så mange
efterhånden er blevet " afhængig " af andres anbefalinger.
Mvh. Poul.

Fra : Peter Andersen

Dato : 06-09-01 12:47

"Poul Petersen" <poulina@mail.dk> wrote in message
> [...]

> indlæg, ja, det er da rigtigt, men det bekymrer mig lidt, at så mange
> efterhånden er blevet " afhængig " af andres anbefalinger.

Jeg kan godt følge din frustration... et stykke af vejen!
Ideen med sådan et forum som dette, er jo at alle kan dele erfaringer og få
råd og vejledning til køb af udstyr og andet..
Jamen det kan man da gøre hos sin lokale fotoforhandler? jo, men mint
indtryk er at den branche OGSÅ efterhånden er befolket af skolebørn der står
i butikkerne og skal vejlede om køb af kamera, oblektiver e.l... JEG savner
en forhandler hvor man kan møde mennesker der i en menneskealder har
arbejdet med det de sælger og VED hvordan tingene hænger sammen og hvilke
mærker der hænger sammen i pris/kvalitet... og sidst men ikke midst: har et
udvalg at kigge på!!
Og det sidste er nok grunden til de mange indlæg du er ked af! For hvor
mange butikker i dag har et stort og bredt udvalg af hvad der findes i den
branche? ikke mange! Enkelte stativer, enkelte (hvad der er tilbage på
hylderne) af småting som sådan en forretning burde have.
Det er værd at tænke på at en fotohandler hos visse producenter få TEMMELIG
meget provision ved fx. salg af 20 Canon kameraer og ofte en præmie.... Hvor
meget uvildig rådgivning er der i det????

Nej, så er det at vi alle skriver et indlæg på fx. dk.fritid.foto om nogle
har erfaringer med det og det kamera og noget andet og hvilket stativ der er
godt at købe!
Blive ved med det!

At kunne vælge ud fra et udvalg fra en snes lokale fotoforhandlere giver
IKKE noget stort billede af produkterne på et SÅ STORT marked!!!

vh. Peter Andersen..

Fra : Poul Petersen

Dato : 06-09-01 13:15

"Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> At kunne vælge ud fra et udvalg fra en snes lokale fotoforhandlere giver
> IKKE noget stort billede af produkterne på et SÅ STORT marked!!!

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men her i kbh-området er der, som regel, et
pænt udvalg.
Mht. det med provisionen - det vil man nok aldrig komme udenom - næste måned
er det et andet firma, der anbefales, det ved vel alle ?
og det er bl.a. grunden til at jeg efterlyser at folk bruger deres sunde
fornuft - køb fx. det camera de mener passer til deres EGET behov
og pengepung. Når man så har taget SIT EGET VALG skal man selvfølgelig være
velkommen med spørgsmål omkring dette.
Poul.

Fra : Peter Andersen

Dato : 06-09-01 14:23

> [...]
> og det er bl.a. grunden til at jeg efterlyser at folk bruger deres sunde
> fornuft - køb fx. det camera de mener passer til deres EGET behov
Hvis der er en emne man ikke har så meget forstand på, kan den sunde fornuft
ikke altid bruges, så er gode råd da en god ting...

>Når man så har taget SIT EGET VALG skal man selvfølgelig være
> velkommen med spørgsmål omkring dette.
Og hvis man så finder ud af at man har taget et forkert valg?
Nej, så hellere ha en fornuftig debat omkring det først, men det er rigtigt:
man må selv gøre arbejdet for det!

Fra : Poul Petersen

Dato : 06-09-01 14:47

> [...]
> Og hvis man så finder ud af at man har taget et forkert valg?
> Nej, så hellere ha en fornuftig debat omkring det først, men det er

Hvad tror du selv du ville blive anbefalet på en NG, dersom det handlede om
at købe en bil ?
Måske 10 - 15 svar på hver sin model - det er det samme med tilfældet ved
fotokøb - nemlig at man, som regel, er lige vidt.

Fra : Clark Kent

Dato : 06-09-01 17:35

Hørt...........alle de hjernedøde, uselvstændige, nosseløse spørgsmål er
PISSEHAMRENDE irriterende.
Tag jer dog sammen!!!!!!!!!!!!!!!!

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 06-09-01 20:46

"Clark Kent" <henri@orangenet.dk> skrev i en meddelelse
> Hørt...........alle de hjernedøde, uselvstændige, nosseløse spørgsmål er
> PISSEHAMRENDE irriterende.
> Tag jer dog sammen!!!!!!!!!!!!!!!!

Men dog, men dog.....

Sikke du kan formulere dig!

Var det ikke bedre om du holdt den slags udgydelser for dig selv og så
ventede med at skrive indlæg til når du har noget fornuftigt på hjerte?

