677 load balancing
Fra : Kasper

Dato : 06-09-01 00:06

Hej

Jeg har to W2000 maskiner i et 10 Mb (hub) netværk koblet op gennem en cisco
677 (cybercity 128/384).

Problemet er, at hvis den ene maskine står og downloader, og jeg så bruger
den anden til f.eks. telnet, så tager det en krig for telnet pakkerne at
komme igennem. Jeg går ud fra, at det er downloadet som tager al
båndbredden.

Er der nogen af jer som kan komme med et foreslag til et setup, så jeg får
en mere fair fordeling af båndbredden mellem maskinerne? Evt. programmer som
kan installeres på maskinerne til at kontrollere hvor meget de hver især
belaster routeren. Ville det hjælpe hvis jeg købte en switch?

VH
Kasper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-09-01 10:47

On Thu, 6 Sep 2001 01:05:47 +0200, "Kasper" <xkx@sol.dk> wrote:

> [...]

> Er der nogen af jer som kan komme med et foreslag til et setup,
> så jeg får en mere fair fordeling af båndbredden mellem maskinerne?

Med det setup du har? Næ.

Men det kan gøres med 1) en anden router, 2) en linux-kasse eller
3) en dedikeret hardware-box som fx. Allot NetEnforcer. Ud fra
din beskrivelse af dit setup lyder det som om 1) eller 2) er mest
realistisk økonomisk.

> Ville det hjælpe hvis jeg købte en switch?

Det vil være en meget dyr switch.

-A

Fra : Kasper

Dato : 06-09-01 11:24

> Med det setup du har? Næ.
>
> Men det kan gøres med 1) en anden router

Hvad med at route trafikken gennem den ene W2000 maskine, og så sætte et
'quality of service'/'traffic shaping' program på den, eller måske blot den
kendte internet connection sharing? Kan man angive 2 gateways på klienterne,
en til W2000 maskinen og en til routeren, med præference (network metric)
til W2000 maskinen? Ville det ikke bevirke, at trafikken ville løbe gennem
W2000 maskinen når denne var tændt, og gennem routeren når den var slukket?
Det ville løse mit problem.

Har nogen af jer erfaringer med Microsofts QoS implementation?
Se et: http://www.labmice.net/networking/QoS.htm

VH Kasper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-09-01 12:41

On Thu, 6 Sep 2001 12:24:08 +0200, "Kasper" <xkx@sol.dk> wrote:

> Hvad med at route trafikken gennem den ene W2000 maskine, og så sætte et
> 'quality of service'/'traffic shaping' program på den, eller måske blot den
> kendte internet connection sharing?

Jeg kan ikke se, at den kan gøre, hvad du ønsker i dit setup.

> Kan man angive 2 gateways på klienterne, en til W2000 maskinen og en til
> routeren, med præference (network metric) til W2000 maskinen?

Ja. (Men det vil ikke virke).

> Ville det ikke bevirke, at trafikken ville løbe gennem W2000 maskinen når
> denne var tændt, og gennem routeren når den var slukket?

Jo, principielt skulle det virke sådan. Det er dog min erfaring,
at Windows ikke kan finde ud af det med at have flere default
gateways.

-A