Et lille suk efter hjælp....
Fra : Søren H. Wind

Dato : 05-09-01 19:36

Hejsa... Vi er 2 personer der har en dejlig golden på nu 3 år, Hanhund
"Asterix"
Vi har selv oplært ham i de ting vi mente var nødvendigt, og det eneste han
ikke har lært 100% er at gå ordentligt i snor, men det er IKKE det der er
problemet nu..

Vi har alle dage lært ham at når han spiser, skal vi kunne komme til ham,
klappe ham, tage hans skål og nogle gange putte xtra mad i... Ingen
problemer.. indtil nu...

Min kæreste gik endag forbi ham, og snittede hans hals, mens han spiste, så
knurrede han ad hende.. ???? Dybt forundret fik han en lille opsang, og
nu har vi fulgt op på det, men han blive ved... Vi har ofte talt til ham,
for eks. at opmuntre ham til at spise når han ikke rigtigt har haft lyst,
men hvis Helle nu går hen til ham mens han spiser og hun siger, hvad så...
så knurrer han, og det samme gør han med mig.. Har lige prøvet det, og da
sendte jeg ham væk fra maden da han gjorde det, og gik ud i haven med ham,
da han strintede på gulvet... da vi kom ud i haven småknurrede han stadig..

Jeg er DYBT forudret, for jeg kan ikke læse situationen, eller forstå ham i
denne situation, og derfor henvender jeg mig nu her....

Nogen der har et forslag til hvorfor han gør som han gør, og hvad VI kan
gøre for at afhjælpe det.. ??

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-09-01 20:30

"Søren H. Wind" <s.wind@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har alle dage lært ham at når han spiser, skal vi kunne komme til
ham,
> klappe ham, tage hans skål og nogle gange putte xtra mad i... Ingen
> problemer.. indtil nu...

Tja noget er der galt .. måske lederskab, måske manglende aktivering,
måske dominans fra hundens side .... men da det er noget ... der for
mig lyder som om det er kommet pludseligt .. .ville jeg hvis det var
min hund starte proceduren med hurtigst muligt at få hunden til en
generel helbredsundersøgelse hos dyrlægen idet mange psykiske
forandringer faktisk kan stamme fra fysiske problemer f.eks smerter ..
du kan så ved dette besøg snakke med dyrlægen om problemet .....han
kan måske så enten give dig nogle råd eller henvise dig til enten en
hundepsykolog eller en DCH hundekonsulent .. ellers har jeg i al fald
et par hundepsykologer jeg kan anbefale dig afhængig af hvor i landet
du bor ....så har det din interesse så bare send en mail til mig
privat ...

MVH Ami

Fra : Ann K.

Dato : 05-09-01 22:01

Hej Søren.
Et godt råd?? Lad dog Asterix have sin mad i fred...
Hvad er så vigtigt ved at kunne tage maden fra ham???

For mig lyder det som om han ved den allerførste situation du beskriver er
blevet forskrækket og derfor har knurret - at I så ikke har respekteret hans
usikkerhed og forsøg på at holde en vis afstand, har bestemt ikke gjort
situationen bedre! :(
han knurrer fordi han ikke er sikker på hvad I egentlig vil... han kan ikke
forstå, hvorfor han skal have skæld ud for at spise, og knurrer derfor endnu
mere, I skælder endnu mere ud og til sidst bider han! (OBS Worst case
scenario!)
Han gør alt for at dæmpe, hvad han opfatter som jeres dominans/aggression
ved madskålen (fx ved at tisse!) og I gør kun det hele værre ved at skælde
ud...
Hvis I har mulighed for det, så hold op med at fodre i madskålen, spred
maden rundt omkring i huset/græsplænen/parken og lad ham selv finde den -
det tager alt det spændte ud af fodringen og han får i stedet en sjov
aktiverende leg ud af at spise....

Læs evt mere om dæmpende signaler her:
http://www.dempende-signaler.com/

Ellers vil jeg også tilslutte mig Ami's råd om et generelt helbredstjek...
mange hunde er blevet karakteriseret som aggressive (og nogle efterfølgende
aflivet!), trods det at en undersøgelse ville have kunnet afsløre at hunden
havde smerter (oven i købet noget der ville have været relativt let at
behandle)....

Hvis jeg lyder en anelse udiplomatisk og kontant, så må I undskylde...
Sidder med 39 i feber og en kanonforkølelse... orker simpelthen ikke at
finde fløjlshandsken frem

Mvh Ann - snøft, snøft, atjuuuuuu.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-09-01 22:35

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
undskylde...
> Sidder med 39 i feber og en kanonforkølelse... orker simpelthen ikke

Du lyder ikke spor udiplomatisk .. og din stakkel .. ønsker dig
rigtig god bedring og en god nats søvn ...

Sovgodthilsfra Ami

Fra : Søren H. Wind

Dato : 06-09-01 06:29

> Hej Søren.
> Et godt råd?? Lad dog Asterix have sin mad i fred...
> Hvad er så vigtigt ved at kunne tage maden fra ham???

Det er bla. fordi vi fra tid til anden har børn på besøg i huset, og derfor
ville at de kunne komme til ham også hvis han spiser, men jo mere jeg tænker
over det jo mere liggyldigt er det, han skal jo også respekteres og han skal
da have lov til at være i fred..

