CSS-text
Fra : Lars Hørmann

Dato : 05-09-01 21:30

Hejsa!

Jeg vil gerne bruge én bestemt teksttype på en side som består af
flere tabeller. Jeg syntes det bliver en stor "suppe" hvis jeg
definerer teksttype, størrelse osv. for hver enkelt celle.
Hvorledes sætter jeg mine CSS tags i system. (Jeg har læst
tutorials mm. på html.dk - men det gav ikke den store afklaring!)
Jeg er med på hvordan man inkluderer CSS i et html dokument og
har også fundet ud af at lave scrollbar og link effekter med CSS
- jeg mangler blot lige teksten.

Håber I kan hjælpe.....!

På forhånd TAK

Venlig hilsen
Lars Hørmann

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 05-09-01 22:36

"Lars Hørmann" <hoermann@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flere tabeller. Jeg syntes det bliver en stor "suppe" hvis jeg
> definerer teksttype, størrelse osv. for hver enkelt celle.

Bør nok heller ikke gøres inline. Lav dit stylesheet a la:

td {
font-family: arial, verdana, blab, blab;
font-size: 100%;
color: #666666;
}

Hvis du bruger flere forskellige typer af celler kan du lave class'es:

..overskrifscelle {
font-family: verdana, blab, blab;
font-size: 120%;
color: #FFFFFF;
background-color: #000000;
}

..datacelle {
font-family: times new roman, blab, blab;
font-size: 180%;
color: #FFFFFF;
background-color: #FFCC66;
}

I html koden skriver du så blot:

class="datacelle"> for den anden type. Du kan også vælge at lave en
standardtype, som du så slet ikke behøver at sætte class på, og så kun sætte
class'es på de celler der ikke skal ligne de andre.

> Jeg er med på hvordan man inkluderer CSS i et html dokument og
> har også fundet ud af at lave scrollbar og link effekter med CSS
> - jeg mangler blot lige teksten.

Princippet bag er meget nemt. Du kan praktisk tager style alle tags så som

> Venlig hilsen
> Lars Hørmann

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : @sbjørn

Dato : 06-09-01 06:41

"Lars Hørmann" <hoermann@sol.dk> wrote in message
> [...]
> flere tabeller. Jeg syntes det bliver en stor "suppe" hvis jeg
> definerer teksttype, størrelse osv. for hver enkelt celle.
teksttype, størrelse mm.
KAN KUN SÆTTES I CSS
<FONT> ER IKKE MED I HTML 4.0

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 06-09-01 19:19

@sbjørn wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> teksttype, størrelse mm.
> KAN KUN SÆTTES I CSS
> <FONT> ER IKKE MED I HTML 4.0

@sbjørn, det er uhøfligt AT RÅBE af folk.

Jeg har lige et par kommentarer til dit svar:

<http://www.w3.org/TR/html4/present/graphics.html#h-15.2.2> Elementet
er derimod 'deprecated' - hvilket vil sige at det frarådes at man
benytter det. Men det er altså stadig en del af HTML 4.01 Transitional
DTD. <font> er således først udgået i XHTML 1.1 hvor man ikke længere
sondrer mellem strict og transitional DTD'ere.

Så det er et noget tyndt svar på et spørgsmål, som overhovedet ikke
handler om <font>, men derimod om strukturering af CSS

Mvh
Jonas

Fra : Lars Hørmann

Dato : 06-09-01 21:21

Takker for de præcise svar - det var lige hvad der skulle til

Venlig hilsen og mange TAK