Slide guitar-tuning
Fra : Tue Linder

Dato : 06-09-01 01:05

Hej!

Fandt en gammel John Lee Hooker-koncert på et gammelt videobånd.
Hvordan stemmer man bedst de dybe strenge til slide?
Jeg har forsøgt at stemme e ned til d,men man mister nogle muligheder.
Det der jo er humlen i slide er jo at man faktisk tager en hel akkord når
man
slider op af armen,så at sige,og jeg kan sgu ikke helt greje hvordan.
Skal man også stemme på de tynde strenge?

Hjælp påskønnes.

May the farce be with you

Fra : Rick Madsen

Dato : 06-09-01 03:04

Tue Linder skrev:

> [...]
> slider op af armen,så at sige,og jeg kan sgu ikke helt greje hvordan.
> Skal man også stemme på de tynde strenge?

Det nemmeste at begynde med er formentlig åben E og åben A.

Fra dyb til høj streng(6. til 1.):
Åben E: E H E G# H E
Åben A: E A E A C# E

Men...du kan dog udmærket bruge et slidejern i alm. stemning. Det kræver
lidt mere øvelse, og har selvsagt indbyggede begrænsninger, men er
bestemt værd at ofre nogen tid på.

hvm

Fra : Tue Linder

Dato : 06-09-01 15:06

Rick Madsen <hvm@mail.uni2.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B96D97B.11C3@mail.uni2.dk...
> [...]
>
> Men...du kan dog udmærket bruge et slidejern i alm. stemning. Det kræver
> lidt mere øvelse, og har selvsagt indbyggede begrænsninger, men er

Har prøvet en gang før på denne måde.
Problemet var at hver gang jeg ville spille tonen E f.eks,
kom der hele tiden en irriterende A med,så at sige.
Skal man sætte en finger på en gang imellem?
Jeg fandt ud af hvor flittig man skal være til at dæmpe andre strenge.
Jeg vil også helst bruge denne stemning.
mvh T

Fra : Rick Madsen

Dato : 06-09-01 18:17

Tue Linder skrev:

> [...]
> Jeg fandt ud af hvor flittig man skal være til at dæmpe andre strenge.
> Jeg vil også helst bruge denne stemning.

Du skal jo selvfølgelig vælge en 'slidefinger' hvis ikke du ligefrem vil
gøre som Jimi Hendrix og Billy Gibbons ofte gjorde, og bruge
mikrofonstativet...alle fire fingre kan alvorligt talt bruges...og
ganske rigtigt så må du jo dæmpe de toner du ikke vil spille...

Held og lykke...og spillelyst,

hvm

Fra : Poul Erik Dyreborg

Dato : 09-09-01 18:48

Jeg kan anbefale åben D og G
De er perfekte til slide

Fra : Rick Madsen

Dato : 09-09-01 19:04

Poul Erik Dyreborg skrev:

> Jeg kan anbefale åben D og G
> De er perfekte til slide

Åben D er en klassiker; benyttet af de gamle Texas og Mississippi
musikere: D A D F# A D

Åben G er mere en Hillbilly-variant; men ikke ringere af den grund.
To udgaver af åben G dominerer: G H D G H D og D G D G H D.

hvm