Grunden til jeg reagerer at at jeg læser ham som om at han måske er rykket
et skridt op ad rangstien, uden vi har bemærket det..

Han får nu lige en chekker ved dyrlægen på mandag alligevel, bare for at
være sikkere

Jeg kan godt se vi måske har grebet der forkert an fra point 1, så lad os få
det på det rene igen..

Ang. artiklen der er henvist til.. Puhhhaa det er svært det svenske der...

> Mvh Ann - snøft, snøft, atjuuuuuu.

Uhhaa godt bedring herfra os alle 3...

Fra : Ann K.

Dato : 06-09-01 17:40

Hej Søren.

Vi bor i et mikroskopisk hus og er de eneste i hele venneflokken uden børn,
så jeg forstår skam godt din bekymring ang fodring og besøg :)
Vores løsning er at børn utvetydigt får besked på at de kun er gæster i
vores hjem, mens vores dyr altså bor her! Dvs at vi forlanger at dyrene
vises respekt! Det kan man IMO sagtens tillade sig... Og lidt ældre børn
fatter skam også beskeden - især hvis man går lidt pædagogisk til værks ;)
Har vi besøg af helt små "kravlenisser" - ja så må hundene vente med deres
mad.... det sker nu sjældent, da vi som regel fodrer netop ved at sprede
maden i haven

>Grunden til jeg reagerer at at jeg læser ham som om at han måske er rykket
et skridt op ad rangstien, uden vi har bemærket det..
<> Hæ - jeg får på puklen nu, det ved jeg! Men jeg har et så uendelig
anstrengt forhold til begrebet "rangorden"... Misforstå mig ikke - lederskab
er skam en vigtig ting, men det skal helst være på hundens præmisser, dvs
det er min opgave at bevise at jeg er "værdig" til indtage lederrollen - og
det skal jeg bla. gøre vha. intelligens, respekt, sikkerhed og en god og
hensigtsmæssigt fordeling af de opgaver, der findes at udføre... derfor
bærer vores lab-x altid avisen hjem, mens sheltien hjælper mig med at få
kattene ind
Og nogle gange er det altså kun mig, der spiser den lækre leverpostejsmad,
som vi har gået og ledt efter i haven... Hvorfor? Fordi jeg er den eneste
som er i stand til at nå den, når den ligger 2 ½ meter oppe i blommetræet...
Mao. jeg er i den situation den dygtigste

>Han får nu lige en chekker ved dyrlægen på mandag alligevel, bare for at
være sikkere.
<> Dejligt at høre

>Ang. artiklen der er henvist til.. Puhhhaa det er svært det svenske der...
<> Hæ - det er norsk Med mindre du taler om Ninas artikel - den er på
svensk....
Prøv at se om ikke du kan "gnave" dig igennem begge - de er gode

>Uhhaa godt bedring herfra os alle 3...
<> Øv, det hjalp ikke - er nu også begyndt at hoste

Mvh Ann

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-09-01 22:17

In article <3b96708c$0$265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Søren H. Wind" <s.wind@adslhome.dk> wrote:

> Nogen der har et forslag til hvorfor han gør som han gør, og hvad VI kan
> gøre for at afhjælpe det.. ??

Hvad med at bare sætte jer ned ved siden af ham mens han spiser, og så
snakke lidt med ham samtidigt. Så kunne det være han fandt ud af at i
ikke prøvede at snuppe hans mad.

--
MVH
Martin Edlich, MF

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-09-01 23:05

Læs dette: http://w1.587.telia.com/~u58703054/Snoffe/fSid1.html

og bemærk at I gør samme fejl.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : H.M.

Dato : 06-09-01 06:34

hej Nina

ja, det er bare ærgerligt at men ikke forstår en pind af det der er skrevet
(p.g.a. sproget), men linket var godt nok!!

venligst hanne

Fra : Heidi Høegh

Dato : 06-09-01 07:16

Nina El Falaki <cats@feca.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Pgxl7.4909$sk1.152351@news010.worldonline.dk...
> Læs dette: http://w1.587.telia.com/~u58703054/Snoffe/fSid1.html
>
> og bemærk at I gør samme fejl.

Hej Nina
Det er virkelig stof til eftertanke.
Jeg kender desværre familier hvor situationer som denne er forekommet og
hvor er det bare trist. Og hvor et det bare trættende og sørgeligt og tænke
på de "undskyldninger" der gives for netop at slippe af med den hund som
ejeren ikke forstår, og kedeligt at skylden altid gives til hunden.

Masser af hilsner
Heidi Høegh

Fra : Anders

Dato : 06-09-01 07:13

Hej Søren

Der er vel ikke noget i vejen med at din hund forsvarer sin mad. Der er jo
ingen fornuft i at alfa-hunden skal have lov til at stjæle maden fra de
hunde der er længere nede på rangstien. I naturen ville de jo også have
deltaget i jagten og skal have deres del at "byttet". I naturen ville en
højere rangerende hund acceptere denne adfærd. Det er vel egentligt også
meget rimeligt, da alfahunden ellers hurtigt ville blive meget fed, og de
øvrige hunde ville dø af sult.

Mvh
Anders.