Claus

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-09-01 17:45

Det der kunne gøre det "lettere" var hvis :
Man "gikkede" et par stykker ud, og så spurgte til dem. Sådan foregår
det let og smertefrit i dk.fritid.biler, men man sfl'ig altid
velkommen, uanset om man har gennemtænkt tingene el. ej

--
Jørgen Møller Rasmussen, også kendt som JR.
Ved lidt om alt, men vil gerne vide ALT om alt. !

Fra : The Webcat

Dato : 06-09-01 19:43

> [...]
præmie....<
>Hvor meget uvildig rådgivning er der i det????..........<

Undskyld hr. Petersen.
Men hvor ved du det fra ? Ved du noget om emnet ? Bortset fra nogle tilfælde
med Merlin, kender jeg ikke nogen tilfælde. Det forkommer mig at du udtaler
dig om noget du ikke ved noget om.

Fra : Poul Petersen

Dato : 06-09-01 21:10

"The Webcat" <WebCat@post1.com> skrev i en meddelelse

> [...]
tilfælde
> med Merlin, kender jeg ikke nogen tilfælde. Det forkommer mig at du

Webcat !

Normalt svarer jeg ikke på breve, hvor man ikke har skrevet hvem man er -
men her en undtagelse - for det første var det ikke var mig, der bragte det
emne på banen - bekræftede bare udtalelsen i andet indlæg - for det andet
har jeg førhen bevæget mig i sælger-kredse, og ved derfor en del om emnet.
For det tredie var det ikke hovedemnet - som jeg synes vi skal holde os til.

Poul.

Fra : Peter Andersen

Dato : 06-09-01 21:59

> [...]
> For det tredie var det ikke hovedemnet - som jeg synes vi skal holde os

Hej Webcat?????
Jeg ved det fra min lokale fotohandler, og derfor kun for at understrege at
det da er godt med en fornuftig diskussion om det i fx. denne grupppe..
-
En vigtig ting: hvis der er en anbefaling af et produkt er det jo ikke selve
anbefalingen der gør forskellen, men HVAD der er der bliver anbefalet ved
den. Og det er jo her debatten kommer frem. En ting er hvad min lokale
fotohandler har på hylderne (vælger at have!) en anden ting er hvad en i
København eller Jylland har.
Det er jo det der retfærdiggøre et spørgsmål om noget er billigt eller dyrt,
eller om et særligt mærke eller kvalietet er godt. En ting er hvordan ting
ser ud i en forretning en anden ting er hvordan det er efter nogle år. Der
kommer alle gruppens ERFARINGER os alle til gode....

OGSÅ HR. CLARK KENT!!!! Hvis kan kan finde en behagligere måde at udtrykke
sig på!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-09-01 22:08

Poul Petersen wrote:

> Nu vil nogle sikkert skrive, at man bare kan lade være med at læse disse
> indlæg, ja, det er da rigtigt, men det bekymrer mig lidt, at så mange
> efterhånden er blevet " afhængig " af andres anbefalinger.

Ja det vil jeg bl.a.......

Lad dog folk spørge - og lad dem der gider svare, og hvis du ikke synes
om den type indlæg, så spring dem over.

Enhver newsklient kan indstilles til at vise debatten som "tråde" se
link: http://www.niels-ebbesen.net/skaermdump.jpg - og opfat så de
enkelte tråde som små møderum for special emner, hvor man kan deltage
eller lade være.

Jeg detager ikke alle tråde, jeg fravælger med hård hånd, jeg synes det
er meget sjovere at deltage i mange forskellige grupper, og så udvælge
de spændende emner og debatter.

Min enkle metode er, at jeg først ser på subejct, hvis det er oplagt at
den pågældne tråd handler om køb af isenkram, eller et trivielt emne, så
springer jeg den tråd over.

Nogle tråde kan ikke bedømmes ud fra subejct, og så læser jeg trådens
første indlæg, er det uinteressant, så tillader jeg mig at gå ud fra at
svarene heller ikke har min interesse.

Vi kan jo godt opgive at forklare nybegyndere, at deres første køb af
digitalt kamera med 99% sansynlighed bliver et fejlkøb, det er nemlig
først efter man har anskaffet sig et digicam, at man får reel indsigt i
alle dets fordele og ulemper, og det er en forudsætning for at forstå de
tekniske data.

Den eneste trøst er, at når brugerne når så langt at de skal anskaffe
deres digitale kamera nr. 2, så er de godt rustet, de ved lige nøjagtigt
hvilke ulemper deres nye kamera ikke skal ha'...!

Fra : Poul Petersen

Dato : 06-09-01 22:51

> [...]
>
> Jeg detager ikke alle tråde, jeg fravælger med hård hånd, jeg synes det
> er meget sjovere at deltage i mange forskellige grupper, og så udvælge

Du har lige deltaget i en tråd....................

> [...]

> Nogle tråde kan ikke bedømmes ud fra subejct, og så læser jeg trådens
> første indlæg, er det uinteressant, så tillader jeg mig at gå ud fra at

Netop - men så har du været inde og kikke - brugt tid - og fremover skal
der nok være flere, der camuflerer emnet i subject........ ?

> [...]
> deres digitale kamera nr. 2, så er de godt rustet, de ved lige nøjagtigt
> hvilke ulemper deres nye kamera ikke skal ha'...!

Når brugeren skal have kamera nr. 2 er det helt andre modeller - og
situationen
faktisk den samme som ved førstegangskøbet.

> --
> | Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |
> | http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign |
> | http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv |
> | http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner |

Mvh. Poul.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-09-01 00:15

Poul Petersen wrote:

> Netop - men så har du været inde og kikke - brugt tid - og fremover skal
> der nok være flere, der camuflerer emnet i subject........ ?

Jeg har deltaget på UseNet og i elektroniske debatforaer siden 1990, og
jeg har godt nok aldrig oplevet, at alm. bruger har snydt med subject,
det er kun hard-core spamere der laver det trick...!

> Når brugeren skal have kamera nr. 2 er det helt andre modeller - og
> situationen faktisk den samme som ved førstegangskøbet.

De rene amatører vil aldrig fatte et dyt, de ville være bedre tjent med
et engangskamera, det er mere end rigeligt til de par hundrede
familiebilleder de laver årligt - men der er jo mere blære-værdi i et
dyrt digicam.

Jeg har tre digicams, det ældste er fra 1998, og jeg er ikke det mindste
i tvivl om hvilke krav jeg stiller til mit næste digicam.

Det er iøvrigt helt analogt når man skal ud og købe ny computer, man
skal have arbejdet seriøst med teknologien for at forstå, hvilken
betydning de forskellige tekniske data har for løsningen af ens behov.

Det mest iøjnefaldne er dog, at hovedparten af dem der fotograferer med
digicams, slet ikke har forstået, at digital fotografering ikke
adskiller sig væssentligt fra analogt fotografi, der er stadig to processer.

Den første proces er selve optagelsen, det kan de fleste godt finde ud
af, den anden proces er bearbejdningen i det digitale råbillede, her har
de fleste jo været vant til at de bare kan aflevere filmen i Merlin, og
så laver laboratoriet gode kopier, hvor de har kompenseret for over- og
underbelysning, folk fatter slet ikke at digitale optagelser skal
bearbejdes og justeres i et billedbehandlingsprogram.

Og mange har sparet på skærmen, den skulle værre 17", men de er gået på
kompromi med CRT-rørets kvalitet, så det slet ikke er i stand til at
gengive billedet og farverne på en måde, så der kan laves en
kvalificeret redigering.

Fra : Poul Petersen

Dato : 07-09-01 08:59

- men der er jo mere blære-værdi i et
> dyrt digicam.

Er det derfor du gør opmærksom på at du 3 digicams ? - det er jo ikke alle,
der som du
har råd til at købe 3 cameraer indenfor 4 år.

> [...]

> underbelysning, folk fatter slet ikke at digitale optagelser skal
> bearbejdes og justeres i et billedbehandlingsprogram.

Det får de at vide hos en god fotohandler - inden købet - desuden kan
fotohandleren " fremkalde " digi-optalelser, dersom man ikke har computer,
men så bortfalder redigeringsmulighederne - ligesom ved analog-foto.

> --
> | Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |
> [...]

Hilsen Poul.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-09-01 11:08

Poul Petersen wrote:

> Er det derfor du gør opmærksom på at du 3 digicams ? - det er jo
> ikke alle, der som du har råd til at købe 3 cameraer indenfor 4 år.

ROTFLAM.......!

Mine kameraer er ikke legetøj, jeg opfatter et kamera som et
arbejdsredskab, eller et stykke værktøj, jeg optager i snit 500 til
1.000 billeder om måneden, det er flere billeder end det en typisk
privat bruger når at tage på 2 til 3 år, og set i det perspektiv, så er
mit forbrug af nyt værktøj vel egenlig ganske beskedent.

> Det får de at vide hos en god fotohandler - inden købet - ...cut...

Den holder ikke, hovedparten af de diskenspringere der står i
butikkerne, aner ikke en hujende fis om det de sælger, hvis de havde
seriøs viden om fotografi og digital billedbehandling, så findes der
masser af jobs, der er væssentligt bedre lønnet end jobbet som
butikssælger.

Det kan da godt være at de fortæller kunderne, at de kan bearbejde de
digitale billeder i deres computer, men de fortæller ikke kunden at det
er et "must", at han kan bruge et billedbehandlingsprogram, for så vil
flertallet jo bakke ud af købet.